Here’s to

STRONG WOMEN

May we know them.

May we be them.

May we raise them.

– unknown

 

Schepping van Pandora, Cornelis Bloemaert (II), naar Abraham van Diepenbeeck, 1655.  Pandora omringd door de Griekse goden die haar diverse gaven meegeven waaronder de gave van nieuwsgierigheid

 

Een nieuwsgierige vrouw: 3 letters

Een nieuwsgierige vrouw: 7 letters. Aan welke nieuwsgierige vrouwen dacht jij? Aan Eva en Pandora misschien? Dit zijn twee vrouwen die in de geschiedenis van de mensheid en de beeldvorming rondom de vrouw een belangrijke maar ook destructieve rol hebben gespeeld. De nieuwsgierigheid van zowel Eva als Pandora leidde tot veel ellende. Eva plukte de verboden vrucht en riep daarmee de zondeval over de mensheid af. Pandora kon haar nieuwsgierigheid niet beheersen en opende de doos die de goden haar hadden gegeven met de boodschap dat ze de doos niet moest openen, wilde ze gelukkig blijven. Met het openen van de doos gaf ze vrijheid aan alle epidemieën, rampspoed en zorgen die sindsdien de mensheid plagen.

Maar ook onze eigen nieuwsgierig Aagje uit Enkhuizen kende geen gelukkig einde en de vele nieuwsgierige vrouwen die als heks werden vervolgd en veroordeeld maken ook pijnlijk duidelijk hoe gevaarlijk het was om als vrouw nieuwsgierig te zijn.

Vrijheid om zelf te ontdekken wie je bent en wat je kan

Op 8 maart is het internationale vrouwendag en de dag waarop mijn dochter twee wordt. Het thema van de internationale vrouwendag 2020 is vrijheid. Voor mijn dochter is de vrijheid om te onderzoeken en ontdekken wie zij is, wat zij kan en wat zij wil vanzelfsprekend. Ook ik heb dezelfde vrijheid mogen ervaren.

Ik ben opgegroeid in een gezin met 5 vrouwen: mijn moeder, 3 zussen, ikzelf en mijn vader. Tot ongeveer mijn tiende was ik er heilig van overtuigd dat er onnodig moeilijk werd gedaan over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Ik was namelijk net zo sterk en soms zelfs sterker dan de jongens om mij heen en ik vond meisjes zeker net zo slim als jongens. Dus wat was het probleem? Als vrouwen maar genoeg visie, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen hadden dan konden ze toch doen en bereiken wat ze wilden? Ik was dan ook stom verbaasd toen mijn oma mij vertelde hoe trots zij was dat haar zus had gestudeerd en hoe bijzonder dat destijds was.

Natuurlijk leerde ik al snel meer over de geschiedenis van vrouwenrechten en mocht ik zelf ook ervaren hoe mannen en vrouwen van elkaar verschillen en elkaar soms verschillend behandelen. Toen ik van 2003 tot en met 2005 in Mozambique woonde leerde ik pas van dichtbij dat vrijheid niet vanzelfsprekend is voor vrouwen. In Mozambique hebben steeds meer vrouwen de mogelijkheid om te studeren en een functie met ‘aanzien’ te bekleden, toch is de positie van de gemiddelde Mozambikaanse vrouw wankel en sterk afhankelijk van de mannen om haar heen.

De inmiddels aardig versleten ‘Little feminist’ boekjes van mijn dochter

Vrouwen met impact

Op vakantie in de VS kocht ik een set van 4 kartonnen boekjes genaamd ‘Little feminist’ voor mijn dochter. Ik heb zelf niet direct veel met het woord feminist, maar ik heb wel een voorliefde voor boeken en ik geloof dat beeldvorming belangrijk is in het vormen van onze normen, waarden en overtuigingen. Een boekje over krachtige vrouwen kan dus geen kwaad dacht ik. Intussen zijn deze kleurrijke boekjes over vrouwelijke leiders, activisten, artiesten en pioniers een van de favorieten van mijn dochter. Ze is vooral fan van het boekje over vrouwelijke activisten, ze geeft ze kusjes en ze bouwt torens door de boekjes op ingenieuze wijze boven op elkaar te stapelen.

Intussen leerde ik aan de hand van deze boekjes en wat opzoekwerk zelf meer over krachtige vrouwen zoals: Sally Ride (astronaute), Amelia Earhart (pilote), Frida Kahlo (schilderes), Rosa Parks (burgerrechten activiste), Malala Yousafzai (winnares Nobelprijs voor de vrede) en Indira Ghandi (politica)

De nieuwsgierige vrouw

In de literatuur werden nieuwsgierige vrouwen tot voor kort vaak afgebeeld en omschreven als gevaarlijke, gemene, jaloerse, roddelende vrouwen die veel ellende veroorzaakten. Hiermee werden zowel vrouwen als nieuwsgierigheid; de motor voor het leren en persoonlijke ontwikkeling in een slecht daglicht geplaatst.

Tijdens interviews krijg ik nog regelmatig te horen dat het woord nieuwsgierigheid en vooral de dimensie sociale nieuwsgierigheid negatieve associaties oproept. Gelukkig spreek ik ook met bijzondere nieuwsgierige vrouwen. Zo deelde ik eerder interviews met onder andere Esther Jacobs (the No Excuse Lady), Emy Jamalian (IT-er en wereldontdekker), Gracilia João (ondernemer), Mirjam Stam (auteur verwonderwereld.nl), Inês Brito (HIV/Aids- activiste), Marieke van Dijk (creativiteits-trainer), Maria Kapteijns (kunstenares), Elisabeth Verpaalen (93 en zelfstandig wonend), Amy Martinez (verliet op jonge leeftijd haar geloofsgemeenschap en familie), Debby Boers (Raamambtenaar), Anne Nabuurs (Wabi Sabi spel), Thérésa Oost (Grijs Goud zoeker) en Jenny Nieuwenstein (89 en schrijfster).

Binnenkort volgt een interview met Nienke Meijer, oud voorzitter van het college van bestuur van Fontys Hogescholen en Topvrouw van het jaar 2014.

Female thought leadership

Op 14 februari jl. deelde Mignon van Halderen, Fontys Lector Thought Leadership een mooi artikel met de titel: ‘Female thought leadership starts from the cradle’. Haar conclusie en aanbeveling is als volgt:

Let’s be conscious that female thought leadership is not just about raising your profile in a corporate world. Authentic thought leadership starts from the cradle and so we need to assist our kids, our students and young professionals to focus on their true selves in relation to the world around them, and to cultivate an environment in which they can develop their original thoughts and actions.

De (on)aangepaste vrouw

Het is mooi wanneer vrouwen zichzelf zijn en hun kracht durven te tonen. Ik word persoonlijk erg blij en hoopvol van de persoonlijke verhalen van de nieuwsgierige vrouwen die ik heb mogen interviewen. Het artikel van Mignon van Halderen, de boekjes ‘Little feminist’ en leestips zoals ik die van collega-onderzoeker Sarah Coombs ontving: ‘Born curious: 20 girls who grew up to be awesome scientists’ inspireren mij om in mogelijkheden te blijven denken voor mezelf en voor anderen.

Afgelopen donderdag was ik op de studiedag van de Fontys PABO-opleidingen over hoogbegaafdheid. Dolores Leeuwin (presentatrice en actrice) gaf daar een masterclass. Zij deed dit op haar eigen unieke en krachtige manier door haar persoonlijke verhaal met meer dan 120 PABO-studenten te delen. Dolores ontdekte als volwassene op nationale televisie dat ze hoogbegaafd is. Ze probeerde zich haar hele leven aan te passen wat maar gedeeltelijk lukte. Ze vertelde een paar schitterende en tegelijkertijd pijnlijke voorbeelden van haar eigen onaangepast gedrag en hoe dit door anderen werd ervaren.

Anouke Bakx lector en bijzonder hoogleraar (hoog)begaafdheid had tijdens haar inleidend college al uitgelegd dat hoogbegaafdheid bij meisjes minder snel opvalt omdat meisjes over het algemeen meer aangepast gedrag vertonen.  Een van de studenten in het publiek vroeg Dolores: Wat hadden leraren vroeger voor je kunnen doen? Haar antwoord: mìj zien voor wie ik ben.

Vrije vrouwen

Dolores’ verhaal en het artikel van Mignon van Halderen over female thought leaderhip herinneren ons allen aan een belangrijke boodschap: Zorg dat iedereen ook kleine meisjes en volwassen vrouwen de vrijheid voelen om hun nieuwsgierigheid te volgen, zichzelf te zijn en te blijven ontwikkelen op een manier die bij hun hun interesses, waarden en talenten past. Het is vervolgens aan ons om hen te willen zien voor wie ze zijn ook wanneer dit niet binnen ‘de norm’, ons wens- of stereotype beeld van een vrouw past.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Danae Bodewes

Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.