
Multidisciplinair leren en onderzoeken is de toekomst
Het lijkt een eeuwigheid geleden, een andere wereld. Toch is het slechts elf maanden geleden dat we nog in zalige onwetendheid verkeerden als het gaat om corona. Niemand – op een enkeling met contacten in China na wellicht – kende het woord. Laat staan dat we een idee...

Beoordelen en kwaliteit in toenemende dynamiek
Door mijn rollen binnen iFontys en O&O kom ik op verschillende plekken in de organisatie, waarin instituten bezig zijn met onderwijsvernieuwing. Een onderwerp wat (logischerwijs) altijd aan bod komt is de wijze van toetsing en de borging van de kwaliteit daarvan. Ik merk dat de omgevingen die worden gevormd steeds meer dynamiek met zich meebrengen.

Goed onderwijs kan niet in hapklare brokken
Al sinds mijn middelbare school voel ik verzet tegen ons huidige onderwijssysteem. Als 11-jarige puber ging ik nog met enthousiasme naar de middelbare school. Ik dacht aan de nieuwe vakken, op de open dag mochten we allerlei leuke proeven doen bij scheikunde en ik was...
Een evaluatiegesprek tussen studenten, praktijkbegeleiders en docenten op het ZorgInnovatieCentrum, 2022
“Eerlijk; toen ik mij inschreef voor deze minor was ik op de hoogte van het innoverende karakter. Ik had echter nooit gedacht dat het zo’n impact kon hebben op mijn verdere (studie)loopbaan!” zegt Myrna met grote ogen. De anderen glimlachen herkennend. “Vooral het...

Stappenplan met 5 tips om jouw online lessen per direct te verbeteren
Als docent wil je graag dat jouw boodschap goed overkomt bij jouw studenten. Bij online lessen moet je nog beter je best doen dan tijdens ‘gewone’ lessen. De interactie met studenten is immers heel anders. Om mezelf daarin te verbeteren, heb ik recent een training gevolgd ‘Spreken in het openbaar’. Dat was een echte eye-opener. Graag deel ik het stappenplan met 5 tips die ook jij direct kan gebruiken, zodat …

Studenten aan het woord over online onderwijs
Er wordt erg veel geschreven over online onderwijs / blended learning/ hybride learning. Laatst nog een artikel in NRC met als titel: “Nieuwe vrienden maak je niet via een scherm, ‘Het nieuwe studeren’ – online, geen mensen ontmoeten – is lastig voor veel jongeren.”...