In de tijd dat ik als beleidsadviseur bij een gemeente werkte kwam ik erachter dat creativiteit meer is dan knutselen of muziek maken. Er moest veel bezuinigd worden, waardoor de subsidiekraan grotendeels werd dichtgedraaid. Veel verenigingen en stichtingen zouden hun deuren moeten sluiten, en veel initiatieven zouden geen doorgang vinden. Bij sommige verenigingen en stichtingen gebeurde inderdaad waarvoor gevreesd werd. Er gebeurde echter ook iets heel moois. Verenigingen gingen samenwerken, en maakten gebruik van elkaars faciliteiten. De fanfare ging repeteren in de gymzaal van de basisschool. De bibliotheek voegde zich samen met het huis voor de kunsten. Maar wat nog veel mooier was is dat zij samen nieuwe producten gingen ontwikkelen. Zij bedachten nieuwe verdienmodellen die beter aansloten op de vraag uit de veranderende maatschappij. Zij vielen niet om, maar toonde aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Zij werden creatief.
Dit bracht mij op het idee om ook binnen de gemeentelijke organisatie nieuwe verbindingen te maken. De gemeente stond voor een aantal grote uitdagingen waar niet direct een oplossing voor bestond. Er moest uit een ander vaatje getapt worden, maar dit leek haast een onmogelijke opgave. Vreemd, want er zat ontzettend veel denkkracht en creatief potentieel in de organisatie. Met een paar gelijkgestemde collega’s wilde ik dit goud uit de organisatie delven. De creatieve denkkracht van de organisatie vergroten door mensen met elkaar te verbinden en met creatieve denktechnieken te oefenen. Vreemd genoeg was het resultaat vaak teleurstellend. Echt baanbrekende oplossingen dienden zich niet aan, althans niet door de creativiteitstrainingen die wij hadden georganiseerd, zo leek het. Hoe kon het nou dat een aantal verenigingen en stichtingen wel met creatieve oplossingen kwamen en dat dit bij de gemeentelijke organisatie zo moeilijk leek?
In de afgelopen acht jaar ben ik geïntrigeerd geraakt door de term creativiteit. Wat het nu precies is, en hoe het werkt. Mijn oud-collega Maurice Crijns en ik vonden elkaar op deze gedeelde interesse. Maurice heeft vanuit zijn jarenlange ervaring in het internationale bedrijfsleven gezien waar creativiteit toe kan leiden, maar ook wat het ontbreken ervan voor consequenties heeft. Vanuit onze drijfveer om mensen te leren hoe zij hun creatief potentieel kunnen benutten, zijn wij in onze vrije tijd op zoek gegaan naar de oorsprong van creativiteit. Om te weten wat creativiteit precies is, moet je weten hoe je brein functioneert.
Alle mensen hebben het vermogen om innovatieve oplossingen te bedenken voor simpele, alledaagse problemen, maar ook voor complexe, wetenschappelijke uitdagingen. Daarbij kan het gaan om verrassend simpele en ook ingenieuze oplossingen. De kunst is die pareltjes tot je bewustzijn te laten doordringen. Wij noemen dat Brainnovation. Brainnovation is een nieuwe manier om je eigen creatieve potentieel te ontwikkelen. De methode is deels gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en is, voor zover bekend, uniek. De methode is meetbaar, praktisch en door iedereen te leren. In onze snel veranderende maatschappij is er een vraag naar 21st century skills, zoals probleemoplossend en aanpassingsvermogen, creativiteit en kritisch denken. Brainnovation is de basis voor deze skills en geeft een antwoord op hoe je die kunt trainen op basis van hoe je brein functioneert. We zijn dan ook erg blij dat we onze methode hebben kunnen uitgeven bij Boom Uitgevers. Het boek, inclusief website, gericht op het hoger onderwijs is afgelopen donderdag officieel uitgekomen!
Als je meer informatie wilt over de methode, neem dan gerust contact met me op.
Vind ik leuk
Over Peter Biekens
Docent aan Fontys International Business School, lid van het kernteam van Fontys Educational Designers en co-writer van het boek Brainnovation. "De wereld verbeter je niet in je eentje, en zo is dat met het onderwijs net zo. Mijn overtuiging is dat als je echt iets wilt veranderen je dat samen moet doen."
- Web |
- More Posts(1)