In deze 20e aflevering van de podcast serie WijZijnFontys deelt eerstejaars student Mechatronica Thomas Schrap zijn ervaringen met online colleges bij Fontys hogeschool voor Engineering in Eindhoven tijdens de Corona maatregelen.

In de afgelopen weken hebben we allemaal moeten wennen aan een ‘nieuwe wereld’ die veroorzaakt is door de komst van het Corona virus . Dit heeft grote impact op ons dagelijkse leven. En dus ook op het onderwijs bij Fontys. Het online onderwijs heeft niet alleen impact op theoretische lessen, maar juist ook op alle praktijklessen EN alle groepsopdrachten. En daarnaast ook op het sociale leven van onze studenten. Denk aan vrije tijdbesteding zoals sporten, muziek en uitgaan met vrienden.

Graag wil ik de ervaringen van onze studenten en docenten verzamelen en delen middels een reeks podcast afleveringen. Aangezien we momenteel niet ‘echt’ kunnen afspreken, zal ik dat doen aan de hand van verschillende tools die ons allen ter beschikking staan, zoals:

  • Skype,
  • MS Teams,
  • ‘ouderwetse’ telefoon gesprekken.
  • Discord
  • Jitsi meetings en
  • CleanFeed

Soms lukt het echter niet om elkaar ‘live’ te spreken. Daarom is het ideen ontstaan van een a-synchrone podcast.

A-synchrone podcast
Samen met Thomas heb ik een experiment uitgevoerd. Ik heb vooraf mijn vragen gestuurd via email. Hierop heeft hij antwoorden ingesproken op een voice recorder. Zijn antwoorden heb ik samengevoegd met mijn vragen (met behulp van de software Adobe Audition).

Trots op het resultaat
Je kan horen dat we niet tegelijker tijd met elkaar spreken. Dat kan je bijvoorbeeld horen aan het verschil in intonatie in de verschillende vragen en bijbehorende antwoorden. Dat doet niks af aan het resultaat. Het is gelukt een a-synchrone podcast op te nemen waarin student Thomas zijn ervaringen kan delen!

Veel plezier bij het luisteren naar aflevering 20 van de podcast serie WijZijnFontys!

Direct luisteren via Transistor.fm
https://share.transistor.fm/s/4e4dc384

Abonneren via Spotify
Benieuwd naar de eerste volgende aflevering? Abonneer je makkelijk via Spotify:
https://open.spotify.com/show/0xlEg7OASeViYlqzsWIX9L

Gebruik deze RSS feed om via je eigen favoriete app te luisteren:
https://feeds.transistor.fm/wijzijnfontys

Mijn favoriete app is Podcast Addict.

 

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Ronald Scheer

Ronald is parttime werkzaam als docent bij Fontys hogeschool voor Engineering in Eindhoven. Binnen Engineering is hij verbonden aan het lectoraat voor Robotica & Mechatronica. Vanuit het lectoraat is hij betrokken bij de minor Adaptive Robotics. Tevens is coach van het succesvolle studenten team 'Robohub Eindhoven'. Ronald is bovendien coach van studententeam 'Team Rembrandts 4481'. Dit team werd in 2019 wereldkampioen in de wereldwijde First Robotics Competitie. Bovendien is Ronald gespreksleider van enkele succesvolle podcast series van Fontys hogescholen, nl: 'Hybride Leeromgevingen', 'Fontys for Society' en 'QRM4.0'. Deze laatste genoemde serie gaat over mensgerichte proces innovatie en innovatie digitale technologieën op het gebied van industriële automatisering. Alle afleveringen zijn te vinden op alle bekende kanalen, zoals Spotify, Soundcloud, Google Podcasts en Apple Podcasts. Naast zijn werk bij Fontys publiceert Ronald de podcast serie 'De Toekomst van Onderwijs: Oplossingen voor een veranderende arbeidsmarkt'. Over dit genoemde onderwerp maakt Ronald niet alleen een podcast serie, maar ook een nieuwsbrief. In dat kader geeft hij ook regelmatig lezingen en treedt hij op als dagvoorzitter op beurzen & online conferenties. Ronald Scheer is afgestudeerd aan de faculteit der Toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit Twente. De podcast series 'Wij zijn Fontys' en 'De Toekomst van Onderwijs' worden geproduceerd en gepubliceerd op persoonlijke titel.