Ben je nog op zoek naar een goed voornemen voor het nieuwe jaar? Of is je voornemen om wat meer rust te creëren en niet meer zo hard te rennen? Dan heb ik DE tips voor je!

Probleemoplossers

Wij mensen zijn probleemoplossers. Ons brein is geprogrammeerd om problemen op te lossen. We zien een issue, we krijgen een opdracht, onze medewerker of collega komt naar ons toe met een dilemma.. wat gaan we doen? Oplossen!

Vanuit de Transactionele Analyse (TA) wordt die ‘probleemoplosser’ ook wel de ‘redder’ genoemd. De redder is iemand die altijd klaar staat om de ander te helpen. Van de wal in de sloot, weliswaar.. Want door iemand anders altijd maar te willen helpen, wordt de ander alleen maar hulpelozer. Je lijkt wel gevangen in de communicatiepatronen tussen jou en de ander.

En ook ik trap er nog steeds regelmatig in. Dan komt een student of een collega met een issue bij me en dan ga ik allemaal oplossingen aandragen. En weet je wat er dan gebeurt? Die ander kan al mijn oplossingen heeeeerlijk afschieten! ‘Nee, dat werkt niet’, ‘Dat vind ik niets’ of ‘Zie je het al voor je? Echt niet!’ en tot slot ‘Je begrijpt er ook niets van’ of ‘Láát maar..’ Ik geef de ander alle gelegenheid om al mijn ideeën en oplossingen lekker af te schieten. En ik maar hard werken en steeds nieuwe oplossingen verzinnen. En als ik niet op pas, ben ík daarna juist de boeman. Herken je het?

Haal die aap van je schouder

Door de ander te willen redden, maken we van de ander het ‘slachtoffer’ of de ‘aanklager’ volgens het model ‘De dramadriehoek’ uit de TA. Het slachtoffer roept ‘help’ maar wil niet echt gered worden, de redder wil graag redden en de aanklager geeft de redder of het slachtoffer de schuld dat alles mis gaat. Mensen die vanuit deze posities met elkaar communiceren, praten niet doelgericht en efficiënt met elkaar. Zij hebben regelmatig het gevoel dat ze elkaar niet begrijpen en daardoor niet verder komen. Ze herhalen continu op bijna voorspelbare wijze met elkaar hetzelfde patroon.

dramadriehoek

De kunst is om de verantwoordelijkheid daar te leggen waar hij hoort. Dus wanneer iemand met een dilemma, probleem of klaagzang bij jou aankomt; hoor het aan, stel verdiepende vragen en vraag wat de ander van jou nodig heeft om zelf tot een oplossing te komen. Ik ga in deze situaties soms zelfs letterlijk achterover zitten om mijzelf er aan te helpen herinneren dat ik mag luisteren en niet zo hard hoef te werken. En je merkt: dat helpt écht!

Sterker nog, mensen waarderen een gesprek waarin zij zelf het meeste hebben gesproken, beter dan wanneer jij steeds aan het woord bent. Dus minder doen, levert meer op! Heerlijk relaxed, toch!?

Wil je meer tips om aan de slag te gaan met werkgeluk? Check mijn andere blogs of beluister mijn podcast serie ‘werkgeluk de baas’ via htts://lnkd.in/e5xaGsyU (Ook te vinden in jouw eigen podcast app!)

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Rosalie Reichardt

Ik ben er van overtuigd dat wanneer mensen met passie en plezier doen waar ze goed in zijn, je organisatie als vanzelf floreert. Wat mij betreft ligt daar de uitdaging voor leiders van nu. In mijn onderzoek naar leiderschap en werkgeluk, ben ik over één ding zeker: als leidinggevende ben je niet verantwoordelijk voor het werkgeluk van anderen, maar je hebt meer invloed dan je wellicht zelf denkt. Ik ben Rosalie Reichardt: docent, onderzoeker en coach bij Fontys Hogescholen. Werkgeluk en talentontwikkeling zijn voor mij DE thema’s waar het over zou moeten gaan in organisaties. Al enige jaren doe ik onderzoek naar werkgeluk. Je zou kunnen zeggen dat het mijn persoonlijke zoektocht is geworden naar de combinatie tussen geluk en succes. Ik ben gefascineerd door dat wat mensen drijft, waarom mensen doen wat ze doen, maar ook wat mensen nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen. Want dat dat soms een struggle is, herken ook jij vast wel. Ook voor mij is het iedere dag zoeken naar balans. Nog steeds.. In mijn onderzoek, artikelen, podcast én dit blog wil ik mensen prikkelen om na te denken over hun eigen werkgeluk en dat van het team. Wat heb je te doen om succesvol te zijn? Ik neem je mee in mijn belevenissen en ervaringen en deel ook mijn eigen uitdagingen graag met jou.