Hi, ik ben Vera Wisse en werk sinds januari 2016 bij Fontys voor de opleiding International Lifestyle Studies (ILS). De studenten worden opgeleid tot trendwatcher en conceptontwikkelaar binnen één of meerdere lifestyle sectoren, waaronder Food, Human Movement en Health. Dit zijn de voornaamste vakken waarin in les geef. Daarnaast verzorg ik onderzoekvakken. Mijn achtergrond als sportdiëtist komt hierbij goed van pas. Ik werk naast mijn werkzaamheden bij ILS namelijk nog altijd twee dagen in de week in mijn eigen bedrijf waar ik top- en amateursporters en mensen die hun leefstijl willen verbeteren begeleid op het gebied van voeding. Deze combinatie van werkzaamheden biedt veel voordelen. Zo blijf ik op de hoogte van de meest actuele ontwikkelingen en innovaties – heel belangrijk voor deze opleiding! –  op het gebied van gezondheid, bewegen en voeding. Daarnaast geven mijn werkzaamheden als sportdiëtist mij telkens input en praktijkvoorbeelden die ik in de lessen kan gebruiken. Soms als anekdote maar soms ook als serieus voorbeeld van hoe het er in de ‘echte’ wereld aan toe gaat. Zeker over veelbesproken onderwerpen in de media zoals gezonde voeding en gezondheid geeft het werk mij veel input om de discussie met studenten aan te gaan. Zijn leefstijl gerelateerde aandoeningen zoals obesitas en diabetes type II iemands eigen schuld? Of zijn er meer factoren die een rol spelen? En wat zou er voor nodig zijn om deze problematiek terug te dringen. Hoe klimaatbewust zijn mensen eigenlijk in de praktijk als het om voeding gaat? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze dat wél worden? Als veel zitten zo nadelig is voor onze gezondheid, waarom doen we dit dan de hele dag? Welke innovaties en concepten kunnen dit sedentaire gedrag opheffen? Dit soort topics (en heel veel meer!) passeren de revue. Het is wat mij betreft echt een meerwaarde voor de studenten om dit soort discussies aan te gaan aan de hand van praktijkvoorbeelden in plaats van louter uit de theorie. Doordat ik als sportdiëtist ook verbonden ben aan Team Voeding van NOC*NSF word ik ook steeds uitgedaagd op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en innovaties. Topsport is spelen met marges: 2 procent tijdwinst op de 100 meter sprint betekent het verschil tussen Olympisch goud en een vierde plaats. Sporters weten dat ook en zijn verrassend snel op de hoogte van innovaties die hun prestatie kunnen verbeteren. De uitdaging is om dit vóór te zijn en op de hoogte te blijven van alles wat er wereldwijd gebeurt in dit speelveld. Ook dit kan ik weer gebruiken in mijn lessen. Aan de andere kant kunnen studenten mij ook verassen en inspireren met innovaties die mij ontgaan zijn, maar die ik wel kan inzetten voor mijn sporters. Zo is er dus altijd sprake van een win-winsituatie.

FavoriteLoadingVind ik leuk