Studenten lopen vaak voorop in het gebruik van nieuwe software toepassingen. Ze zijn daarin soms handiger dan de vakdocenten waarvan ze les krijgen en dus kunnen we veel van elkaar leren. De studenten gebruiken o. a. Trello, Discord, Slack, Google hangouts, Jitsi meetings en Whereby om met elkaar te communiceren. Een van die studenten die daarin heel handig is, is Wesley van der Linden; student Mechatronica bij Fontys Engineering in Eindhoven. Hij legt uit hoe je makkelijk zakelijke en prive contacten kan onderhouden en in grote groepen toch overzicht kan bewaren over je gesprekken.

Podcast Toekomst van Onderwijs
In de podcast serie over de Toekomst van Onderwijs staan oplossingen voor een veranderende arbeidsmarkt centraal. De oplossing zoek ik vind ik in het opleiden en trainen mensen die nog naar arbeidsmart toe moeten, maar ook van mensen die op de arbeidsmarkt werken. Daarom wordt ik in elke aflevering bijgepraat door een ervaringsdeskundige. Denk bijvoorbeeld aan studenten die zich voorbereiden op hun eerste baan, maar ook aan opleiders in bedrijfsleven.

#3 Wesley van der Linden
In deze derde aflevering staat Wesley van der Linden centraal. Wesley is student Mechatronica bij Fontys Engineering in Eindhoven. Momenteel is hij afstudeerder bij VDL in Helmond. Buiten school is hij actief bij robotica studenten team TeamRembrandts. Momenteel is TeamRembrandts Wereldkampioen in de FIRST Robotics Competition. De studenten van TeamRembrandts hebben contact met studenten wereldwijd. Dat laatste bracht mij op het idee voor deze podcast.

Er zijn 3 dingen die ik graag wil weten, nl:
1. hoe is het om nu (met alle beperkende maatregelen rondom het Corona virus) een afstudeeropdracht uit te voeren
2. hoe studenten onderling communiceren.
3. op welke wijze studenten communiceren met school & afstudeerbedrijf

Inzicht daarin geeft mij richting voor vervolg afleveringen van deze podcast serie over de Toekomst van Onderwijs.

Open Broadcaster Software
Ik was niet helemaal tevreden over de audio kwaliteit van aflevering #2 met docent Frank Schoenmakers. Frank vertelt een interessant verhaal over online onderwijs, maar de audio opnames (gemaakt door elkaar te bellen op een mobiele telefoon) maakten het soms lastig om Frank goed te verstaan. Daarom zoek ik manieren om de audio kwaliteit te verbeteren.

A-synchroon podcast opnemen
Deze aflevering is opgenomen met Open Broadcaster Software (OBS). OBS is gratis en open source software voor video recording and live streaming. Ik heb Wesley vooraf mijn vragen gestuurd en zijn antwoorden heeft hij ingesproken met gebruik van een headset. Het audio bestand heeft hij mij gestuurd in .mp3-formaat. Dat bestand heb ik bewerkt in de software Adobe Audition.

Dus als het gesprek wat ‘houterig’ klinkt, dan ligt dat aan de wijze waarop we dit hebben opgenomen. Heb je tips ter verbetering? En heb je  ervaring met het opnemen van audio via bijvoorbeeld CleanFeed, Skype, MS teams,? Laat het mij weten.

Direct luisteren?
Spotify

Geen Spotify?
gebruik dan je eigen pdcast app om te luisteren of surf naar:

https://share.transistor.fm/s/e8efc194

(gebruik geen MS Explorer of MS Edge, maar Firefox of Google Chrome)

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Ronald Scheer

Ronald werkt bij het Lectoraat voor Robotica & Mechatronica van Fontys Engineering in Eindhoven. Hij is coach van twee succesvolle studententeams op het gebied van robotica, nl: 'Team Rembrandts 4481' en 'Robohub Eindhoven'. Team Rembrandts werd in 2019 wereldkampioen in de First Robotics Competitie. Daarnaast is Ronald showhost van enkele succesvolle podcastseries, zoals: 'Wij zijn Fontys' en 'Fontys for Society'. Deze zijn te vinden op Spotify en iTunes. Naast zijn werk bij Fontys publiceert Ronald over 'De Toekomst van Onderwijs: Oplossingen voor een veranderende arbeidsmarkt'. In dat kader geeft hij regelmatig lezingen en treedt hij op als dagvoorzitter op beurzen & conferenties. Ronald Scheer is afgestudeerd aan de faculteit der Toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit Twente. Alle artikelen worden door Ronald gemaakt en gepubliceerd op persoonlijke titel.