Het bereiken van een hoge top is voor bergbeklimmers een statussymbool. Een bewijs van kennis, kunde en durf, een grote dikke plus op je klimmers-cv. Maar: voor egotrippers is op grote hoogte geen plaats. Wie vooral uit is op persoonlijk succes, zal vroeg of laat zichzelf en anderen in gevaar brengen. Bergbeklimmen is bij uitstek een sport waarbij nauwe samenwerking letterlijk van levensbelang is.

De leider (van de expeditie) moet altijd oog hebben voor het grotere geheel.

Ik hoor jullie denken: ‘Leuk dat je zo verknocht bent aan bergbeklimmen Nienke, maar wat heb ik hier aan?’ Ik schrijf dit omdat er in Nederland, of eigenlijk mondiaal, grote behoefte is aan een nieuw soort leiders. Dan bedoel ik niet alleen politici, bestuurders of ceo’s, maar de nieuwe generatie werknemers die proactief en volgens eigen kompas verandering gaat brengen in de manier waarop onze samenleving ge- en bestuurd wordt. En die – heel belangrijk! – daarbij niet zozeer gedreven wordt door persoonlijk gewin, maar het grote plaatje in het oog houdt.

Oftewel: we hebben mensen nodig die de duurzaamheid van onze economie en daarmee de toekomst van onze planeet voorop stellen.

Je raadt het al: bij Fontys leiden wij deze mensen op. Wanneer onze studenten met een diploma de deur van Fontys achter zich dichttrekken, zijn zij toegerust met de benodigde kennis, vaardigheden en houding (de mix van technologisch inzicht, ondernemerschap, creativiteit en flexibiliteit die wij TEC-skills noemen) om een betekenisvolle plek in de samenleving te vinden. En om nieuwe oplossingen voor de grote maatschappelijke issues te bedenken (en uit te voeren!).

Wij stimuleren onze studenten om altijd en overal zélf na te denken. Niet over de vraag: welke functie wil ik straks uitoefenen en wat moet ik daarvoor kunnen. Nee, over de vraag: welke betekenis wil en kan ik hebben? Wat zijn mijn passie en mijn purpose? Welke verantwoordelijkheid neem ik?

Dát is de nieuwe generatie leiders. Deze generatie laat zich niet tegenhouden tot landsgrenzen. De wereld is haar toneel, en dus vormen de sustainable development goals (SDGs) een prachtige bron van inspiratie voor deze jonge mensen. Het is mijn persoonlijke ambitie – en van velen binnen Fontys – om de SDGs een vanzelfsprekende plek te geven in onze curricula, in onze minoren, in onze projecten én in ons onderzoek.

TEC for Society, Fontys for Society.

Maar ook al heeft Fontys 44.000 studenten en bijna 5.000 medewerkers, we kunnen het niet alleen. Natuurlijk niet. Daarom ben ik ook zo ontzettend blij met het feit dat de Nederlandse hogescholen de handen ineengeslagen hebben. Zonder uitzondering ondertekenen ze op het VH-congres op 9 mei het SDG Charter, waarmee ze zich committeren aan ‘het verweven van de SDGs in onderwijs en onderzoek’. Maar er is nu ook een heel concreet, typisch HBO-achtig, initiatief: SDGs on Stage. Een landelijk initiatief van Saxion, Avans, Hanzehogeschool en Fontys in samenwerking met Duurzaam Bedrijfsleven en UncInc om studenten – via stages – in een werkcontext kennis te laten maken met de SDGs.

En uiteindelijk: om studenten hun eigen purpose te laten ontdekken.

Zodat de half miljoen hbo-studenten straks betekenisvol kunnen zijn én blijven – op het wereldtoneel, in Nederland en in de regio’s waarin de hogescholen zo’n cruciale rol spelen.

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Nienke Meijer

Nienke Meijer (1965, Eindhoven) studeerde Organisatie en Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Voordat ze in 2009 toetrad tot het College van Bestuur (CvB) van Fontys Hogescholen, werkte ze 20 jaar in verschillende functies bij VNU en Koninklijke Wegener. Zij was de jongste directeur/uitgever van het Eindhovens Dagblad en was tot 2009 lid van het directieteam van Wegener. Sinds 1 december 2013 is Nienke voorzitter van het CvB van Fontys. Nienke heeft als aandachtsgebieden: onderwijskwaliteit en -innovatie, de actieve rol van studenten, de verbinding tussen Fontys en het (regionale) werkveld, de ontwikkeling van een leercultuur, en duurzaamheid.