Hoe versnellen we de onderwijsinnovatie?
Net als iedereen binnen Fontys kreeg ik deze week een mail van de dienst IT met een waarschuwing voor ransomware. Een flink aantal landen - vooral Oekraïne, maar ook India, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en ons eigen Nederland – viel deze week ten prooi aan een...
Op bezoek in China: dag 3
‘Als je een jaar vooruitdenkt, plant dan rijst. Denk je een decennium vooruit, plant dan bomen. Maar denk je een leven vooruit, richt je dan op het onderwijzen van mensen.’ Het is misschien verrassend om deze eeuwenoude Chinese wijsheid op te tekenen uit de mond van...
Op bezoek in China: dag 2
304 kilometer per uur. Ik lees het getal, maar de betekenis wil niet echt doordringen. Niet zo vreemd ook: zitliggend in een meer dan relaxte stoel, met Chinese slofjes aan de voeten en een tasje vol met mierzoete lekkernijen bij de hand dat we van de conducteur...
Op bezoek in China: dag 1
Wanneer overhandig je je visitekaartje? En vooral: aan wie? Wanneer, hoe vaak (en hoe hoog!) hef je het glas tijdens een zakendiner? En: wanneer stappen we af van de koetjes en kalfjes en snijden we de zakelijke onderwerpen aan? Niet meteen als ook het eten...
Kritische professionals i.o.
Foto: Bart van de Weijer Je ziet het in de zorg- en welzijnssector (cliëntenparticipatie), in de politiek (referenda), bij voetbalclubs (supportersavonden) en zelfs - ik heb het uit tweede hand - in gezinnen: op vrijwel alle gebieden kunnen we in Nederland...
Circulaire Economie als banenmotor
Innovatie ofwel ‘creatieve destructie’ is dé motor van de economie, stelde de Amerikaanse econoom Schumpeter in de vorige eeuw. Het credo ‘stilstand is achteruitgang’ is daar de keerzijde van. Met dit in het achterhoofd is het de vraag hoe het de Amerikaanse economie...