Alle inwoners eten rijst, af en toe noedels. De overheid houdt iedereen in de gaten en de inhoud van je devices is niet veilig. Dure merken overal, maar het merendeel is nep en van slechte kwaliteit. Het barbecueweer krijgt van Piet Paulusma altijd een 1 vanwege de smog. Dé nieuwe economische supermacht van de wereld. Alweer een tijdje geleden, op 2 mei, gingen tien tweedejaars ACI-studenten en twee docenten op studiereis naar Beijing en Shanghai om onder meer te kijken wat er waar is van dit soort stereotypes over China.
Door Jaap Pijpers, docent Fontys Academy for Creative Industries
We komen donderdagochtend 3 mei aan in Beijing. Na een verfrissende douche gaan we naar Het Plein van de Hemelse Vrede en blijken we met ons twaalven een ware attractie. Mensen willen op de foto met ‘die lange die Mandarijn kan praten’, met de studentes met ‘het gouden haar’, of met heel de groep. Na de fotoshoots gaan we naar Wangfujing, één van Beijings bekendste shopping streets.
De dagen hierna zitten vol met indrukken. Zo bezoeken we een school in het dorpje Gu’An, waar veel kinderen nooit buitenlanders hadden gezien. De studenten worden met gejuich onthaald, geven les aan 40 man, delen handtekeningen uit en staan wederom op honderden foto’s. We bezoeken de Verboden Stad, en op de laatste dag van ons verblijf in Beijing de Chinese Muur. Met 30 graden, steile beklimmingen, prachtige uitzichten en overvolle treinstations is dit een onvergetelijke dag.
Hierna door met de trein naar Shanghai. ’s Avonds het uitzicht aan de Bund, genieten van een hotpot-maaltijd, en hierna klassiekers van Toto, Justin Bieber en Avril Lavigne zingen in een karaoke-bar. De volgende dag bezoeken de studenten een fake market om hun Chinese taalskills te oefenen en souvenirs af te pingelen met een SMART-geformuleerd doel: ‘neppe Gucci kopen’. Dit blijkt te moeilijk, al koopt iedereen genoeg andere spullen.
Op de laatste dag bezoeken we de Shanghai International Studies University (SISU). Daar volgen we een Chinese taalles en bespreken we de uitkomsten van de studieopdracht waaraan onze studenten de afgelopen week hebben gewerkt. Een discussie met Chinese studenten volgt over New Retail, The Sharing Economy en de populariteit van QR-codes in China. De Chinese studenten doen dit zowaar in indrukwekkend Nederlands, aangezien onze taal op deze universiteit wordt aangeboden. Na een gezamenlijke maaltijd en het uitdelen van stroopwafels nemen we afscheid. In de avonduren proosten we in een skybar op een zeer bijzondere tijd in China!
En zo kan het dat niemand fake Gucci kocht, maar alles Gucci wás tijdens deze studiereis.
Studeer je bij Fontys ACI en ben je geïnteresseerd geraakt in Chinees en wil je het vak volgen? Houd dan de portal (Fontys Connect) in de gaten voor de taalgids of vraag je studiecoach / SLB’er om meer info.
Vind ik leuk