Wil je direct naar het gesprek luisteren tussen Elke van der Valk en Ronald Scheer? Dat kan hier. Of je leest eerst meer over Elke en haar werk bij de Fontys Dienst O&O.

Wie ben jij en wat doe jij bij Fontys Hogescholen
Mijn naam is Elke van der Valk en ik werk als Consultant Regionalisering bij de Dienst Onderwijs & Onderzoek en met toenemende mate houd ik me bezig met de Sustainable Development Goals en de integratie daarvan in al het onderwijs en onderzoek van Fontys. Het doel hiervan is om alle studenten ‘SDG-bekwaam’ ofwel ‘TEC for Society-proof’ op te leiden en op die manier de makers van de toekomst te creëren.

Wat zijn SDGs?
De Sustainable Development Goals, of duurzame ontwikkelingsdoelen in het Nederlands, moeten in 2030 een einde maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. De doelen zijn, onder de regie van de VN, tot stand gekomen door in alle uithoeken van de wereld op te halen wat burgers belangrijk vinden. Deze agenda loopt van 2015 tot 2030.

Wat doet Fontys met de SDGs?
Fontys heeft in juni 2018 het SDG Charter getekend met als doel om ook als onderwijsinstelling bij te dragen aan deze doelen en dan in het bijzonder aan doel 4.7: Er tegen 2030 voor zorgen dat alle leerlingen kennis en vaardigheden verwerven die nodig zijn om duurzame ontwikkeling te bevorderen. Op 9 mei 2019 tijdens het Jaarcongres van de Vereniging Hogescholen is aangekondigd dat ALLE hogescholen van Nederland het SDG Charter hebben getekend, hetgeen betekend dat we een half miljoen studenten duurzaam op zullen gaan leiden met de SDGs als richtlijn.

Daarnaast hebben we op die 9 mei ook het platform www.sdgsonstage.nl gelanceerd als praktische uitvoering van deze ondertekening. Dit platform is bedoeld om studenten en docenten de kans te geven om meer kennis op te doen over de SDGs d.m.v. content en SDG-stageplekken. Bedrijven kunnen hier echte SDG vraagstukken plaatsen en op die manier op zoek gaan naar de beste student om o.a. bedrijfsprocessen te verduurzamen.

Waarom vind jij dit belangrijk?
Ik ben zelf altijd al wel een beetje idealistisch van aard geweest met als kind al de wens voor vrede op aarde. Dit heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een intrinsieke motivatie om met duurzaamheid bezig te zijn en daarbij te proberen om maatschappelijke vraagstukken centraal te stellen en daar met ‘like minded’ people mee aan de slag te gaan. Zo vind ik o.a. dat ieder mens dezelfde rechten heeft en dat bijvoorbeeld niemand honger zou moeten leiden en dat toegang tot goed onderwijs de basis is voor het behalen van vele andere SDGs, ongeacht waar je vandaan komt. Ik vind dit ook de verantwoordelijkheid van iedereen en niet alleen die van overheden. Zoals SDG 17: partnerschappen voor de doelen al aangeeft moeten we samenwerken in de breedste zin van het woord om iets te kunnen bereiken. Hierbij is het wel van belang dat men affiniteit heeft met het onderwerp. Zolang de urgentie van een bepaald thema niet wordt gevoeld zal er ook weinig gebeuren. Daarnaast hebben we het over People, Planet, Prosperity, Peace en Partnerships (de 5P’s) en ik zou daar graag de P van Plezier aan toe willen voegen, want naast affiniteit kan het ook gewoon keileuk zijn om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Niet dat gevoel van moeten, maar juist dat gevoel van willen.

Wat heb jij eerder al gedaan?
Ik heb de Opleiding International Tourism, Management & Consultancy gedaan aan Breda University (voormalige NHTV) en daar leerde ik voor het eerst over duurzaamheid en hoe je iets ‘leuks’ voor toeristen kan ontwikkelen zonder daarbij de natuur, cultuur en het ecologische klimaat te schaden. Het draait allemaal om de juiste balans. Na mijn opleiding heb ik eerst 2,5 jaar als Erasmus coördinator bij de Hogeschool Utrecht gewerkt, voordat ik voor 5 jaar naar Spanje ben vetrokken. Daar heb ik in een cultureel centrum gewerkt om de Indiase en Spaanse cultuur met elkaar te verbinden d.m.v. culturele, educatieve en zakelijke projecten. In juli 2014 ben ik bij Fontys begonnen als adviseur internationalisering en na 3,5 jaar heb ik de overstap gemaakt naar regionalisering om op die manier met al mijn kennis en netwerken ook lokaal impact te kunnen creëren.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Ronald Scheer

Ronald Scheer is an educator based at Fontys University of Applied Sciences in Eindhoven. Ronald is deeply engaged in the field of Engineering and is associated with the Robotics & Mechatronics professorship. In addition to his teaching role, he wears the hat of a skilled video and podcast creator within the professorship. Beyond the classroom, Ronald extends his expertise to assist fellow educators in crafting engaging learning materials for both online and classroom activities. His passion lies in enhancing the educational experience through multimedia content creation and innovative teaching methodologies.