“Ik was zo verdrietig! En boos op mezelf. Halverwege Havo 5 startte ik al met gesprekken bij een studiekeuzeadviseur. Ik had mij grondig voorbereid en dacht echt dat ik de juiste studie had gekozen. Dus toen ik na een aantal maanden ontdekte dat het niet bij mij paste, was ik teleurgesteld. Ik dacht: Hoe kan dit? Waarom heb ik niet gezien dat deze opleiding niet matchte met mij?” Met lood in haar schoenen besprak Demi met haar ouders dat ze wilde stoppen met haar studie. “Al die tijd had ik gezegd dat het leuk was op school, dus zij zagen dit helemaal niet aankomen.” Haar ouders reageerden verbaasd, maar steunden haar wel in haar keuze. Demi maakte een afspraak bij een studiekeuzeadviseur en die stelde voor het Empower programma te volgen.

Tijdens het intakegesprek met Empower programmaleider Erik Frey, voelde Demi zich gerustgesteld. “De sfeer was heel huiselijk, ik had er meteen een goed gevoel bij.” Twee weken later startte Demi en vijf andere studenten met het onderwijsprogramma. In de eerste week moest ze erg wennen aan de onderwijsvorm. “Ik dacht steeds: Waarom moeten we dit doen?” Demi doelt op de check-ins en check-outs die iedere dag plaatsvinden met alle studenten en docenten van Empower. “En ook de eerste opdracht vond ik vaag. Ik moest op zoek gaan naar mijn fascinatie en dit combineren met creativiteit of technologie. Ik kwam die week tot niets. Ik was heel gesloten en durfde niets te vragen.”

Al snel merkte Demi dat de check-ins en check-outs structuur brachten aan de dag. “Ik kon maar beter in die tussentijd iets doen dus probeerde ik wat van de fascinatie opdracht te maken.” Demi was nog geen drie weken bezig toen de lockdown in maart begon. “Die eerste week was wel even schakelen. Ook nu was het een beetje vaag, maar vooral omdat het zo plots ging en de structuur en het rooster niet meteen duidelijk waren. Gelukkig kwam daar vanaf de tweede week verandering in. Ik vond het online les krijgen helemaal niet zo erg. De opdrachten waren leuk en ik had thuis alle tijd om langer door te werken. Vooral de creatieve opdrachten deed ik met veel plezier. En de online check-ins waren fijn. Doordat iedereen aan het woord kwam, leerde ik de anderen beter kennen. Dat hielp mij om opener te worden.” Demi denkt dat die openheid de sleutel was bij het vinden van een nieuwe studie. “Toen ik meer ging delen, konden docenten meer feedback geven. Toen werd ik mij pas bewust van mijn talenten; ik bleek best wel creatief te zijn!”

Tijdens een gesprek met haar Empower coach kwam het verdriet en teleurstelling ter sprake die Demi bij aanvang van het traject had gevoeld. “Vanaf de start van het programma had ik die gevoelens weggestopt, ik kon er zelf niet meer bij komen. Maar door de vragen van mijn coach kwam die emotie ineens terug. Ik heb toen veel gehuild.” Nu voelt Demi de boosheid en het verdriet niet meer. “Ik ben juist blij dat het zo gelopen is, want ik heb zoveel geleerd!”

Ondanks dat Demi veel plezier had in de creatieve opdrachten, twijfelde ze nog lang over een creatieve studie. “Ik wist niet of ik genoeg talent had en of ik met zo’n opleiding wel een baan kon krijgen.” Uiteindelijk besloot ze toch de stap te zetten en nu studeert ze Communicatie en Media Design aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht. “Het is zo leuk! Ik ga met plezier naar school. Het gaat nu zoveel beter met mij dan in februari. Ik zit hier echt op mijn plek.”

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Linda Toonen

Sinds 2012 ben ik als docent werkzaam bij Fontys. Eerst bij de opleiding Toegepaste psychologie en momenteel werk is als coach bij het Empower TEC programma. Het is mijn passie om onderwerpen als mentaal welzijn en veerkracht in het onderwijsprogramma te integreren. Ik geloof dat ieder mens een unieke bijdrage heeft waarmee hij de wereld een beetje mooier kan maken. Hoe meer veerkracht hij heeft of ontwikkelt, hoe gemakkelijker het proces van het manifesteren van die unieke bijdrage verloopt. Met veel plezier begeleid ik studenten hierbij.