In mijn werk als consultant bij Dienst Onderwijs en Onderzoek werk ik veel met en voor docenten, maar het is alweer best een tijd geleden dat ik zelf voor de klas heb gestaan. En toen stond ik vorige week ineens voor een klas(je) Indiase studenten ‘Teacher Education’. Poe, dat was best wel weer even wennen. En anders dan het Nederlandse onderwijs, heel anders! Hoe ik daar terecht kwam? Ik nam deel aan de Global Week van Chitkara University, samen met twee docenten van de lerarenopleiding in Tilburg en nog zo’n 70 andere docenten van universiteiten en hogescholen uit de hele wereld.

Global Week
Chitkara University, gelegen in Chandigarh (Noord India) is één van de bijna vijfhonderd internationale partners van Fontys. Het is een zogenoemde Fontysbrede partner, wat betekent dat studenten van alle Fontys-instituten tijdens hun minor bij Chitkara kunnen studeren. Ook kunnen Indiase studenten een semester bij Fontys terecht. Elk jaar organiseert Chitkara een ‘Global Week’. Ze nodigen dan docenten uit de hele wereld uit om een week les te komen geven aan Chitkara-studenten, en bieden uitgebreide mogelijkheden om te netwerken met elkaar en met Chitkara. Een prachtige kans voor Fontysmedewerkers om een internationale ervaring op te doen!

Dit jaar mochten we met maar liefst drie vertegenwoordigers van Fontys deelnemen. Wij gaven alledrie les bij het Chitkara College for Teacher Education. Andere buitenlandse gasten doceerden onder meer bij het Business College, Engineering, Computer Science, Health etc.

Interculturele ervaring in de klas
In mijn werk adviseer ik –onder andere- over lesgeven in cultureel diverse groepen en over interculturele competenties. Tijdens deze week heb ik weer even aan den lijve mogen ondervinden hoe dat er in de praktijk uit kan zien. Een voorbeeld: de studenten staan allemaal op als de docent binnen komt. En gaan pas zitten als je aangeeft dat dat mag. Dat ik het niet gewend was dat studenten opstaan is nog tot daar aan toe, maar ik vergat een aantal keer om te zeggen dat ze weer mochten gaan zitten… Dan stond ik nog met mijn laptop te hannesen en bleven mijn studenten maar verwachtingsvol staan. Oeps.

Mijn lessen gingen vooral over communicatie, feedback en interpersoonlijk docentgedrag. Thema’s die vragen om nogal wat actieve deelname en reflectie van de studenten. Dat was duidelijk niet helemaal wat ze gewend waren. De eerste dagen moesten we erg aan elkaar wennen. De studenten gingen onmiddellijk meeschrijven zodra ik iets op het bord schreef, maar wisten aanvankelijk niet goed wat ze aan moesten met open vragen, of wat ze moesten antwoorden als ik ze om hun mening vroeg. Gaandeweg leerde ik hoe ik ze kon benaderen zonder dat de studenten zich ongemakkelijk voelden, en leerden zij beter inschatten wat ik van ze verwachtte. Heel erg boeiend om te merken dat de ‘Nederlandse’ aanpak –groepsdiscussies, kritische vragen, bijvoorbeeld- niet zomaar werkte in een andere context. Je moet echt met elkaar meebewegen en accepteren dat je elkaar niet altijd begrijpt –of elkaars gedrag correct interpreteert.

Netwerken
Omdat er bij deze Global Week zóveel internationale gasten aanwezig waren, was het ook een uitgelezen kans om contacten te leggen met mensen uit andere delen van de wereld. Dat kan weer allerlei voordelen opleveren voor Fontys: stageplaatsen voor studenten bijvoorbeeld, of studieplekken voor een semester. Maar ik heb ook mogelijkheden besproken voor studiebezoeken van medewerkers of docenten. Mooie kansen!

Grijp je kans!
Internationalisering gaat bij Fontys steeds vaker over het curriculum, over het onderwijs hier, in Nederland. En dat is ook goed, want niet iedereen kan of wil naar het buitenland. En dat hoeft ook niet. Maar áls je de kans krijgt om naar het buitenland te gaan, grijp ‘m dan! Want uiteindelijk zijn de reizen vaak toch de kers op de taart, en de momenten om nieuwe deuren te openen.

Volgend jaar organiseert Chitkara weer een Global Week. Maar veel meer Fontyspartners bieden mogelijkheden om hen als docent of medewerker te bezoeken. Lijkt dat je interessant? Neem contact op met de coördinator internationalisering van je instituut!

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Willemijn Balk

Willemijn Balk is consultant Internationalisering bij Dienst Onderwijs en Onderzoek. Haar doel: bij heel Fontys de buitenwereld, het buitenland en andere culturen naar binnen halen!