Afgelopen zondag schreef ik een post met de titel ‘Bange ogen zien niet’. De aanleiding was de internationale dag tegen racisme en discriminatie.

Herken jij onrecht?

Hoe ga jij ermee om? Onderneem je actie? Hoe pak jij dit aan? Onrecht aanpakken begint vaak met het zichtbaar en bespreekbaar maken. Maar hoe doe je dat?

Als ik iets heb geleerd dan is het wel dat je met een beetje zoeken en creativiteit al snel leuke en toegankelijke tools kan vinden om de meest uiteenlopende onderwerpen bespreekbaar te maken. Ik zoek vaak naar educatieve boeken, spellen en speelgoed. Zij weten ‘volwassen’ onderwerpen op een speelse manier bespreekbaar te maken.

Dit is precies wat VSO met het gratis kletsspel Change Makers wil bewerkstelligen. VSO steunt mensen die onrecht in hun eigen omgeving aanpakken. Ze noemen deze personen changemakers: ze staan op tegen misstanden zoals kinderarbeid en kind huwelijken.

VSO hoop met dit spel kinderen, jongeren en volwassenen te inspireren om change makers te steunen of om zelf change maker te worden. Je kan het spel gratis aanvragen. Binnen een paar dagen ontvang je het spel bestaande uit 26 vragen thuis.

Een paar voorbeeldvragen die zowel jongeren als volwassenen aan het denken zetten en een spiegel voorhouden.

  • Wat zou je doen als je beste vriend of vriendin iemand zou pesten?
  • Heb je wel eens straf gekregen toen je niets fout deed? En wat deed je toen?
  • Wat doe je als iemand in jouw gezin valsspeelt?

 

Ga met elkaar in gesprek, verruim je denken en ontdek samen hoe je onrecht kan aanpakken.

Ken jij andere mooie manieren om onrecht bespreekbaar te maken?

Deel je tips via de comments hieronder of via de mail: danae.bodewes@fontys.nl

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Danae Bodewes

Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.