Koop of leen jij boeken sneller dan je ze leest? Lees jij boeken van voor, naar achter of springend van het ene, naar het andere hoofdstuk? Hoeveel plezier beleef jij aan lezen?

Ook al geniet ik enorm van lezen, toch betrapte ik me erop dat ik het wel erg serieus neem. Hoog tijd om mijn leesgeluk onder de loep te nemen. In dit blog deel ik de voor- en nadelen van mijn eigen leesgewoonten en tips om meer leesgeluk te ervaren. In de komende 3-4 minuten lees je onder andere over mijn derde brein, boeken schransen en de Random Book Club als inspiratie voor meer leesgeluk.

Mijn derde brein

Heb je al eens gehoord dat jouw darm jouw tweede brein is? Deze vergelijking verwijst naar het feit dat jouw darm een eigen zenuwstelsel heeft dat direct met de hersenen communiceert. In jouw darmen huist een verzameling van bacteriën, virussen, gisten en schimmels. Deze verzameling wordt het microbioom genoemd en speelt een belangrijke rol in de aanmaak van neurotransmitters die weer invloed hebben op jouw emoties, denken en gedrag.

Ik zie mijn boekenkasten als mijn derde, in dit geval, externe brein. Mijn boeken helpen mij verteren wat er in mijn dagelijks leven gebeurt en beïnvloeden mijn emoties, denken en doen ‘net als’ mijn darmen.

De verslavende werking van boeken

Boeken lezen is voor mij verslavend. Één boek tegelijk lezen voelt als één koekje eten en me beheersen zodat ik niet het hele pak leeg eet. Ik probeer mijn lezen te doseren wat resulteert in boekenkasten met boeken die ik slechts gedeeltelijk heb gelezen. Dit doe ik bewust.

“The only books that influence us are those for which we are ready, and which have gone a little farther down our particular path than we have yet got ourselves.” – E. M. Forster

Ik lees voor verbreding en verdieping, maar vooral om verbanden te leren zien waar ik eerder blind voor was. Dit betekent dat ik altijd meerdere boeken naast elkaar lees. Een andere reden dat ik boeken niet uitlees, is omdat ik gericht lees; dat wat mij opvalt en interesseert en dat wat aansluit bij waar ik op dat moment mee bezig ben. Wanneer ik op deze manier lees, neem ik de stof beter in me op en onthoud ik deze beter. Over het algemeen prikkelt deze aanpak me om verder te lezen totdat ik het gevoel heb dat ik voldoende weet, of omdat de tekst of serendipiteit me naar een ander boek leidt dat mij aanvullende inzichten geeft. Zo vormt het ene boek een stapsteen naar het volgende en weer terug. Verspreid over weken,  maanden en jaren pak ik mijn boeken diverse keren op om ze met nieuwe achtergrondkennis in gedachten te lezen. Op deze manier ontdek bijna altijd iets nieuws en vind ik beelden en woorden voor inzichten die ik eerder niet goed kon duiden.

 Boeken schransen en de weg kwijtraken

“Many a book is like a key to unknown chambers within the castle of one’s own self.”
― Franz Kafka

Er zitten ook nadelen aan mijn manier van lezen. Ik kan vervallen in schransgedrag waardoor ik teveel boeken naast elkaar lees en de ene na de andere onbekende kamer verken zonder rust te nemen om de aparte kamers voldoende te leren kennen. Ik wil dan meer nieuwe en verrassende informatie, meer dwarsverbanden ontdekken en meer praktische tips uitproberen. Daarnaast zoek ik regelmatig informatie op over de auteurs en zijdelings genoemde concepten waar ik niet eerder van had gehoord. Deze manier van lezen ervaar ik als inspirerend en waardevol, maar ook als intensief. Dit schransen van boeken kan onrust en verwarring in de hand werken waardoor ik de weg kwijtraak in mijn eigen boekenkast en gedachten-kasteel.

Random Book Club

Op zoek naar meer luchtige manieren van lezen stuitte ik op de Random Book Club van Marieke van Dam. Tijdens deze eenmalige leesclub (je mag vaker meedoen) ga je aan de slag met een stapel van 5 on- of niet uitgelezen non-fictie boeken. Je ontmoet nieuwe mensen en verkent aan de hand van creatieve, speelse opdrachten jouw boeken. Op deze wijze doe je waardevolle inzichten op uit je eigen boeken en die van de anderen, maar leer je ook over jezelf en de andere leesclubleden.

Twee tot de verbeelding sprekende titels van opdrachten: jouw boekenstapel als spiegel en het orakelspel. Mijn favoriete opdracht is vertellen wat er in een ongelezen hoofdstuk staat.

Vrijheid, serendipiteit en leesgeluk

Wat heeft de Random Book Club mij gebracht? De speelse aanpak liet me ervaren dat ik ervoor kan kiezen om me te laten inspireren en nieuwe inzichten op te doen zonder er iets nuttigs van te willen maken bijvoorbeeld door het te relateren aan mijn werk, mijn persoonlijke ontwikkeling of door er een blog over te schrijven (oeps).

Serendipiteit ervaren in ontmoeting met anderen vermenigvuldigt bovendien de kans op verwondering en geeft mij een gevoel van vrijheid, plezier en leesgeluk.

De 10 rechten van de lezer

Tot slot speciaal voor hen die (nog) meer plezier willen ervaren tijdens het lezen deel ik de “Reader’s Bill of Rights” van Daniel Pennac.

Als lezer heb je

  1. het recht om niet te lezen;
  2. het recht om bladzijdes over te slaan;
  3. het recht om een boek niet uit te lezen;
  4. het recht om een boek meer dan één keer te lezen;
  5. het recht om zelf te kiezen wat je leest;
  6. het recht om te ontsnappen aan de werkelijkheid;
  7. het recht om waar-dan-ook te lezen;
  8. het recht om lukraak door een boek te bladeren;
  9. het recht om hardop te lezen;
  10. het recht om te zwijgen.

Veel leesplezier!

Wat is jouw meest inspirerende leesgewoonte?

Ik hoor het graag van je in de comments of via de mail: danae.bodewes@fontys.nl

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Danae Bodewes

Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.