Nieuwsgierige types VII. Remko van der Drift (50) Faalkundige, spreker, auteur, techno-artist en directeur van het Instituut voor Faalkunde

Falen, het woord alleen al roept bij veel mensen negatieve emoties op. We schieten collectief in een kramp bij het idee te (kunnen) falen. Remko van der Drift wil Nederland helpen te ontkrampen. Het mag allemaal wat lichter en speelser zijn.  Door zijn boeken, lezingen, trainingen en Faal Festival inspireert hij om anders tegen falen aan te kijken. Faalkundig zijn betekent niet minder fouten maken, maar beter om kunnen gaan met de fouten die je maakt. Geen overbodige luxe in de huidige prestatiemaatschappij.

Ik heb het geprobeerd en kan het bijna

Ik ontmoette Remko een paar jaar geleden voor het eerst bij een FuckUp Night bij Seats2Meet in Eindhoven. Ik ben een perfectionist die overtuigd is geen perfectionist te zijn. Ik maak immers zoveel fouten. Remko’s verhaal raakte me. Ik kocht zijn boek en ben gaan oefenen. Remko’s voorbeelden en tips hebben me geholpen. Dit gebeurde niet meteen. Maar door mijn falen als leermomenten te ervaren, veranderde er langzaam iets. En dan opeens, ik faalde, maar het voelde niet zo slecht. De paniek bleef uit en ik kreeg er zelfs energie van. Ik was oprecht blij met mijn fout en wat ik daarvan had geleerd!

Nu ben ik nog niet zo faalkundig of faalmoedig dat ik blij word van iedere fout die ik maak. Ik ervaar ook nog steeds spanning bij nieuwe uitdagingen. Maar de angst om te (kunnen) falen wordt minder. Wat een opluchting. Het geeft letterlijk licht en ruimte in mijn hoofd en lichaam voor positievere dingen.

En dan nu, na deze welgemeende reclame voor Remko’s missie en boodschap, het interview met Remko. Ik was natuurlijk erg benieuwd hoe Remko de relatie ziet tussen faalkunde en nieuwsgierigheid.

Is faalkunde een voorwaarde voor nieuwsgierigheid of is nieuwsgierigheid een voorwaarde voor faalkunde?

“Nieuwsgierigheid is een onderdeel van faalkunde.  Wanneer je  fouten als gebeurtenissen ziet dan kan je er makkelijker open naar kijken. Zo kan een fout een feit worden. Open naar dingen kijken hoort bij nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid is daarmee een belangrijke houding voor faalkunde.”

Een jonge Remko als techno-artiest

Hoe lang ben jij bezig met faalkunde?

“Als term gebruik ik faalkunde nu 3,5 jaar. Het eerste boek kwam 6 jaar geleden uit. Daarvoor gaf ik al 20 jaar veel workshops en trainingen. Het idee om anders tegen falen aan te kijken komt uit mijn liefde voor improvisatietheater, hierbij is durven falen namelijk erg belangrijk, anders durf je nooit iets te improviseren op een podium.”

Word je nieuwsgieriger door faalkunde?

Ja, je wordt nieuwsgieriger door faalkunde, omdat je de kritiek zachter zet en meer gaat geloven in leren en jezelf ontwikkelen.”

Mooie uitleg. Wat betekent nieuwsgierigheid voor jou persoonlijk?

“Nieuwsgierigheid is dat je openstaat en benieuwd bent naar alles wat op je af komt. Minder denken en handelen vanuit verwachtingen, veroordelingen en ego”.

Wat fascineert jou al sinds jouw vroege jeugd?

“Speelsheid heeft mij mijn hele leven al enorm geïnspireerd en gefascineerd. Waarom schieten we soms wel of niet in een prestatiekramp? Dit heeft onder andere te maken met speelsheid. Het helpt om speels om te gaan met leren en mislukkingen. Dat kan niet altijd. Soms is het te pijnlijk. Het is vooral belangrijk dat je durft te spelen, ook bij tegenslag. Kijk bijvoorbeeld naar dit prachtige voorbeeld.”

Falen is een spannend onderwerp dat weerstand op kan roepen. Wat zijn voor jou de meest succesvolle manieren geweest om mensen nieuwsgierig te maken naar falen?

“Dat is niet één ding. Het begint langzaam door te sijpelen. Er zijn veel mensen hiermee bezig. Mensen worden namelijk moe van steeds de beste moeten zijn. Ze worden slachtoffer van de prestatiemaatschappij. Het is dus een noodzaak om, om te leren gaan met falen.”

Je deelt veel inspirerende quotes over fouten durven maken. Wat is één van jouw favoriete quotes?

Feel the fear and do it anyway

“Angst mag gevoeld worden. Er nieuwsgierig naar zijn. En het lef hebben om dan te besluiten iets toch te doen!”

Ik besprak de term falen met collega’s. Zij vroegen zich af waarom je niet een positievere term gebruikt dan falen. Heb je dit overwogen?

“Ik wilde het woord falen juist wel gebruiken! Het zegt waar het over gaat. Het maakt het heel helder. Ik probeer juist het negatieve rondom falen te doorbreken. Het gaat om kundig worden in het omgaan met falen.”

In het hbo wordt steeds meer gesproken over hoe we ruimte moeten geven aan experimenteren en het maken van fouten. Dit geeft ook ruimte voor nieuwsgierigheid. Men wil wel, maar toch schieten we in een kramp zodra we het hebben over toetsen en beoordelen. Het gaat dan (te) vaak over presteren als bewijs van leren. Wat zijn jouw adviezen om te ontkrampen in het onderwijs?

“Wat goed om te horen dat hier steeds meer aandacht voor is. Mijn advies is om deze mensen aan te moedigen hun blik te verbreden. Kijk naar het leren. Onderwijs gaat om het stimuleren van het leren. Je kan ook denken, dit kan je (nog) niet in plaats van dit kan je niet. Wees nieuwsgierig naar andere onderwijsvormen. Heb het lef om het anders te doen.”

Wat is de bovengrens van jouw nieuwsgierigheid naar falen?

“Nieuwsgierigheid is een onuitputtelijke houding. De enige grens is wanneer je er iemand mee schaadt. Dat is mij ook wel eens gebeurd. Ik ben zo nieuwsgierig naar hoe mensen in het leven staan. Voor sommige mensen voelt dat aan als te nieuwsgierig. Het is van belang om verbinding te houden met de ander. Maar mijn eigen nieuwsgierigheid naar de fouten die ik maak bijvoorbeeld, is onuitputtelijk.”

In jouw boek zet je mensen vooral aan tot doen! Ieder hoofdstuk sluit af met een paragraaf genaamd Doen! Hoe balanceer jij jouw nieuwsgierigheid en ondernemendheid?

“Ik ben een enorme doener. Wanneer ik een idee heb, ben ik vaak te snel in het doen. Bij mij is het dus eerder andersom.”

Hoe ga je hiermee om?

Ik vraag feedback. En ik blijf nieuwsgierig naar mijn eigen snelheid en doelgroep. Ik blijf hiernaar kijken. Ik heb nu een half jaar een relatie. Ik observeer hoe ik haar na twee dagen al vraag of ze voor de rest van haar leven bij me wil blijven. Je gaat een beetje hard, antwoordde ze. Door hier met speelsheid naar te kijken kan je erom lachen. Mijn doelgerichtheid en snelheid hebben me ook veel gebracht. Ik ben continu bezig met aanschouwen en transformeren.”

Heb je nog tips voor wie faalkundig(er) wil worden?

“De twee belangrijkste tips zijn: wees vriendelijk voor jezelf en anderen. En leer ongemak te verdragen.”

Geef jezelf en anderen faalruimte

Wil je ook de moed hebben om fouten te (laten) maken en faalkundig te worden? Lees dan een of beide van Remko’s boeken: Fouten maken moet en Fouten maken moed. Wil je er een feestje van maken? Ga dan het Faal Festival of een FuckUpNight. Heb je behoefte aan een terugkerend geheugensteuntje en extra inspiratie? Meld je dan aan voor de Twitteraccount van Remko en ontvang regelmatig inspirerende verhalen, filmpjes, artikelen en quotes.

Faal en verken jezelf slim

Mijns inziens kunnen nieuwsgierigheid en faalkunde ons onderwijs verrijken. Nieuwsgierigheid en faalkunde bevorderen de wil, de moed en zelfs het plezier om te blijven leren en ontwikkelen. Daarnaast bevorderen nieuwsgierigheid en faalkunde de actiebereidheid en de veerkracht van studenten en professionals.

OPROEP: Heb jij een goed voorbeeld hoe jouw nieuwsgierigheid leidde tot een glorieus faalmoment? Of hoe jouw falen je nieuwsgierig maakte en jou op een nieuw pad bracht?

Ik hoor het graag van je!

Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid en ondernemendheid. Dit interview met Remko van der Drift is interview nummer 7 in deze reeks. Lees de zes voorgaande interviews ook op fontysblogt.nl

 

 

 

 

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Danae Bodewes

Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.