Leren is jezelf verwonderen
Op Agora-onderwijs Roermond is verwondering het uitgangspunt. Als een leerling gemotiveerd is, komt dat leren vanzelf op gang. Na een eerste ontmoeting (vanuit FED) met Jan Fasen en Guido van Dijk raakte ik geïnspireerd en stelde voor om mijn passie voor het schrijven...
Bull’s eye
De groep die ik lesgeef bij de opleiding tot verpleegkundige, zie ik een half jaar lang, tweemaal per week drie lesuren. De meeste studenten uit deze groep leer ik in die tijd goed kennen. Ik praat met ze over de opleiding, hun motivatie, en wat hen bezighoudt buiten...
Brainnovation: creativiteit, de verbeelding voorbij
In de tijd dat ik als beleidsadviseur bij een gemeente werkte kwam ik erachter dat creativiteit meer is dan knutselen of muziek maken. Er moest veel bezuinigd worden, waardoor de subsidiekraan grotendeels werd dichtgedraaid. Veel verenigingen en stichtingen zouden hun...
Een speld met een gouden randje
Wanneer studenten van de opleiding tot verpleegkundige bij FHMG hun diploma krijgen, krijgen zij ook de traditionele speld opgespeld, die aangeeft dat diegene verpleegkundige is. Deze insignes worden al sinds 1883 uitgereikt en vormen een ceremoniële handeling tijdens...
Op studiereis
Sinds dit schooljaar moeten studenten Pedagogiek in hun tweede jaar verplicht op studiereis. Fontys vindt een internationale ervaring belangrijk voor hun perspectief op diversiteit. Beloning? 1,0 EC! Thuisblijvers volgen een programma @home, een reeks excursies in...
Met vochtige ogen
Tijdens mijn werk als docent en studentconsulent1 bij FHMG, raak ik regelmatig ontroerd door uitspraken van studenten. Lang had ik de neiging mij daarvoor te verontschuldigen. Tot ik een prachtige uitleg over ontroering tegenkwam, van Pierre Reverdy: “ontroerd zijn is...