Ben je sterk in een bepaald vak? Toch maar door dezelfde hoepel als je klasgenoot. Maatwerk in het voortgezet onderwijs is voor velen nog een stap te ver. Tegenstanders verwachten namelijk dat scholieren de weg van de minste weerstand zullen kiezen en dus onder hun niveau gaan presteren. Anderen denken dat kinderen op deze leeftijd nog helemaal niet in staat zijn om dit soort keuzes te kunnen maken.

De intensieve discussie over de wens naar meer maatwerk en het maatwerkdiploma in het voortgezet onderwijs (vo), waarmee de leerling zelf kan kiezen op welk niveau in een vak examen wordt gedaan, kent felle tegen- en voorstanders. Ik hoor bij die laatste groep, want ik zie dat het de ontwikkeling van kinderen zeer ten goede komt. Leren is een persoonlijk proces. Ieder mens leert op zijn eigen manier, vanuit zijn eigen talenten en met een eigen doel voor ogen. Er is geen: ‘one size fits all’ in het onderwijs. Uiteraard, er zijn grote verschillen tussen leerlingen. Waarbij vanuit een talentgerichte benadering deze verschillen er juist mogen zijn.

Niet iedereen hoeft toch zijn exacte vakken op hetzelfde niveau te beheersen als de taalgerichte vakken? In de arbeidsmarkt wordt juist gevraagd om profilering en onderscheidende talenten. Een individu heeft immers een voorsprong op de arbeidsmarkt als hij of zij zich juist kan onderscheiden van anderen. Ook een vorm van maatwerk dus.

Maatwerk geeft scholieren juist de mogelijkheid om te excelleren, mits goed begeleid door hun docenten. Dat is veel meer een cruciale factor dan de vraag of scholieren in staat zijn om te kiezen welk vak ze op welk niveau willen afronden. Docenten moeten de ruimte en de tijd krijgen om in persoonlijk contact de scholieren te coachen, zodat zij de juiste afweging kunnen maken. Dat is de basis van goed onderwijs! Daarmee is dit niet alleen een discussie die het vo aangaat, maar juist ook het hbo. Wij zijn immers hofleverancier van het grootste deel van de docenten voor alle voortgezet onderwijs scholen.

Kortom: maatwerk in onderwijs is in mijn ogen een absolute must. Laten we daarom vooral discussiëren hoe we dit gaan realiseren in plaats van of we dit gaan realiseren. Het hbo samen met het voortgezet onderwijs! Nu eens niet de beleidsmakers aan het woord, maar ik hoor graag de mening van docenten, lerarenopleiders, ouders en vooral van scholieren en studenten!

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Nienke Meijer

Nienke Meijer (1965, Eindhoven) studeerde Organisatie en Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Voordat ze in 2009 toetrad tot het College van Bestuur (CvB) van Fontys Hogescholen, werkte ze 20 jaar in verschillende functies bij VNU en Koninklijke Wegener. Zij was de jongste directeur/uitgever van het Eindhovens Dagblad en was tot 2009 lid van het directieteam van Wegener. Sinds 1 december 2013 is Nienke voorzitter van het CvB van Fontys. Nienke heeft als aandachtsgebieden: onderwijskwaliteit en -innovatie, de actieve rol van studenten, de verbinding tussen Fontys en het (regionale) werkveld, de ontwikkeling van een leercultuur, en duurzaamheid.