Contact-apps voor ouderen, een interactieve gamehal om kinderen meer te laten bewegen, een reisbureau voor gehandicapten… Op 5 januari vond de levendige achtste editie van de wedstrijd Fontys Best Business plaats. Zo’n 70 eerstejaars studenten van de opleidingen Commerciële Economie en Small Business & Retail Management namen vrijwillig deel aan de wedstrijd. In 16 teams ontwikkelden zij nieuwe producten en diensten – met bijbehorend businessplan – voor bekende merken.
De 16 teams doorliepen een voorronde waarin zij hun ideeën en plannen via korte pitches en vragenrondes aan de vakjury presenteerden. Opvallend waren de sprankelende ideeën. Hoewel op menig businessplan – en met name de financiële uitwerking – nog wel wat kritische kanttekeningen kwamen van de jury, hielden de vlot en professioneel gepresenteerde ideeën, veelal stand. Strak in het pak, met flitsende filmpjes en visuals en verzorgde handouts, wisten de meeste teams de jury te overtuigen van de waarde van hun idee.
Uit de voorrondes en finalisten koos de jury uiteindelijk drie prijswinnaars die respectievelijk 250, 500 en 1.000 Euro in de wacht sleepten. Daarnaast deelde pitchtrainer Bliqsem een eigen prijs uit: een ondernemerslunch met raad en daad.
De winnaars:
Op de derde plaats eindigde McPop-Up. Een pop-up McDonald’s restaurant voor op festivals. Herkenbare en vooral betaalbare fastfood uit een tijdelijke keuken gesitueerd in 3 containers. Wat kunnen we zeggen? I’m loving it!
De tweede prijs ging naar TEAM HEMA. Zij ontwikkelden een plan voor een pick-up party pakket. Een compleet pakket voor je kinderfeestje, gebaseerd op het assortiment van HEMA, dat je gemakkelijk en snel online bestelt en ophaalt bij een HEMA-vestiging in de buurt. Met kantoor naast het distributiecentrum van HEMA en 550 pick-up points in Nederland een heel haalbaar en schaalbaar plan!
De eerste prijs was voor Cocktailizer, een machine die 300 verschillende cocktails kan mixen in enkele seconden. Voordelen: besparen op barpersoneel, aanbieden van hoogwaardige cocktails, geen drankverspilling ‘Cocktailizer morst geen druppel’ en grotere bijverkoop. Het systeem, gebaseerd op bestaande technische componenten, heeft de potentie de horeca op zijn kop te zetten. Het projectteam is dan ook vastbesloten het systeem door te ontwikkelen en heeft alvast 1.000 Euro in kas om dat te doen: gefeliciteerd.
De Bliqsem-prijs ging uiteindelijk naar 2 teams met een vergelijkbaar plan. Trefpunt en Vinder zijn de namen van hun contact-apps voor ouderen. Daarmee vinden ouderen gemakkelijk via hun smartphone een maatje in de buurt voor een kopje koffie, een spelletje of een wandeling. Een charmant initiatief!
De organiserende docenten Ingrid Noordman en René Kastelijn mogen tevreden terugkijken. Dankzij het enthousiasme van de teams en de veelal uit het werkveld afkomstige jury, is Fontys Best Business een buitengewoon interessant en leerrijk evenement. Eerstejaars studenten, net op weg in de theorie, krijgen de kans om hun kennis en ondernemersvaardigheden meteen in de praktijk te beproeven. Of het uiteindelijk leidt tot daadwerkelijke business zal de tijd leren. Aan de originaliteit zal het in ieder geval niet liggen!
Over Michiel de Boer
Alumnus, eigenaar Moesasji | vlijmscherp tekstwerk, gespecialiseerd in commercieel tekstwerk: positionering, branding, corporate stories, content marketing en bid writing.
- Web |
- More Posts(3)