Als frequent bezoeker van events zoals Startup Weekend en TEDx en websites zoals Kickstarter, heb ik al behoorlijk wat business-ideeën en -plannen voorbij zien komen. Dus toen de uitnodiging voor Fontys Best Business binnenrolde, was ik erg benieuwd naar het niveau dat ik zou aantreffen. Eerstejaars studenten, zonder enige bedrijfservaring, ontwikkelen tijdens de competitie Fontys Best Business een businessplan voor een bestaand merk. Laat maar komen!

Wat op het event direct opvalt is de professionaliteit van de organisatie. Deelnemers zijn netjes aangekleed, hebben allemaal een badge, alles verloopt strak op tijd en vooral: er is een grote vakjury aanwezig bestaande uit accountants, fiscalisten, ondernemers, marktonderzoekers, consultants. Top organisatie hoor, van Fontys-docenten Ingrid Noordman en René Kastelijn!

Lekker fris
De centrale kick-off duurt gelukkig niet lang, waardoor we snel kunnen beginnen aan het echte werk: de pitches. In een soort Dragon’s Den-formule presenteren de teams hun idee aan de vakjury, die vervolgens vragen kan stellen (en dat met overgave doet!). Kritisch vragenvuur of niet, de studenten brengen het er overwegend goed af. Presentaties zijn verzorgd, er duiken leuke filmpjes op, praatjes zijn mooi rond en vooral: de ideeën zijn lekker fris! Menig enthousiast jurylid kan de verleiding niet weerstaan om meteen wat business-tips uit te delen aan de studenten. Die stoppen dat gretig weg in hun achterhoofd. Extra munitie voor de eindpresentatie straks.

Nummers
Na een aantal pitch-ronden rollen er vier finalisten uit de bus. Het zijn allemaal ideeën die ik ook bovenaan mijn lijstje heb staan, wat dat betreft zitten de jury en ik behoorlijk op één lijn. Aangezien er over de nummer 1 ongetwijfeld meer berichten verschijnen, neem ik je even mee naar de ideeën van nummers 2 en 3.

Compleet pakket
TEAM HEMA (tweede plaats) ontwikkelde een plan voor een pick-up party pakket. Een compleet pakket voor een kinderfeestje dat je gemakkelijk en snel online bestelt en ophaalt bij een HEMA-vestiging in de buurt. Leuk en haalbaar idee denk ik dan! Passend bij een tijd waarin ouders vooral druk-druk-druk zijn. Het team scoort in mijn ogen extra punten door het achterliggende plan. Zo wil het een leegstaand bedrijfspand betrekken naast het HEMA distributiecentrum (slim), heeft het met 550 HEMA-vestigingen in Nederland een full-coverage distributiekanaal (heel handig) en gaat naar schatting iedere HEMA één partypakket in de week verkopen (= 28.600 pakketten per jaar en een significante omzet). Top idee dus: snel de HEMA bellen en voorleggen!

FBB McPopUp

Pop-Up
Ook nummer drie presenteert een waardig Fontys Best Business plan: de McPop-Up. Een mini McDonald’s restaurant dat als pop-up ingezet kan worden op festivals. Mijn eerste reactie: is dat er nog niet dan? Team McPop-Up werkt het concept van het restaurant goed uit. Beperkt aanbod, gesitueerd in twee containers met een derde container voor voorraad. Gemakkelijk te verplaatsen en op te bouwen. Omdat ze de doelgroep en McDonald’s van binnenuit kennen, weten ze de kracht van de McPop-Up haarfijn bloot te leggen: betaalbaar eten tijdens een festival, met snacks die je kent en lekker vindt. Ook hier denk: bellen en voorleggen!

Concurrent
De voorbeelden laten zien dat het niveau Fontys Best Business hoog is. Eerstejaars of niet, businessideeën kunnen ze wel bedenken. Uit ervaring met dit soort events (en een eigen uitgedoofd startup-avontuur rondom een iPad-houder) weet ik wel dat het moeilijkste nog moet komen; de uitvoering langs alle hobbels en barrières. Daarom vind ik bijzonder dapper dat het winnende team, Cocktailizer [link naar blog/artikel Cocktailizer], zijn prijs direct investeert in de verdere ontwikkeling van bedrijf en product. Evenzogoed heeft Dragon’s Den er met de competitie Fontys Best Business een concurrent bij. Mede dankzij de enthousiaste jurydeelname en het prijzengeld van hoofdsponsor Rabobank en nevensponsoren Markteffect en Bliqsem. Volgend jaar zit ik graag weer op de tribune!

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Michiel de Boer

Alumnus, eigenaar Moesasji | vlijmscherp tekstwerk, gespecialiseerd in commercieel tekstwerk: positionering, branding, corporate stories, content marketing en bid writing.