De tweede aflevering van de podcast serie over De Toekomst van Onderwijs staat voor je klaar! In deze podcast serie komen ervaringsdeskundigen aan het woord uit het reguliere onderwijs, maar ook bedrijfsopleiders vanuit het bedrijfsleven. Centraal staat het vinden van oplossingen voor de veranderende arbeidsmarkt van morgen, waarbij online leren en online communiceren met deskundigen op afstand waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen.

Actuele ontwikkelingen bij online werken
Door de actuele gebeurtenissen rondom Corona zijn we gedwongen om niet alleen te kijken naar oplossingen voor de arbeidsmarkt van morgen, maar door het Corona virus zijn we allen gedwongen om te werken aan oplossingen die vandaag al ondersteunen bij online leren en online werken.

Nieuwe mogelijkheden bij online leren
In deze serie gesprekken sta ik vooral stil bij alle nieuwe mogelijkheden en kansen die de toekomst van onderwijs ons gaat brengen.
In deze tweede aflevering praat ik met iemand die kansen ziet om sterker uit de huidige crisis te komen. Het is Frank Schoenmakers, docent bij Fontys Engineering in Eindhoven.

Docent Sterkteleer en Statica
Frank is als docent verantwoordelijk voor 1e jaars werktuigbouwkunde vakken zoals Sterkteleer en Statica

Docent bij minor Adaptive Robotics
Daarnaast geeft hij les in de Minor Adaptive Robotics over machine veiligheid bij robots, waarbij ook wet & regelgeving aan bod komt.
Tevens is hij verantwoordelijk voor de gehele inhoud van de leerlijn Werktuigbouwkunde binnen Mechatronica.

Onderwijsvernieuwing in Mechatronica curriculum
In dat kader houdt hij zich bezig met onderwijsvernieuwing in het curriculum van zijn opleiding. De opleiding Mechatronica is onderdeel van Fontys Engineering in Eindhoven.

Ervaring met online leren
Ik heb Frank gebeld omdat hij ervaring heeft met online lesgeven aan HBO studenten die theorie vakken EN praktijk vakken moeten volgen. Hij legt uit welke voordelen er zijn en welke aandachtspunten er nog liggen ter verbetering.

Letterlijk stilstaan bij Corona
Uiteraard staan we kort stil bij de impact die de huidige crisis heeft op ons leven tijdens ons werk, op het prive leven en de combinatie daarvan.

Direct luisteren?
Spotify
https://open.spotify.com/episode/02miUyLOUuznebc4wLIrJX

Geen spotify?

gebruik dan je eigen pdcast app om te luisteren of surf naar:

https://share.transistor.fm/s/f606fd43 (gebruik geen MS Explorer of MS Edge, maar Firefox of Google Chrome)

 

 

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Ronald Scheer

Ronald is werkzaam als docent bij Fontys hogeschool voor Engineering in Eindhoven. Binnen Engineering is hij verbonden aan het lectoraat voor Robotica & Mechatronica. Vanuit het lectoraat is hij betrokken bij de minor Adaptive Robotics. Tevens is coach van het succesvolle studenten team 'Robohub Eindhoven'. Ronald is bovendien coach van studententeam 'Team Rembrandts 4481'. Dit team werd in 2019 wereldkampioen in de First Robotics Competitie. Bovendien is Ronald gespreksleider van enkele succesvolle podcast series van Fontys hogescholen, nl: 'Hybride Leeromgevingen', 'Fontys for Society' en 'QRM4.0'. Deze laatste genoemde serie gaat over mensgerichte proces innovatie en innovatie digitale technologieën op het gebied van industriële automatisering. Alle afleveringen zijn te vinden op alle bekende kanalen, zoals Spotify, Soundcloud, Google Podcasts en Apple Podcasts. Naast zijn werk bij Fontys publiceert Ronald de podcast serie 'De Toekomst van Onderwijs: Oplossingen voor een veranderende arbeidsmarkt'. Over dit genoemde onderwerp maakt Ronald niet alleen een podcast serie, maar ook een nieuwsbrief. In dat kader geeft hij ook regelmatig lezingen en treedt hij op als dagvoorzitter op beurzen & online conferenties. Ronald Scheer is afgestudeerd aan de faculteit der Toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit Twente. De podcast series '#WijzijnFontys' en 'De Toekomst van Onderwijs' worden geproduceerd en gepubliceerd op persoonlijke titel.