Heb je jezelf ooit afgevraagd hoe je van een simpele tomatenjacht een ware uitdaging kunt maken? Nou, stap in de wereld van de Jumbo-supermarkt en hun nieuwe “minder verspilling” beleid. Terwijl ik terugkwam van vakantie met een lege koelkast en een ernstige tomatenbehoefte, dook ik de plaatselijke Jumbo in, mijn vertrouwde stek voor boodschappen vanwege de verrukkelijk korte afstand.

Mijn eerste stop: tomaten. Maar wacht even – waar zijn de zakjes gebleven? Verward als een kat die voor het eerst een komkommer ziet, besloot ik een moedige supermarktmedewerker aan te spreken. “Waar zijn de zakjes?” vroeg ik, met een verwachtingsvolle glimlach. Hij keek me aan alsof ik zojuist had gevraagd waarom het gras groen is. “Zakjes zijn verleden tijd,” verkondigde hij met de flair van iemand die zojuist een geheime boodschap had ontcijferd. “Je kunt nu een netje kopen voor slechts 30 cent.” Ik stond perplex en keek snel om me heen. Overal waar ik keek, was plastic in overvloed – alsof de supermarkt een plastiekverslaving had ontwikkeld.

Plastic omarmde het vlees, hield de gesneden groenten bij elkaar, wiegde de sauzen en wikkelde zich zelfs sensueel strak om de kaas. Ik wilde vriendelijk blijven, dus vroeg ik voorzichtig of ik dan een broodzakje mocht nemen om mijn tomaten in te stoppen. Het was alsof ik zojuist een supergeheim spionageverzoek had gedaan. Een ongemakkelijke stilte hing in de lucht. Zonder te wachten op het antwoord bracht ik mijn plan in actie. Stiekem toch nog een plastic zakje!

Op de Jumbo-website wordt dit alles verkocht onder het mom van “minder verspilling”, alsof we opeens vergeten zijn hoe de plastic tsunami in de schappen op ons afkomt. Maar deze “service” voelt een beetje discriminerend. Alle andere producten genieten nog wel van hun plastic bescherming. Wat is het verschil? Zijn broodjes opeens beter dan groente of fruit? Ik bedoel, ik ben geen groente-expert, maar dat klinkt als een verhit debat tussen rivaliserende plastic verpakkingen.

Wat deze Jumbo-verandering zo briljant maakt, is dat het voelt alsof ik persoonlijk betrokken ben bij een nieuwe vorm van trainingsprogramma – “De Klant als Verpakkingsspecialist”. Je bent nu als klant wel verantwoordelijk geworden om je eigen verpakkingen mee te nemen. Gelukkig sluiten ze andere tasjes die je zelf meebrengt niet uit. Momenten waarop ik spontaan de winkel in kon om snel even wat halen zijn verleden tijd.

Maar laten we eerlijk zijn, deze milieuvriendelijke netjes zijn als een vleesetende dinosaurus die vermomd is als veganist: verwarrend en tegenstrijdig. In mijn ogen is dit een verandering of innovatie zonder verbinding met de winkelde doelgroep en in de context van de supermarkt misschien niet de meest zinvolle start. Laten we hopen dat dit nieuwe beleid uiteindelijk zal evolueren en we weer zonder al te veel tomatenfrustraties onze boodschappen kunnen doen.

Bronnen

https://www.jumbo.com/service/herbruikbare-verszakjeshttps://www.jumbo.com/inspiratie/duurzame-boodschap/milieu-impact-verminderen

Foto:  John Geerts @ Tilburgers.nl – https://www.tilburgers.nl/supermarktonderzoek-2015-weinig-prijsverschil/

// gecorrigeerd met behulp van ChatGPT //

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Dries van den Enden

Sr. Docent Fontys - iFontys/Innoversity lid - Oprichter van de minor Data Driven Business Lab - Praktisch onderzoeker naar Hybride onderwijs (waar student, docent en werkveld van en met elkaar leren).