Een tijdje geleden gaf ik les over mindfulness en mentale veerkracht aan een groep studenten van een technische opleiding. Ik was benieuwd wat zij vonden van dit onderwerp. Een student zei toen: “We leren vanaf jonge leeftijd van onze ouders en op school over fysieke hygiëne; dat we ons moeten douchen, handen wassen, tanden moeten poetsen enz. Maar niemand leert ons op school hoe we zorgen voor onze mentale hygiëne. Hoe ga ik om met een vol hoofd of negatieve gedachten?”
Mijn hart maakte een sprongetje; mentale hygiëne? Deze student had het niet mooier kunnen verwoorden. Er is in het onderwijs veel aandacht voor het mentale aspect, namelijk de cognitieve vermogens. Leerlingen moeten leren, denken, onthouden en reproduceren. Maar leren hoe je omgaat met negatieve emoties, hoe je vriendelijk kunt zijn voor jezelf juist op momenten dat je fouten maakt en hoe je rust creëert in een hectische maatschappij; dat zit niet standaard in het lesprogramma. Er zijn wel allerlei trainingen en speltherapieën (van faalangst tot agressie-regulatie training), maar deze worden dan weer ingezet als de problemen groot zijn. Alsof je iemand leert hoe hij zijn tanden moet poetsen op het moment dat zijn gebit al vol gaatjes zit.
Dat hier verandering in komt, ontdekte ik tijdens een symposium over mindfulness in het onderwijs. Ik was blij te horen dat er al basisscholen zijn waar mindfulness en mentale veerkracht onderdeel van het standaard lesprogramma zijn. En niet onbelangrijk; basisscholen waar leerkrachten een 8-weekse mindfulnesstraining aangeboden krijgen zodat ze met meer rust voor de klas staan. Want daar profiteren de kinderen weer van.
Waarschijnlijk zijn deze scholen (nog) niet in de meerderheid. Maar het is fijn te zien dat het begin er is. Ik hoop dat deze positieve ontwikkeling door gaat. Dan stel ik mij voor dat ik over 10 jaar een groep veerkrachtige HBO-studenten les wil geven over mindfulness en dat ze dan zeggen: “We hebben al voldoende les gehad over mentale hygiëne en mediteren heb ik in de kleuterklas al geleerd. Kunnen we vandaag iets anders gaan doen?” Hoe leuk ik mijn vak ook vind; ik zal dan met een grote glimlach zeggen: “Ja, we gaan wat anders doen!”
Vind ik leukOver Linda Toonen
Sinds 2012 ben ik als docent werkzaam bij Fontys. Eerst bij de opleiding Toegepaste psychologie en momenteel werk is als coach bij het Empower TEC programma. Het is mijn passie om onderwerpen als mentaal welzijn en veerkracht in het onderwijsprogramma te integreren. Ik geloof dat ieder mens een unieke bijdrage heeft waarmee hij de wereld een beetje mooier kan maken. Hoe meer veerkracht hij heeft of ontwikkelt, hoe gemakkelijker het proces van het manifesteren van die unieke bijdrage verloopt. Met veel plezier begeleid ik studenten hierbij.