Gelukkig kon ik last minute op mijn mobiele telefoon het adres van bestemming opzoeken. We zochten onze plekken op in de Philipszaal, Parktheater Eindhoven. Waar ik van sprak eigen geluk te hebben, is dat onze buurstoelen leeg bleven, waardoor ik mijn benen een comfortabele houding opzij gaf.

Een jongeman sprak zijn eer uit om deze avond te openen door een liedje te zingen. De zin waar het accent op leek te liggen, was: “Ik ben zo klein als ik groot denk te zijn”. Gelijk eentje als denkvoer.
Op een ludieke wijze introduceert de ene presentator de presentatrice van de avond, een studente Communicatie aan Fontys Hogeschool Eindhoven. In samenwerking met Parktheater organiseert Fontys Hogescholen de week van ‘Geluk voor Eindhoven’.

Een dame en drie heren worden bij het gezelschap op het podium genodigd en voorgesteld als de sprekers van vanavond. Alvorens we gaan luisteren naar ieders mini-lezing vanuit eigen perspectief, wordt het publiek opgewarmd door de volgende stelling: “Een bron van geluk is het opdoen van en luisteren naar kennis”, aldus de ambassadeur van geluk.

Allereerst vertelde de eerste spreker over ‘Stad en geluk’ (economie). Een boeiend verhaal over waar en hoe de stad Eindhoven ons geluk brengt en/of vooralsnog onthoud. Gelijk wordt er een dynamisch verhaal over toekomstperspectief betreft ‘geluk en stad’ gedeeld.
Vervolgens houdt de dame haar verhaal over ‘Technologie en geluk’ (gezondheid). Haar verhaal wordt ingeleid door een stukje geschiedenis en definiëring van geluk. Hierop volgde een overgang naar het heden en hoe ontwikkelingen theoretisch en aan de hand van praktijkvoorbeelden meer geluk hebben betekend. Er was ruimte voor het publiek om vragen te stellen, waarop de sprekers vanuit hun kennis en kunde probeerden een antwoord te geven. Dit lukte opmerkelijk goed en enkele malen werd theorie aangevuld door persoonlijke ervaringen met geluk.

De derde spreker leert ons over ‘Kunst en geluk’ (cultuur). Deze hoogleraar laat het publiek, middels videofragmenten, ervaren wat geluk in kunst kan betekenen. Het accent ligt op de esthetische beleving, ofwel het toekennen van geluk aan schoonheid.
Ten slotte nam de vierde spreker ons mee in zijn verhaal over ‘Sport en geluk’ (bewegen). Hij beschikt over kennis uit interessante onderzoeken en weet mij te boeien met de relatie tussen bewegen (sport) en het bevredigende geluksgevoel.

Hetgeen ik niet ongenoemd laat is de link naar de Pedagogiek, een discipline die uitstekend zou passen bij de perspectieven. Twee van de vier sprekers attenderen ons op het belang om het spelende kind(erlijke) in ons niet te verliezen, willen we een der puurste vormen van geluk blijven ervaren.

Tegen de helft van de avond vatte ik de essentie en maakte ik de autonome keuze om niet langer aantekeningen te maken, daar ik geluk vond in het moment zelf.
Een ding dat voor mij geldend is over geluk, is dat deze voor iedereen een andere vorm kan hebben. Vandaar goed om vanuit 4 verschillende perspectieven (disciplines) ‘geluk’ benaderd te hebben gehoord.

Dank.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Martijn van Dijk

Student Pedagogiek - Sportfanaat - Groepsbegeleider - leest een goed boek.