Onderwijs kent vele vormen, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Onze opvattingen over hoe het eruit moet zien en hoe het gestalte moet krijgen, hangen af van onze waarde ervan en onze ervaring ermee. Elke volwassene die het schoolsysteem heeft doorlopen, heeft leraren gehad die ze aardig vonden en leraren die ze niet aardig vonden. Dit vormt de basis van hun mening over leraren en lesgeven.

Het is een feit dat iedereen een mening heeft over onderwijs. Ouders, grootouders, docenten, bestuurders, studenten, heel Social Media – en één ding is ook duidelijk, er is vaak weinig overeenstemming tussen hen. We gaan hier geen discussie oprakelen. Ook de mening van docenten en bestuurders laat ik hier achterwege. Dit keer wil ik de studenten aan het woord laten. Studenten die les krijgen binnen een bepaalde didactiek binnen Fontys Hogeschool ICT. We hebben drie vormen van didactiek. Een vorm gebaseerd op vragen vanuit studenten, Demand Based. Daarnaast een vorm gebaseerd op verschillende cursussen, Course Based en een Open Learning variant waar studenten zelf een leerroute en curriculum definiëren: geen rooster, geen toetsen……”

Wat is dat nou? Is het voor iedereen geschikt?

Stephanie Bolder (semester 7)

“Binnen Open Learning word je vrijgelaten in het zelf bepalen welke richting je op wilt werken en hoe je dit aan gaat pakken. Hierbij word je niet geremd in de opleiding. Voor ik geswitcht ben naar de Demand Based leervorm, heb ik vier semesters afgerond in Course Based. Ik merk hierbij grote verschillen, zowel in kwaliteit van lesmateriaal als in mijn eigen motivatie. Bij Open is het veel meer dat ik echt iets haal uit de tijd die ik in mijn opleiding stop. Het voelt niet meer als ‘het moet, anders haal je het niet’.

Nu bij Open Learning focus ik bijvoorbeeld volledig op hetgeen wat ik later ook in mijn baan wil gaan doen, in plaats van dat je verplicht wordt om ieder semester weer wat nieuws te proberen waardoor je aan het eind van je opleiding maar halve kennis hebt, en geen echte specialisatie hebt. Ik heb dan ook het gevoel dat ik aan het einde van mijn opleiding er echt klaar voor zal zijn om het werkveld in te gaan.

Naast dat je bij Open zelf je project en werkrichting mag kiezen, maak je ook je eigen opdrachten en deadlines. Dit is niet voor iedereen even makkelijk, aangezien je hier echt discipline voor moet hebben. Wel vind ik dat discipline hebben ook onderdeel is van je groei, en later tijdens je verdere carrière ook van belang is. Een tip is dan ook om te ontdekken wat jouw beste manier van je opdrachten bijhouden kan zijn.

Wiebe Abdoel (semester 4)

Open Learning past goed bij mij omdat het de ruimte geeft om je eigen leerproces vorm te geven. Toen ik Demand Based onderwijs volgde kreeg ik altijd een opdracht die 9 van de 10 keer niet bij mij paste. Hierdoor vond ik het erg moeilijk gemotiveerd te blijven werken aan school. Met Open Learning heb je juist wel de vrijheid om je leerproces in te richten op een manier die bij jou past.

Open Learning is niet geschikt voor iedereen. Je krijgt een hoop vrijheid, maar dit vereist ook veel verantwoordelijkheid. Ik heb hier in het begin (tijdens corona) veel moeite mee gehad en mijn semester ook meerdere malen niet gehaald. Wel heb ik hierdoor mezelf aangeleerd om verantwoordelijkheid te nemen.

Een tip die ik heb voor mensen die aan Open Learning zouden beginnen is dat je het goed moet bijhouden. Op het moment dat je niet goed documenteert wat je hebt gedaan wordt het een hels karwei om alles op het einde in je portfolio te stoppen.

Furkan Öztürk (semester 6)

Open Learning is een smeltpot van ideeën en mensen. Naar mijn mening is het de meest realistische vorm bij het nabootsen van een echte werkplek. Open Learning heeft mij de kans gegeven om te ontdekken en studeren waar ik veel waarde aan hecht. Zo heb ik me alvast kunnen verdiepen in de blockchain sfeer zonder eerst te hoeven wachten op een officiële studieroute vanuit mijn opleiding. Open Learning is het meest geschikt voor studenten die een duidelijk doel voor ogen hebben en weten wat ze willen halen uit hun studie en hierbij gedreven zijn.

Khoa Đoàn (semester 7)

Ik ben momenteel een Semester 7 Open Learning student. Ik besef dat docenten ons alleen het pad kunnen wijzen en we onze eigen weg moeten bewandelen om verder te komen en te bereiken wat we echt willen. Na de eerste twee oriëntatiesemesters bij Fontys wist ik al dat ik in de toekomst full-stack softwareontwikkelaar wil worden. Van de specialisatieprogramma’s die tijdens mijn tweede jaar werden aangeboden is er geen track in web development, daarom is Open Learning voor mij de meest geschikte keuze geweest.

Met Open Learning had ik de vrijheid om niet alleen meer geavanceerde onderwerpen in software te leren, maar ook te bewijzen dat ik onderzoek kan doen, ontwerpen en mijn softwareoplossingen kan implementeren. Bovendien helpt die vrijheid me ook om technologieën te kiezen en te leren die populair zijn in het veld of gebruikt worden door mijn favoriete bedrijven, wat nuttig zal zijn voor stages en het zoeken naar een baan. Aan de andere kant kreeg ik ook zeer nuttige feedback en steun van de OL-coaches om me verder te helpen groeien. Ik denk dat Open Learning een geschikt programma is voor studenten die zelf kunnen studeren en uit hun comfortzone willen gaan om nieuwe kennis op te doen.

Als ervaren OL-student heb ik wel enkele tips om je te helpen slagen in het programma. De eerste tip is om proactief te zijn door te begrijpen wat je wilt leren en je kennis zoveel mogelijk te verbeteren. De tweede tip is communicatie, zorg ervoor dat je regelmatig met je mentoren praat zodat je hun feedback op je inzendingen kunt krijgen en verwerken.

Caroline van de Ven  (semester 7)

Ik ben een zeer zelfstandige werker en kan ook goed mijn eigen agenda beheren. Open Learning geeft me de mogelijkheid om mijn eigen “werk” agenda in te plannen en zelf na te denken over wat ik wil leren en waar ik me op kan gaan richten.

De belangrijkste reden dat ik Open ben gaan studeren is omdat ik het Delta Excellence programma volg. Door Open Learning werk ik veel relaxter omdat ik mijn eigen rooster kan aanhouden, en ik heb ook goed kunnen onderzoeken wat ik precies leuk vind aan mijn vak door zelf taken te bepalen die ik doe in een project.

Het is niet voor elke student realistisch om zijn eigen rooster bij te houden en ook nog genoeg werk te maken om het semester te halen. Als je kiest voor Open Learning moet je ook verstandig genoeg zijn om je taken daadwerkelijk uit te voeren en je eigen rooster aan te houden.

Mihaela Aleksandrova (semester 4)

Open Learning voelde voor mij als de logische stap voorwaarts. Je kunt verschillende interesses binnen de ICT verkennen, samenwerken met studenten uit verschillende disciplines en ervaring opdoen in de echte wereld door voor echte klanten te werken.

Wat mij uiteindelijk deed kiezen voor Open Learning, is dat ik zelf de regie over mijn opleiding krijg.

Niet iedereen kan werken volgens een vooraf opgesteld studieprogramma, en zelf keuzes leren maken en je eigen studieprogramma samenstellen kan voor anderen te veel zijn. In het begin kan het voelen alsof je je hond de riem geeft en hem zegt zichzelf uit te laten. Het voelt niet altijd intuïtief. Gelukkig heb je wel begeleiding van docenten tot je beschikking.

Anderzijds kan niet iedereen gedijen in een omgeving die niet extern gestructureerd is. Wat dat betreft lijkt Open Learning geschikt voor studenten die zelfdiscipline en motivatie hebben. Op dagen dat het moeilijk kan voelen, helpt het mij om me in te leven in het idee dat Open Learning meer “werk” is dan “school”.

Moré van de Gein (semester 7)

Een tijd geleden heb ik bij het kiezen van de verschillende richtingen die FHICT biedt, besloten om het reguliere ICT & Business programma te volgen, aangezien ik me graag later in een positie wil bevinden waarin ik me kan bezighouden met procesmatige optimalisaties door data-gedreven onderzoeken te verrichten. Hierbij komen verschillende competenties kijken waar ik me als toekomstig beroepsprofessional in wil ontwikkelen. Wat naar mijn mening echter ontbrak in het reguliere curriculum, is de vrijheid om deze competenties en de ontwikkeling ervan zelf invulling te geven. Dit sloot in mijn geval de deur voor het bewandelen van sommige routes binnen IT die ik júist wilde verkennen. Ik zocht naar meer autonomie in mijn leertraject, waarvoor ik in het voorjaar van 2022 besloten heb om de overstap te maken naar het Open Learning leervorm.

De Open Learning leervorm heeft mij de mogelijkheid geboden om zowel mijn persoonlijke als zakelijke competenties zelf te sturen, waardoor ik interessantere en uitdagendere invalshoeken van het IT-landschap heb kunnen verkennen. Naar mijn mening stimuleert dit profiel je om je te ontplooien tot de beroepsprofessional die jij ambieert. Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik meer motivatie en plezier haal uit de door mij gestelde doelen in mijn leertraject. Iedereen die, net als ik, de behoefte heeft om dit leerproces zelf vorm te geven, kan terecht in de omgeving die Open Learning aanbiedt.

Wat ik dan ook zou willen meegeven aan studenten die geïnteresseerd zijn in Open Learning, is om van tevoren goed af te wegen wát voor beroepsprofessional in het IT-landschap je ambieert. Ik bijvoorbeeld wilde me veelzijdiger ontwikkelen op het gebied van Data Science, waarvoor ik in mijn Open Learning traject zowel procesmatig als technisch heb kunnen inzoomen op de daarvoor benodigde competenties. Zolang jij toeziet op het carrière pad dat jij wilt bewandelen, wordt het eenvoudiger om de regie te kunnen (blijven) voeren over jouw eigen competenties met de daarbij behorende ontwikkeling.

Aytaç Sarkmaz (semester 7)

Open Learning komt voor mij erg overheen met stage / werk. Je kiest een opdracht uit, welke van een echte opdrachtgever komt, en zorgt ervoor dat je met je multidisciplinaire team hieraan werkt. Bij Open Learning bepaal je zelf wat jouw project nodig heeft d.w.z. dat je bijvoorbeeld geen documenten schrijft puur en alleen omdat het moet, maar juist omdat het een toegevoegde waarde heeft aan het project waar je aan werkt. Je kunt je focussen op meerdere aspecten van ICT in plaats van alleen één richting. Het nadeel dat het met zich meebrengt is dat je erg zelfstandig moet kunnen werken en beslissingen moet kunnen nemen. Dit is waarom het niet geschikt is voor iedereen. Wat je eraan overhoudt is ervaring (voor in je portfolio) wat erg overeenkomt met werkervaring.

Jordy Arntz (semester 7)

Binnen de Open Learning leervorm van Fontys ICT bepaal je zelf wat je als student wil leren en is je eigen interesse het startpunt. Doordat de docenten of coaches een groot netwerk hebben kunnen zij altijd een echte opdrachtgever vinden waar jij met je groepje voor aan de slag kan gaan. Dat geeft mij erg veel motivatie, mede omdat de eindproducten die we maken daadwerkelijk gebruikt gaan worden in de praktijk. Het belangrijkste wat je bij Open Learning leert, is hoe je jezelf nieuwe technieken of skills eigen maakt, wat ontzettend belangrijk is in een snel veranderende IT-wereld. Je kan het uiterste uit jezelf halen, maar ook veel leren van je medestudenten die misschien nét wat andere interesses hebben. Ik denk dat Open Learning voor iedereen geschikt is, die wat meer vrijheid wil over zijn eigen leerproces en zichzelf goed op kan pakken om gestructureerd aan de slag te gaan.

Seline Warners (semester 7)

Open Learning past bij mij omdat ik op eigen initiatief kan leren in een werk-leeromgeving en aan zelf uitgekozen projecten kan werken. Hier haal ik meer motivatie en resultaat uit.

Ik heb gekozen voor de combinatie tussen vrijheid en vastigheid en begeleiding waar ik de combinatie tussen kan kiezen.

Job Burg, alumnus

Komend uit een ondernemende familie had ik persoonlijk maar één visie: Het oprichten van een succesvolle onderneming in de branche van mijn passie: De IT. Door Delta kon ik experimenteren met eigen producten en producten voor klanten zonder kapitaal en met gelijkgestemden die ook wilde knallen. Vandaag de dag heb ik die succesvolle onderneming: Coffee IT. Echter was ik nooit zover gekomen zonder de relaties en onderzoekende houding die ik heb gekregen in Delta, waarvan de belangrijkste twee relaties de medeoprichters van Coffee IT zijn. Open Learning is geschikt voor iedereen die wilt excelleren in de IT en niet bang is om hun eigen leertraject te bepalen. Zorg voor eigen concepten, je werkt harder en leert sneller als je bezig bent met dromen en creativiteit. Ook is dit extreem waardevol als je later besluit ergens te solliciteren.

Samengevat

Collega Sandra Verhoeven verwoordt het als volgt: “Het is niet zo dat we de studenten in een ruimte stoppen en na een tijd weer eruit halen. Studenten kiezen voor een real life challenge (uit het bedrijfsleven, maatschappelijk veld). Ze kiezen ook welke docent ze kan begeleiden. Er is een matching synergie. Studenten worden hierdoor veel meer betrokken.

Open Learning is niet voor ieder student geschikt, maar de studenten die hier wel voor gaan krijgen een onderwijsvorm waarmee ze meer energie, motivatie, verdieping en verbreding bewerkstelligen.

Met dank aan Chris Geene, Pieter Wels & Martijn Ruissen

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Erdinc Sacan

Docent ICT & Business