
Lerarentekort vraagt om ‘omdenken’
‘Als hybride vakdocent probeer ik het bestaande lesmateriaal beter aan te laten sluiten op de beroepspraktijk. En andersom pas ik de ervaring die ik opdoe in het onderwijs ook weer toe als leidinggevende, bijvoorbeeld door dingen op meerdere manieren uit te kunnen...

Tijdens de lunge je boterhammen smeren
U leest het goed en er is geen sprake van een typefout. Met ‘lunge’ wordt inderdaad de bekende uitvalspas bedoeld, zoals ook op het plaatje is te zien. Als jonge vader van een dochter van 1,5 jaar en een baan als docent/onderzoeker bij Fontys Sporthogeschool heb ik...

STEAM! de speeltuin van de Fontys Academie voor Muziekeducatie
“Hybride onderwijs” en “Van praten naar doen“. Twee keer de afgelopen maand moesten we bij een stuk van Nienke Meijer (https://www.fontys.nl/actueel/nienke-meijer-we-moeten-van-praten-naar-doen/) denken aan onze speeltuin STEAM! STEAM? We leggen het even uit. “Onze...

Dit is ondernemerschapsonderwijs!
Ga er maar aanstaan; studenten motiveren om - in hun eigen tijd - vele uren in een businessplan te steken, zich tip top aan te kleden en hun plan ten overstaan van een compleet gevulde zaal concurrenten én kritische vakjury te verdedigen. Toch lukt het FHMM-docenten...

Fontys bekent kleur
Je ziet het in talkshows. De interviewer stelt een vraag, de gast begint geanimeerd te vertellen, geeft inspirerende voorbeelden, bewandelt enthousiast allerlei interessante zijpaden, haalt treffende anekdotes aan, en vraagt – enkele minuten later – enigszins...

Mobiele communicatie kantelt ons sociale gedrag. Of toch niet?
Mobiele telefonie heeft een belangrijke plek in ons dagelijks leven gekregen. Tegelijkertijd maken we ons zorgen over het invloed van mobile media, met name sociale media. We zijn “verslaafd” aan onze mobile telefoons en het lijkt er op dat we ander gedrag beginnen te vertonen. Maar is dat daadwerkelijk zo? Hoe komt het dat mobiele telefoons onmisbaar zijn geworden in ons leven? En hoe kunnen we het succes van mobile telefoons in het onderwijs effectief gebruiken?