Systemische verandering in complexe systemen, zoals het hoger beroepsonderwijs, vereist een diepgaand begrip van de ervaringen, percepties en betekenisgeving van alle betrokken belanghebbenden. Narrative Based Inquiry (NBI) biedt een effectieve benadering voor het onderzoeken van deze ervaringen en het verkrijgen van inzicht in de voortgang van veranderingen. Dit artikel onderzoekt hoe NBI kan worden ingezet om de huidige stand van systemische verandering te evalueren, mogelijke vervolgstappen te identificeren, en participatie en co-creatie te bevorderen. Door te luisteren naar de verhalen van belanghebbenden kunnen beleidsmakers en onderwijsinstellingen betere strategische beslissingen nemen en meer duurzame transformaties bereiken.

Inleiding

Systemische verandering verwijst naar fundamentele transformaties in de onderliggende structuren, normen en processen van een systeem (Meadows, 2008). In het hoger beroepsonderwijs (HBO) kan dit bijvoorbeeld inhouden dat inclusiviteit, flexibiliteit, en responsiviteit worden bevorderd om beter aan te sluiten bij de behoeften van een diverse studentenpopulatie en de veranderende arbeidsmarkt (Fullan, 2011). Echter, het implementeren van dergelijke veranderingen is complex en vereist een diep begrip van de verschillende perspectieven van alle belanghebbenden binnen het systeem (Senge, 2006).

Narrative Based Inquiry (NBI)

NBI is een kwalitatieve onderzoeksmethode die zich richt op het verzamelen en analyseren van persoonlijke verhalen om inzicht te krijgen in de ervaringen en betekenissen die mensen hechten aan hun dagelijkse leven (Clandinin & Connelly, 2000). Deze methode biedt een rijke bron van data over de percepties van belanghebbenden en kan helpen bij het identificeren van kernkwesties en de evaluatie van de impact van veranderingen (Riessman, 2008). In de context van systemische verandering kan NBI waardevolle inzichten verschaffen in hoe verandering wordt waargenomen en beleefd, en in welke richting verdere stappen kunnen worden gezet.

Het Gebruik van NBI bij Systemische Verandering in het HBO

  1. Inzicht in Perspectieven van Belanghebbenden
    Door verhalen te verzamelen van studenten, docenten, administratief personeel en andere belanghebbenden, kan NBI een diversiteit aan perspectieven blootleggen die anders misschien onopgemerkt blijven. Deze verhalen onthullen niet alleen de feitelijke ervaringen van individuen, maar ook hun emoties, overtuigingen en waarden, die essentieel zijn voor een holistisch begrip van de impact van verandering (Merriam & Tisdell, 2015).
  2. Evaluatie van de Huidige Situatie
    Narratieven bieden een gedetailleerd en genuanceerd beeld van de huidige staat van systemische verandering. Ze helpen onderzoekers en beleidsmakers te begrijpen waar de veranderingen effectief zijn geweest en waar obstakels of weerstand worden ervaren (Boje, 2001). Dit real-time inzicht is cruciaal voor een accurate evaluatie van waar het systeem zich momenteel bevindt.
  3. Identificatie van Mogelijke Volgende Stappen
    Door gemeenschappelijke thema’s en patronen in verhalen te analyseren, kunnen onderzoekers inzicht krijgen in welke aspecten van de verandering goed werken en waar verdere aanpassingen nodig zijn. Verhalen kunnen ook creatieve ideeën en strategieën bieden die niet eerder zijn overwogen (Czarniawska, 2004).
  4. Faciliteren van Participatie en Co-creatie
    Het gebruik van NBI moedigt actieve participatie van belanghebbenden aan door hen een stem te geven in het veranderingsproces. Dit verhoogt het gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid, wat essentieel is voor de succesvolle implementatie van veranderingen (Denning, 2005). Bovendien bevordert het de co-creatie van oplossingen door de inzichten en ervaringen van verschillende groepen te integreren.
  5. Begrip van de Cultuur en Normen Binnen het Systeem
    Verhalen reflecteren de culturele en normatieve context waarin ze worden verteld. Door deze verhalen te analyseren, kunnen onderzoekers inzicht krijgen in de onderliggende cultuur en waarden die verandering ondersteunen of belemmeren (Gabriel, 2000). Dit begrip is essentieel om de culturele verschuivingen te identificeren die nodig zijn voor duurzame systemische verandering.

Praktische Implementatie van NBI

De praktische toepassing van NBI in het HBO kan beginnen met het verzamelen van verhalen via interviews, focusgroepen of verhaalsessies. Deze verhalen kunnen vervolgens worden geanalyseerd met behulp van thematische analyse om gemeenschappelijke thema’s, zorgen en ervaringen te identificeren (Braun & Clarke, 2006). Op basis van deze analyse kunnen feedbacksessies worden georganiseerd om de bevindingen terug te koppelen aan de belanghebbenden en om gezamenlijk na te denken over mogelijke vervolgstappen. Het gebruik van digitale platforms voor het delen van verhalen kan ook worden overwogen om bredere betrokkenheid en participatie te stimuleren.

Conclusie

Narrative Based Inquiry biedt een krachtig instrument voor het analyseren en begeleiden van systemische verandering in complexe systemen zoals het hoger beroepsonderwijs. Door de ervaringen en perspectieven van alle betrokkenen centraal te stellen, kan NBI bijdragen aan een beter begrip van de huidige staat van verandering, het identificeren van mogelijke volgende stappen, en het bevorderen van een inclusieve en participatieve benadering van transformatie. Deze methode kan helpen om diepgaande en duurzame veranderingen te realiseren die beter aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van alle belanghebbenden.

Referenties

  • Boje, D. M. (2001). Narrative Methods for Organizational and Communication Research. SAGE Publications.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2000). Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. Jossey-Bass.
  • Czarniawska, B. (2004). Narratives in Social Science Research. SAGE Publications.
  • Denning, S. (2005). The Leader’s Guide to Storytelling: Mastering the Art and Discipline of Business Narrative. Jossey-Bass.
  • Fullan, M. (2011). Change Leader: Learning to Do What Matters Most. Jossey-Bass.
  • Gabriel, Y. (2000). Storytelling in Organizations: Facts, Fictions, and Fantasies. Oxford University Press.
  • Meadows, D. H. (2008). Thinking in Systems: A Primer. Chelsea Green Publishing.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Jossey-Bass.
  • Riessman, C. K. (2008). Narrative Methods for the Human Sciences. SAGE Publications.
  • Senge, P. M. (2006). The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization. Doubleday.

Noot

Dit artikel biedt een theoretisch kader en praktische suggesties voor het gebruik van Narrative Based Inquiry bij systemische verandering. Verdere empirisch onderzoek is nodig om de effectiviteit van deze benadering in specifieke contexten, zoals het HBO, te valideren.

Dit artikel is met behulp van met ChatGPT geschreven.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Dries van den Enden

Sr. Docent Fontys - iFontys/Innoversity lid - Oprichter van de minor Data Driven Business Lab - Praktisch onderzoeker naar Hybride onderwijs (waar student, docent en werkveld van en met elkaar leren).