Als je gaat solliciteren, zal je niet om je cv heen kunnen. Als je in aanmerking wilt komen voor een functie, dien je deze op te sturen zodat de recruiter vooraf kan bekijken of je geschikt bent voor de functie. Een recruiter weet gemiddeld na 8 seconden of er een ´fit´ is tussen de persoon, de functie en de organisatie. Het is dus belangrijk dat je binnen deze eerste seconden een goede indruk achterlaat.

Veel sollicitanten worstelen met het opstellen van een goed cv. Wat moet er wel en niet in staan, hoe maak ik mijn cv visueel aantrekkelijk en hoe maak ik een goede eerste indruk? In deze blog gaan we kort in op een aantal belangrijke punten

Goede voorbereiding
Bedenk van te voren wat je precies wilt dat je cv uitstraalt. Vermijd daarom onnodig opvullen. In het wilde weg een document typen zorgt er waarschijnlijk niet voor dat je die functie zult krijgen. Probeer eerst antwoord te geven op de volgende drie vragen voordat je begint met typen:

  1. Wat wil ik duidelijk maken aan de potentiële werkgever?
  2. Wat zijn de specifieke vaardigheden die het toekomstige bedrijf/het management in een kandidaat belangrijk vindt?
  3. Met welke van mijn ervaringen kan ik het best laten zien dat ik de geschikte kandidaat ben voor deze baan?

Op het moment dat je bovenstaande vragen voor jezelf beantwoordt hebt, is het makkelijker om jouw cv op te laten vallen bij de recruiter.

Het gaat over jou
Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het om een cv van jou persoonlijk gaat. Dit klinkt misschien logisch, maar vaak laten sollicitanten relevante informatie weg uit hun cv. Dit met als gevolg dat de werkgever maar een half beeld van de sollicitant krijgt. Hierdoor is de kans groot dat er iemand anders, met wel een volledig cv, uitgenodigd zal worden voor een gesprek. Zorg er vooral voor dat je authentiek blijft in jouw cv. Benoem bijvoorbeeld hobby’s of interesses die je hebt buiten kantooruren. Wanneer je creatief bent en dit ook van belang is voor de functie die je uit wilt oefenen, wees dan ook creatief in je cv. Maak bijvoorbeeld een kort filmpje of een presentatie. Wanneer je dit doet, zorg er dan wel altijd voor dat je een overzichtelijke versie met je cv hiervan bijvoegt, zodat de recruiter deze gemakkelijk kan printen om aantekeningen op te maken bijvoorbeeld tijdens een gesprek.

Relevantie voorop
De werkgever is op zoek naar relevante werkervaring om de open functie in te vullen. Het is handig om je te verplaatsen in deze positie. Bekijk je eigen werkervaring en selecteer hieruit op relevantie. Deze werkzaamheden vermeld je bovenaan bij ‘werkervaring’. Ga niet te ver terug in de tijd. Noem je ervaring tot maximaal 10 jaar terug. De andere ervaringen kun je indien gewenst altijd toelichten. Dit geldt ook voor vaardigheden en kwaliteiten. Probeer deze relevant te maken voor de functie waarop je solliciteert zonder dingen te schrijven die je niet beheerst. Zorg ervoor dat je geen dingen verzint, maar zorg ervoor dat de lezer geboeid is.

Houd rekening met de ontvanger
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de organisatiecultuur waarnaar je jouw cv stuurt. Is het een familiebedrijf, een multinational, profit of non-profit organisatie? Pas de tekst in jouw cv en sollicitatiebrief aan op de lezer. Hiermee zorg je ervoor dat de lezer vaktermen gaat herkennen en zich door jouw cv aangesproken zal voelen. Hierbij is slim om te kijken wat voor termen er in de vacature staan.

Wanneer je je cv in elkaar hebt gezet en denkt dat alles volledig en duidelijk is benoemd, vraag dan toch nog even feedback aan vrienden of familie. Zij kijken met een frisse blik naar jouw cv en zien vaak nog wat punten die je kunt verbeteren of welke nog ontbreken.

Twijfel je nog en wil je jouw cv na laten kijken door ons? Neem gerust contact met ons op door je vraag en cv door te mailen naar sictilburg@fontys.nl en wij zullen jouw cv kritisch bekijken.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over SIC Tilburg

Het Sociaal Innovatie Centrum (SIC) is een innovatief onderwijsconcept van Fontys Hogescholen in samenwerking met externe partners op het gebied van sociale innovaties. Het Sociaal Innovatie Centrum Tilburg is een samenwerking tussen Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en Midpoint Brabant. Studenten werken daar samen met twee uitvoeringsorganen van Midpoint; Midpoint Centrer for Social Innovation (MCSI) en Leren en Werken. Het doel van deze samenwerking is om op deze manier studenten kennis te laten maken met de praktijk waarin het ondernemen centraal staat. Het is een leerproces met een vrije insteek om verantwoording en het ondernemerschap aan te leren. Studenten richten zich op projecten en thema’s zoals bijvoorbeeld: het schrijven van white papers over relevante en actuele HR-thema’s, een gespreksmethode opzetten omtrent loopbaan coaching, een intern HR-beleid opzetten voor coöperatie MCSI om te groeien naar een ‘community’ en het doen van onderzoek naar interventies gericht op preventie van jeugdwerkloosheid.