Ken je dat lekkere gevoel, van iets willen weten en nog beter van onverwacht iets nieuws ontdekken of leren wat je erg leuk vindt? Je krijgt een shot dopamine; opeens ben je gefocust, je hebt energie en je wilt meer weten, meer leren. Was leren maar altijd zo leuk en eenvoudig!

Liever nieuwsgierig

Tijdens de opening van dit studiejaar had Fontys College van Bestuur voorzitter Nienke Meijer het over een leven lang nieuwsgierig in plaats van een leven lang leren. Een geweldige uitspraak om leren aantrekkelijk(er) en laagdrempelig(er) te maken. Immers, wie is er niet nieuwsgierig? Leren klinkt misschien moeilijk, als saai in de bankjes zitten en (moeten) doen wat de docent zegt, leren voor toetsen en een papiertje in plaats van leren omdat je het weten wilt.

Hoe houden/maken we docenten en studenten nieuwsgierig?

Hoe zorgen we dat Fontysdocenten en Fontysstudenten nieuwsgierig blijven of wat helaas ook vaak nodig is: hoe zorgen we dat ze weer nieuwsgierig worden? Tijdens het Fontys docentevent op donderdag 11 oktober mocht ik samen met Jacqueline van Swet, voormalig lector Leerkracht in Samenwerken, een workshop verzorgen over nieuwsgierigheid.

De resultaten

Het onderwerp nieuwsgierigheid maakt nieuwsgierig zo bleek uit de aanloop van de collega’s en hun enthousiaste vragen en betrokken reacties. Wat waren de resultaten?

  • Docenten menen nieuwsgierigheid onder docenten vooral te kunnen stimuleren door meer en (meer) multidisciplinair samen te werken en te ontwikkelen binnen Fontys en met de praktijk buiten Fontys en door meer ruimte voor experimenteren te krijgen en te nemen.
  • Wanneer we docenten vragen hoe zij morgen voor meer nieuwsgierigheid gaan zorgen onder collega’s, dan noemen ze vooral samenwerken en delen van kennis binnen Fontys.
  • Docenten menen de nieuwsgierigheid van studenten vooral te kunnen bevorderen door het aanbieden van meer autonomie en keuzevrijheid, authentieke vraagstukken en informatie al dan niet in samenwerking met het werkveld, door studenten beter te leren samenwerken en door ruimte te geven om te experimenteren en fouten te maken.
  • Wanneer we vragen wat docenten morgen anders gaan doen in hun onderwijs, dan is dit met name studenten meer autonomie en keuzevrijheid bieden.

Interessante overeenkomsten

Interessant is dat Marian Thunnissen, Fontys Lector Dynamische Talentinterventies, niet geheel toevallig overigens, op dezelfde  dag een vergelijkbare workshop gaf op het NRC onderwijsevent. Het blijkt dat de deelnemers aan haar workshop met ongeveer dezelfde tips en conclusies kwamen als de Fontysdocenten. Zie haar blog op https://fontysblogt.nl/waar-ben-jij-nieuwsgierig-naar/

En wat vinden de studenten ervan?

Deze resultaten vragen erom om ook met studenten in gesprek te gaan over het onderwerp nieuwsgierigheid en te horen of zij er hetzelfde over denken.

Nieuwsgierig?

Ben je nieuwsgierig naar de resultaten van de workshops en (meer) praktische tips? De resultaten worden via de werkgroep Learning Society gedeeld aan het begin van het nieuwe kalenderjaar.

Ben je geïnteresseerd om jouw (mede)studenten uit te dagen met een workshop over nieuwsgierigheid of heb je vragen naar aanleiding van deze post, neem dan contact op met: danae.bodewes@fontys.nl Lectoraat Business Entrepreneurship of j.vanswet@fontys.nl voormalig lector ‘Leerkracht in Samenwerken’ bij Fontys OSO, beiden lid van de werkgroep Learning Society.

Photocredits :Alexandre Perotto
FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Danae Bodewes

Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.