Leren van het leven
Had jij met een gebruiksaanwijzing geboren willen worden?
Zou jij alleen geluk willen ervaren en nooit verdriet?
Wat betekent het eigenlijk om je leven te leven?
Leven
Mijn dochter van net zes reflecteerde onlangs op hoe wonderlijk het is dat ze ademt zonder erbij na te hoeven denken.
Ze leerde op school over de dinosaurussen en hoe het leven was ontstaan, de logische volgende vraag was: hoe ontstaan baby’s?
Een paar dagen later kwam de vraag of ik voor altijd wilde leven? Dat leek haar wel een goed plan. En of haar oma (mijn moeder) die ze nooit gekend heeft niet had willen blijven leven ook al was ze zo ziek en had ze zoveel pijn. Haar vragen worden steeds moeilijker…
Leren voor het leven
Mijn dochter filosofeert dus redelijk vaak over het leven. Nadat ze eerst voor altijd wilde leven vroeg ze zich nu opeens bezorgd af of het nu wel echt zo leuk is om oud te worden. Ze hoorde namelijk dat de juffrouwen op school steeds strenger worden in de hogere klassen en dat kinderen dan steeds meer dingen moeten en steeds minder mogen spelen.
En waarom moet ze eigenlijk naar school wanneer tekenen en spelen veel leuker is? En waarom werkt papa niet en mama wel? Doet papa niet veel leukere dingen en kan ik niet ook gewoon stoppen met werken?
Leren leven
Het is mooi en soms pijnlijk om kinderen te observeren terwijl ze leren van het leven. En hetzelfde geldt (denk ik) voor onszelf. We kunnen genieten van het leven, maar telkens ontdek je weer met vallen en opstaan dat er nog zoveel te leren valt over jezelf, anderen en de hele wereld en alles daarbuiten.
Leren leven is leren sterven
Onlangs was ik bij mijn schoonmoeder die alzheimer heeft. Samen met mijn schoonzus selecteerde ik spullen die ze mee wilde nemen naar het verzorgingshuis en wat weg kon. Haar leven ging letterlijk door onze handen heen.
Ik luisterde onderweg naar de radio en hoorde voor het eerst het ‘Laatste Wil Lied’ waarin gezongen wordt: geef mij het recht om te sterven, dat is mijn laatste wil. Een prachtig nummer met een zware boodschap die voor ouderen met een ziekte als Alzheimer kan gelden maar ook voor anderen.
Hoe moeilijk is het om te merken dat je langzaam afscheid moet of wilt nemen van je leven. Je lijf leeft nog maar je geest werkt niet mee. En hoe moeilijk is het om een ander te laten gaan en verder te leven?
Levenswijsheid
Ik gun het iedereen om te leren leven, te genieten van het leven, om jezelf te leren kennen, om te experimenteren en van je ‘fouten’ te durven leren. Om sorry te kunnen zeggen en anderen te kunnen vergeven. Om wat het leven je brengt en je moeilijke eigen kanten en emoties te omarmen. Om met jezelf en anderen te willen leven.
Fontys School of Life
Dit was een lange omweg om uit te leggen waarom ik me heb opgegeven als ambassadeur van de Fontys School of Life. Zie hier hun gloednieuwe website met mooie activiteiten en een groeiend programma.
![Favorite Favorite](https://fontysblogt.nl/wp-content/uploads/2015/12/heart.png)
![Loading Loading](https://fontysblogt.nl/wp-content/plugins/wp-favorite-posts/img/loading.gif)
![](https://fontysblogt.nl/wp-content/uploads/2018/10/danae2-150x150.png)
Over Danae Bodewes
Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.
- More Posts(93)