Bereiden wij binnen het onderwijs studenten wel voldoende voor op een toekomst in deze digitale wereld? Het antwoord is meestal ontkennend.

Binnen Fontys is iedere opleiding actief om dit te verankeren in het curriculum, waarbij niet alleen naar technologie gekeken wordt, maar juist naar de ontwikkeling van een adaptieve houding om met steeds weer nieuwe technologieën om te kunnen gaan.

Ik kan mij immers nauwelijks voorstellen dat mijn baan volledig door een robot gedaan zal worden, maar ik weet zeker dat bepaalde taken en verantwoordelijkheden van mijn eigen werk drastisch zullen veranderen door de digitale revolutie. We gaan anders leiding geven in het digitale tijdperk, er komen nieuwe methoden van kwaliteitszorg en sturing en ongetwijfeld andere vormen van onderwijs.

Zeker nu in Davos bij het World Economic Forum wederom is vastgesteld dat door de digitale revolutie, zoals robotisering, meer dan zeven miljoen banen verloren gaan, terwijl er slechts twee miljoen voor terugkomen, is de vraag of we voldoende aandacht besteden aan deze veranderingen.

Er is in Nederland inmiddels wel een duidelijke focus op het belang van meer Bèta afgestudeerden, ze worden bijvoorbeeld verwoord in de actieplannen van het Techniekpact.
Echter, dit is absoluut niet voldoende. Het belang van technologische kennis overstijgt al lang de Bètarichtingen. Een verpleegkundige staat over tien jaar zonder twijfel met een zorgrobot aan het bed, journalisten hebben nu al concurrentie van robotcollega’s, marketeers en marktonderzoekers worden uitgedaagd met feiten vanuit big data analyses; kortom iedere discipline voelt de hete adem van de digitale revolutie in haar nek.

Een onderzoek uit Business Insider (2015) geeft een prachtig inzicht welke banen nu al door robots kunnen worden uitgevoerd. Vier opvallende beroepen:

  1. Ober: Robotobers zijn nu al actief in verschillende restaurants in China, bijvoorbeeld op Chunxi road in Chendu. De robots nemen orders aan, brengen de borden naar de klanten en kunnen een eenvoudige groet overbrengen.
  2. Muzikant: Toyota heeft een robot ontwikkeld die zulke fijne handbewegingen kan maken, dat deze op een bijna menselijke wijze viool kan spelen. Toyota ziet een toekomst voor haar robot in ziekenhuizen en verpleeghuizen. En bij de TU/e is zelfs al een robot-orkest ontwikkeld!
  3. Journalist: Associated Press publiceerde al meer dan 3000 verhalen over de financiële sector, geschreven door robotjournalisten. Ook Fontys doet hier onderzoek naar in het Future Medialab.
  4. Soldaten: Het Amerikaanse leger trof al voorbereidingen voor een op afstand bestuurbare robot, genaamd ‘Talon’. De ‘Talonrobots’ zijn inzetbaar voor verschillende oorlogstaken. Binnen 30 jaar kunnen robots een kwart van alle oorlogssoldaten vervangen, aldus de Amerikaanse militaire top.

Het is zeker niet bedoeling dat deze bloemlezing leidt tot doemdenken of angst voor het verlies van banen. Deze ideeën dienen vooral ieders creativiteit en urgentie aan te wakkeren. Wij moeten zelf acteren! Iedere opleiding moet in de spiegel kijken om te zien wat deze ontwikkelingen voor het beroep en het vakgebied kunnen betekenen. En laten we dan niet de fout maken om de nadruk te leggen op de technologische kennis zelf, want die is immers alweer verouderd zodra de studenten hun eerste of tweede baan aanvaarden. Adaptiviteit, aanpassingsvermogen om met nieuwe technologieën om te kunnen gaan, dat moet centraal staan. Pas dan gaat de digitale revolutie voor je werken en is het niet iets dat je ‘overkomt’.

Hoe verandert de samenleving en wat betekent dit voor ons onderwijs?
Tijdens de opening van het Fontys studiejaar 2016-2017 op 29 augustus zal professor Arjen Wals van de Universiteit Wageningen een keynote over dit onderwerp verzorgen. Hij spreekt over toekomstbestendig onderwijs voor een duurzame wereld. Jullie zijn welkom om vanaf 15.00 uur in de aula van R5 mee te discussiëren over dit onderwerp en gezamenlijk het glas te heffen op een inspirerend nieuw studiejaar!

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Nienke Meijer

Nienke Meijer (1965, Eindhoven) studeerde Organisatie en Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Voordat ze in 2009 toetrad tot het College van Bestuur (CvB) van Fontys Hogescholen, werkte ze 20 jaar in verschillende functies bij VNU en Koninklijke Wegener. Zij was de jongste directeur/uitgever van het Eindhovens Dagblad en was tot 2009 lid van het directieteam van Wegener. Sinds 1 december 2013 is Nienke voorzitter van het CvB van Fontys. Nienke heeft als aandachtsgebieden: onderwijskwaliteit en -innovatie, de actieve rol van studenten, de verbinding tussen Fontys en het (regionale) werkveld, de ontwikkeling van een leercultuur, en duurzaamheid.