Over professioneel aanmodderen en het constructief omgaan met losse eindjes.
Wat was jouw eerste gedachte toen je het woord aanmodderen las?
Dacht je heerlijk zo’n vakantie; eindelijk de ruimte om gewoon wat aan te kunnen modderen. Of kreeg je een ongemakkelijk gevoel bij dit woord en dacht je aan niet goed weten hoe je iets aan moet pakken waardoor je zit te prutsen en er een potje van (dreigt) te maken. Of dacht je: ja, lekker SPELEN MET MODDER!!!
Mijn dochter van 6 had een weekendje weg met haar vader en zus en kwam thuis met een heus moddermonster ‘diploma’ (zie afbeelding). Ik kwam er op deze wijze achter dat er een nationale modderdag bestaat georganiseerd door IVN natuureducatie. Het doel van deze dag is: bewegen en lekker vies worden; plezier hebben zonder schermen. NVI: ‘Buiten spelen in de natuur stimuleert de ontwikkeling van kinderen enorm, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Natuurrijke speelplekken, zoals een groen park of bos, waar kinderen ook lekker kunnen struinen, zorgen voor ander, actiever speelgedrag dan de standaard wipkip of glijbaan.’
Met handen, voeten en hoofd in de modder
Het woord aanmodderen prikkelde mijn gedachten. Ten eerste wens ik iedere volwassene een heerlijk modderbad in de natuur toe en raad ik iedereen aan om enthousiast te stampen in plassen en al dan niet met een kind samen heksensoep of moddertaart te maken. Ik kan uit ervaring vertellen: het werkt bevrijdend en ontspannend en helpt je om meer te durven spelen.
Toch zou ik het woord aanmodderen in dit blog breder willen trekken dan spelen in de natuur. Ik relateer het graag aan het spelen als professional, niet op de corporate ‘wipkip of glijbaan’, maar vrij spelen in en met de echte wereld: met echte mensen, in de praktijk, met je handen, voeten en niet te vergeten je hoofd ‘in de modder’.
Ik weet als nieuwsgierigheidsexpert namelijk hoe belangrijk het is om als professional te kunnen en mogen spelen. Deze speelruimte werkt als een veilige ruimte om je nieuwsgierigheid te kunnen uiten en volgen. Vrij verkennen en ontdekken door te experimenteren: ‘prutsen’ met ideeën en werkwijzen: dingen uitproberen en zijwegen verkennen om te ontdekken wat echt (niet) werkt of relevant is. Dit spelen is vaak noodzakelijk voor innovatie en bevordert jouw ontwikkeling en wendbaarheid als professional.
Losse eindjes
Ondanks dat ik mij bewust ben van de noodzaak en voordelen van spelen ervaar ik het nog te vaak als falen wanneer ik mezelf speeltijd toesta en ergens aan begin maar niet afmaak. De redenen voor het niet afmaken zijn legio; omdat ik onderweg vastloop, te weinig tijd heb, afgeleid wordt door iemand of iets anders of ontdek dat het op dat moment toch niet zo relevant is of prioriteit heeft als ik dacht, enzovoort. Gedachten die dan bij me te binnen schieten zijn: ‘Leuk en leerzaam maar jammer van de onbenutte kansen en de tijd die ik had kunnen besteden aan andere projecten, mijn gezin of aan mezelf.’ En vervolgens ‘Als ik meer m’n best had gedaan, niet zo de diepte en de breedte in zou duiken of nog net wat langer was doorgegaan dan was het misschien toch gelukt.’
En juist toen ik zo zat te mijmeren over de noodzaak, het plezier en de last van aanmodderen in mijn werk, las ik de nieuwsbrief van creativiteitsexpert Marieke van Dam over losse eindjes en hoe je deze als belastend kan ervaren. Marieke bedacht hier een creatieve, speelse oplossing voor: de zomerclub Losse Eindjes.
Professioneel aanmodderen
Ik meldde me meteen aan voor deze cursus en duik vanaf vandaag samen met anderen in onze losse eindjes. Waarom wil ik in mijn losse eindjes duiken? Zodat ik niet overwerkt en gefrustreerd raak, gemotiveerd kan blijven werken en zelf voldoende ruimte in mijn hoofd en agenda kan vrijmaken zodat ik keer op keer met nieuwe dingen kan aanmodderen!
De komende drie weken leer ik op te ruimen wat nu geen prioriteit heeft en een volgende stap te bedenken voor waar ik echt graag mee verder wil. Ik ben ook erg benieuwd naar Marieke’s oefeningen om te verkennen wat er aan interesses verstopt zit in mijn losse eindjes en hoop eventuele verborgen waarden, doelstellingen en inspiratiebronnen te ontdekken.
Daarnaast kijk er ernaar uit om te horen hoe andere deelnemers dit ‘aanmodderen’ ervaren, wat voor losse eindjes zij hebben en hoe zij deze aanpakken. Wie weet wat voor waardevolle inzichten en nieuwe losse eindjes daaruit voortkomen😉.
Foto credits olifant: Caterina Sanders op Unsplash
Vind ik leukOver Danae Bodewes
Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.
- More Posts(93)