Bianca van der Aalst werkt bij de Fontys dienst Onderwijs & Onderzoek als Consultant Onderwijsvernieuwing en ICT. Daarnaast is zij voorzitter van het kernteam over Blended Learning bij SURF. SURF is een coöperatieve vereniging van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen waarin de leden hun krachten bundelen. In SURF werken onderwijs- en onderzoeksinstellingen samen aan ICT-voorzieningen en -innovatie om de kansen van digitalisering ten volle te benutten. Bianca richt zich onder onder andere op de invoering van Blended Learning in het onderwijs. Er is een Blended Learning Toolkit ontwikkeld voor docenten waaraan zij heeft meegewerkt. Aangezien dit voor alle docenten (en studenten) relevant is, heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen Bianca van der Aalst en Ronald Scheer over de rol van Bianca in dit belangrijke proces.

Wat is Blended Learning?

Op www.Fontys.nl/online staat volgende omschrijving:
Blended Learning is een onderwijsvorm die bestaat uit een mix van online en face-to-face leeractiviteiten. Om tot een goede blend te komen is het belangrijk dat de on- en offline activiteiten een relatie hebben en elkaar wederzijds versterken. Bianca van der Aalst heeft meegewerkt aan het vormgeven van Blended Learning Toolkit voor Fontys hogescholen. Deze Blended Learning Toolkit bevat voorbeelden en handvatten om je onderwijs te herontwerpen naar een blended vorm. Uitgangspunt bij het ontwerpen is:

”Ga in eerste instantie uit van volledig online onderwijs en kijk waar je stapsgewijs onderdelen naar face-to-face kan verplaatsen waar gewenst en mogelijk.”

Meer info via Fontys.nl: Blended Learning Toolkit

Podcast Toekomst van Onderwijs
Direct luisteren naar het gesprek tussen Bianca van der Aalst en Ronald Scheer. Dat kan! Werkt de link niet?
Kopieer (en plak) dan in je browser: https://share.transistor.fm/s/5da31d0e

Nieuwsbrief Toekomst van Onderwijs
Bij de podcast serie over de Toekomst van Onderwijs hoort ook een nieuwsbrief Toekomst van Onderwijs.
Werkt de link niet? Kopieer (en plak) dan in je browser: https://www.getrevue.co/profile/ronaldscheer

Abonneer je gratis op deze nieuwsbrief over de veranderende arbeidsmarkt van morgen, dan mis je niets!

Jouw verhaal centraal in Toekomst van Onderwijs
Wil jij ook jouw verhaal delen in de podcastserie ‘Toekomst van Onderwijs’? Dat kan! Neem dan contact op met Ronald Scheer. Het gesprek wordt 100% ‘Corona proof’ online opgenomen. En je hoeft er de deur niet voor uit.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Ronald Scheer

Ronald is werkzaam als docent bij Fontys hogeschool voor Engineering in Eindhoven. Binnen Engineering is hij verbonden aan het lectoraat voor Robotica & Mechatronica. Vanuit het lectoraat is hij betrokken bij de minor Adaptive Robotics. Tevens is coach van het succesvolle studenten team 'Robohub Eindhoven'. Ronald is bovendien coach van studententeam 'Team Rembrandts 4481'. Dit team werd in 2019 wereldkampioen in de First Robotics Competitie. Bovendien is Ronald gespreksleider van enkele succesvolle podcast series van Fontys hogescholen, nl: 'Hybride Leeromgevingen', 'Fontys for Society' en 'QRM4.0'. Deze laatste genoemde serie gaat over mensgerichte proces innovatie en innovatie digitale technologieën op het gebied van industriële automatisering. Alle afleveringen zijn te vinden op alle bekende kanalen, zoals Spotify, Soundcloud, Google Podcasts en Apple Podcasts. Naast zijn werk bij Fontys publiceert Ronald de podcast serie 'De Toekomst van Onderwijs: Oplossingen voor een veranderende arbeidsmarkt'. Over dit genoemde onderwerp maakt Ronald niet alleen een podcast serie, maar ook een nieuwsbrief. In dat kader geeft hij ook regelmatig lezingen en treedt hij op als dagvoorzitter op beurzen & online conferenties. Ronald Scheer is afgestudeerd aan de faculteit der Toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit Twente. De podcast series '#WijzijnFontys' en 'De Toekomst van Onderwijs' worden geproduceerd en gepubliceerd op persoonlijke titel.