Dagelijks opschrijven waar je dankbaar voor bent. Coaching boeken staan vol met adviezen over ‘dagelijks bewust stilstaan bij de dingen en personen waar je dankbaar voor bent’. Een recente wetenschappelijke review beschrijft de positieve effecten van dankbaarheid op o.a. ervaren stress, gevoel van eigenwaarde en het leiden van een betekenisvol leven (Jans-Beken, 2020).

Iedere dag op hetzelfde moment

Inmiddels heb ik 3 jaar ervaring met bewust dankbaar leven. Ik denk dagelijks terug aan mijn koffietje in de trein, een leuk gesprek met een student of aan Kasper die komt aanrennen als ik hem ophaal bij de opvang. Iedere avond rond 19.00uur, als de kinderen naar Paw Patrol kijken, ga ik heerlijk met pen en papier bij ze zitten. Voor mij is het een prettige gewoonte geworden, het geeft een fijn gevoel en zet mijn vizier in een positieve richting.

 

Dankbaarheid in een volle klas studenten

Ik was benieuwd of onze Sportkunde studenten baat zouden kunnen hebben bij een dankbaarheid oefenvorm. Of ze ervoor open staan? Jazeker, ik heb in de les eerst een korte mindfulness oefenvorm met ze gedaan en liet hen daarna een aantal minuten nadenken over 3 dingen waar ze dankbaar voor zijn. Het zorgde voor heel veel rust in de klas en een moment van bezinning. Geen geklaag over het vroege tijdstip of het slechte weer, nee in de nabespreking gaven de studenten aan dankbaar te zijn voor hun gezondheid, dat ze veel kunnen sporten en dat het goed gaat met de belangrijke mensen om hen heen.

 

Studenten schrijven 4 weken dankbaarheid op: dit zijn de resultaten

Ik heb de studenten ook gevraagd of ze mee wilden doen aan een onderzoek (4 weken lang, iedere dag 5-10minuten opschrijven waar ze dankbaar voor zijn). Uit de klas deden 3 studenten mee, zij beschrijven hieronder hun ervaringen:

Collin geeft aan: ‘Elke dag heb ik even nagedacht over hoe mijn dag verliep en wat ik uit de dag heb kunnen halen. Ik denk dat iedereen op deze manier meer positiviteit uit het leven kan halen. Ik zou hierbij niet alleen denken aan goede dingen, maar ook aan verbeterpunten’.

Mika merkt op: ‘Na deze 4 weken heb ik meer dingen kunnen opschrijven waar ik dankbaar voor ben, zoals eten krijgen, in een fijn bed slapen en een dak boven mijn hoofd hebben. Ik kijk nu vaker naar dat soort dingen, alleen merk ik geen verschil in mijn leven sinds ik die dingen opschrijf. Het is daar eigenlijk ook te kort duur voor’.

Sophie sluit zich aan bij Mika: ‘Het lukt mezelf om steeds meer dingen op te schrijven, maar ik merk geen verschil in hoe ik me voel’.

 

Meer rust in de klas

In 4 weken tijd bereik je geen verbluffende resultaten. Dat was ook niet mijn verwachting. Ik wil vooral mensen in het onderwijs inspireren. Een moment van rust in de klas in een tijd waarin continue prikkels zijn; ik vind stilstaan bij dankbaarheid een veelbelovende tool. En nu ik de ervaringen van Collin, Mika en Sophie teruglees, besef ik dat mijn dagelijkse moment van dankbaarheid ook een dagelijks reflectie moment is waarin ik o.a. stil sta bij wat beter kan. Zo levert het schrijven van deze blog voor mij weer iets op en daar ben ik de studenten dankbaar voor.

 

Bron:

Jans-Beken, L., Jacobs, N., Janssens, M., Peeters, S., Reijnders, J., Lechner, L., & Lataster, J. (2020). Gratitude and health: An updated review. The Journal of Positive Psychology15(6), 743-782.

FavoriteLoadingVind ik leuk