Een paar weken geleden was ik aanwezig bij het Management Event. Nadat ik zelf de aftrap had verzorgd van de jaarlijkse Fontys-bijeenkomst, was het de beurt aan keynote spreker prof. dr. Jeff Gaspersz. Ik zag een gedistingeerde, licht grijzende man-in-pak heel kalm en bedaard het podium opstappen, om vervolgens moeiteloos driekwartier lang de zaal met tweehonderd kritische onderwijsmanagers te boeien met een inspirerend verhaal over ‘leidinggeven aan innovatie’.

Ik keek en luisterde naar de schier eindeloze stroom voorbeelden van flitsende startups, hippe managementstijlen, recente revolutionaire wetenschappelijke inzichten en bedacht me: deze man, toch al aardig op leeftijd, is hét voorbeeld van iemand die zijn leven lang nieuwsgierig blijft.

Of, in Gaspersz’ eigen woorden: iemand die vragen blijft stellen.

Want vragen stellen, dat is een cruciale voorwaarde voor innovatie. De verwondering (nieuwsgierigheid!) van een 4-jarig kind – de beste vragensteller met gemiddeld 300 (!) vragen per dag – leidt onherroepelijk tot creativiteit. Tot onbekende, onbestaande en onorthodoxe oplossingen.

Tot vernieuwing, kortom.

Misschien nóg belangrijker is het volgende: wie zichzelf aan het einde van iedere dag afvraagt ‘Wat heb ik vandaag geleerd en wat ga ik morgen anders doen?’, die went zichzelf als het ware aan om te blijven leren. Het wordt een tweede natuur. Een gewoonte, een routine bijna.

Deze veranderbereidheid, dit vermogen om je aan te passen, deze wil om jezelf te blijven ontwikkelen: ze zijn essentieel in onze steeds sneller en steeds fundamenteler veranderende maatschappij. Niet voor niets is wendbaarheid een heel belangrijk element binnen de TEC-skills – de mix van vaardigheden, kennis en houding die we niet alleen onze studenten meegeven maar óók onze eigen medewerkers.

Iedere professional moet zich kunnen ontwikkelen vanuit zijn of haar eigen passie en purpose. Dat is niet alleen goed voor die medewerkers zelf maar ook voor de organisatie waarin zij actief zijn, voor het regionale werkveld, voor de nationale economie, ja zelfs voor de mondiale samenleving. TEC for Society, zo noemen we het niet voor niets.

TEC voor de maatschappij, TEC for Good.

Steeds meer bedrijven beseffen gelukkig dat menselijk kapitaal minstens zo belangrijk is als financieel kapitaal. En in die ontwikkeling van dat menselijk kapitaal spelen wij als kennisinstelling een cruciale rol. Daarom geldt bij ons: practice what you teach. Juist ook de ontwikkeling van onze eigen ruim 4.500 mensen – of het nu om docenten, baliemedewerkers, onderwijsondersteuners, ICT-experts of MT-leden gaat – staat heel hoog op onze agenda.

Ik ben dan ook ontzettend trots dat we in de meest recente MT500, een publicatie van het vakblad Management Team, van alle universiteiten en hogescholen als ‘meest aantrekkelijke werkgever’ uit de bus komen.

Ik zou het liefst alle leidinggevenden van Fontys persoonlijk een welgemeende schouderklop willen geven. Dank voor jullie inspanningen. En om in de sfeer van Jeff Gaspersz te blijven: koester het 4-jarig nieuwsgierige kind in jezelf!

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Nienke Meijer

Nienke Meijer (1965, Eindhoven) studeerde Organisatie en Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Voordat ze in 2009 toetrad tot het College van Bestuur (CvB) van Fontys Hogescholen, werkte ze 20 jaar in verschillende functies bij VNU en Koninklijke Wegener. Zij was de jongste directeur/uitgever van het Eindhovens Dagblad en was tot 2009 lid van het directieteam van Wegener. Sinds 1 december 2013 is Nienke voorzitter van het CvB van Fontys. Nienke heeft als aandachtsgebieden: onderwijskwaliteit en -innovatie, de actieve rol van studenten, de verbinding tussen Fontys en het (regionale) werkveld, de ontwikkeling van een leercultuur, en duurzaamheid.