Maandag 2 september, de eerste collegedag van het nieuwe studiejaar is de Fontyscampus Stappegoor in Tilburg ook helemaal up-to-date: De “denkgroterstoel” op het middenterrein is vervangen door “#wijzijnfontysletters”. Dus nu zijn we in Tilburg ook helemaal aangehaakt op de Fontyscommunity, een community die steeds meer een virtuele, onlinecommunity is, getuige het gebruik van de hashtag (en deze blog).

Wat is eigenlijk een virtual community? Afgelopen jaren hebben vele knappe koppen mooie definities gepubliceerd, zoals Porter (2004) “a virtual community is defined as an aggregation of individuals or business partners who interact around a shared interest, where the interaction is at least partially supported and/or mediated by technology and guided by some protocols or norms”. Als individuen een virtual community vormen dan noemen we dit een ledencommunity (zoals een fancommunity van een voetbalclub) en als een organisatie de grote motor (sponsor) is achter een community zien we termen als “brand community” of “corporate community”. De “#wijzijnfontysletters” staan dus symbool voor onze Fontyscommunity, de corporate community of organisatiecommunity die wij samen vormen. Dat is mooi, maar wat schieten we er mee op? De Fontys-letterkunst op de campus maakt ons duidelijk dat we ons offlineleven met ons onlineleven steeds meer als één geheel moet zien. Voor zowel de leden als het Fontysmanagement kan een organisatiecommunity van betekenis zijn, zo bevestigt veel onderzoek: informatie, tips, bijdragen aan een project, oplossingen, collegialiteit, vertrouwen, saamhorigheid, verbondenheid, clubgevoel en ga zo maar door. Om daar wat meer zicht op te krijgen, heb ik in mijn PhD-onderzoeksproject virtual community’s van sportverenigingen bestudeerd. Binnen sportclubs kunnen we vier typen virtual community’s beschrijven met ieder een aantal onderscheidende kenmerken:

  1. de online club (sterke community, duidelijke strategie gericht op verbinding tussen leden en externe beeldvorming, veel interactie en bijdragen van leden),
  2. de toolbox (focus op organisatiedoelen, daardoor veel informatie van de club, maar minder interactie en activiteit van leden),
  3. de virtual family (de community is gezellig platform, met veel interactie en uitwisseling van tussen leden onderling, minder focus op connectie met de buitenwereld) en
  4. de gap holders (weinig kanalen, weinig activiteit, weinig strategie en daardoor weinig community building).

Deze ‘typologie’ is een eerste stap voor sportclubs, de bonden, verenigingsondersteuners en voor onze studenten om wat meer zicht krijgen op wat voor type virtual community de online communicatiekanalen van een vereniging samen kunnen vormen. Om vervolgens keuzes te maken en de virtual community verder uit te bouwen. Toen ik vanochtend die letters “#wijzijnfontys” zag, kun je je voorstellen dat ik dacht “wat voor type community is Fontys eigenlijk?”. Ik ben benieuwd naar het antwoord op die vraag, via jouw ‘reply’ op deze blog. In een mogelijk volgend deel van deze blog, lees je wat “wij-van-Fontys” erover denken.

 

Bronnen:

Porter, C. E. (2004). A typology of virtual communities: A multi-disciplinary foundation for future research. Journal of Computer-mediated Communication, 10(1), JCMC1011.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Nanny Kuijsters

Docent SPECO Sportmarketing van FEHT onderzoeker 'sociale communicatie in (online) community's', vz Fontys Promovendi Groep, sporter, moeder, blogger