Dankzij de successen van Max Verstappen is de Formule 1 razend populair in Nederland en ver daarbuiten. Naast de F1 zijn er nog veel meer auto races en race circuits die ook heel populair zijn, zoals de 24 uurs race van Le Mans. Kijken naar een race kan iedereen, maar deelnemen  aan een race is slechts weggelegd voor een klein aantal teams. Wist je dat Fontys hogescholen een studententeam heeft dat zich voorbereidt op deelname aan deze wereldberoemde race van Le Mans? Samen met studenten van TU/e werken studenten van Fontys hogescholen aan het realiseren van dit doel. Met een elektrische race auto. En dat is heel bijzonder!

Bart studeert Mechatronica bij Fontys Engineering
Onlangs sprak ik met HBO student Bart Cats. Bart studeert aan de opleiding Mechatronica bij Fontys Engineering in Eindhoven Bart heeft afgelopen jaar de keuze gemaakt om een jaar fulltime deel uit te maken van studententeam InMotion. InMotion is een studententeam dat volledig bestaat uit studenten. Zij zijn bezig met het ontwikkelen van een ‘fast-charging’ elektrische auto. Bart vertelt over alle leerzame momenten die horen bij deelname aan studententeams in het algemeen en deelname aan InMotion in het bijzonder. Ook vertelt hij over het contact met bedrijven en de vruchten die hij daarvan nu al plukt tijdens zijn opleiding Mechatronica.

Studententeams ontwerpen en bouwen samen met het bedrijfsleven
Bij Fontys hogescholen en bij TU/e zijn vele verschillende studententeams te vinden. Veel studententeams houden zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologieën, die ook daadwerkelijk worden getest en toegepast. De projecten en doelen van deze teams zijn vaak heel verschillend. Denk bijvoorbeeld aan teams zoals:

  • Force Fusion, Team Pi en Team Rembrandts. Deze teams houden zich bezig met het ontwikkelen en bouwen van robots.
  • Solar Team Eindhoven houdt zich bezig met het ontwerpen en bouwen van auto’s op zonnepanelen.
  • Team Bluejay ontwerpt en bouwt een drone die gebruikt kan worden als een persoonlijke assistent
  • Studenten van de minor Motorsport Engineering doen mee aan de Mazda MX5 Cup.
  • En studententeam InMotion bouwt een ‘fast-charging’ elektrische auto.

Allemaal toffe en inspirerende projecten. Maar wat verklaart de populareit van deze teams onder studenten? Een bezoek aan InMotion heeft meer duidelijkheid gebracht, door het gesprek met Bart.

Bezoek aan InMotion
Om deze podcast te realiseren heb ik een Corona-proof bezoek gebracht aan het kantoor van InMotion, gelegen op de automotive campus in Helmond.

Bart Cats en Ronald Scheer bij InMotion racing team

Bart Cats (links) en Ronald Scheer (rechts) bij InMotion racing team

Leuk en leerzaam op meerdere vlakken
Deelnemen aan een studententeam is uitdagend en ook erg leerzaam. Door samenwerking met bedrijven leren deze studenten meer over het bedrijfsleven en wat deze bedrijven precies doen. Studenten leren echter niet alleen ‘harde’ vaardigheden op het gebied van techniek. Ook ‘zachte’ vaardigheden zoals:

  • Leren communiceren,
  • Afspraken maken en nakomen,
  • Creativiteit ontwikkelen,
  • Spreken in het openbaar
  • Het leren van een moderne vreemde taal zoals Engels
  • Marketing vaardigheden, zoals het bouwen van een website en een social media campagne
  • etc

Oplossingen voor de arbeidsmarkt van morgen
Podcast serie Toekomst van Onderwijs
Het gesprek tussen Bart Cats en Ronald Scheer is opgenomen in het kader van de podcast serie ‘Toekomst van Onderwijs, oplossingen voor de arbeidsmarkt van morgen’. Hierin praat Ronald Scheer met onderwijs professionals en studenten die hun visie op de ‘het onderwijs van morgen’ willen delen. Ook mensen uit het bedrijfsleven komen uitgebreid aan het woord. In beide gevallen staat de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs centraal.

Nieuwsbrief Toekomst van Onderwijs
Bij de podcast serie hoort ook een nieuwsbrief Toekomst van onderwijs. In die nieuwsbrief is alle kennis gebundeld die de gesprekspartners delen met Ronald Scheer. De vele tips en adviezen bieden elke (onderwijs)professional inspiratie om de dagelijkse (onderwijs)praktijk te verbeteren. Je kan je kosteloos abonneren op de nieuwsbrief Toekomst van Onderwijs. Dan mis je niets.

Luisteren via Spotify of iTunes
Alle afleveringen van de podcast serie ‘Toekomst van Onderwijs’ vind je o.a. hier op Spotify. Geen Spotify abonnement? Luister dan gratis via Transistor.fm.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Ronald Scheer

Ronald is parttime werkzaam als docent bij Fontys hogeschool voor Engineering in Eindhoven. Binnen Engineering is hij verbonden aan het lectoraat voor Robotica & Mechatronica. Vanuit het lectoraat is hij betrokken bij de minor Adaptive Robotics. Tevens is coach van het succesvolle studenten team 'Robohub Eindhoven'. Ronald is bovendien coach van studententeam 'Team Rembrandts 4481'. Dit team werd in 2019 wereldkampioen in de wereldwijde First Robotics Competitie. Bovendien is Ronald gespreksleider van enkele succesvolle podcast series van Fontys hogescholen, nl: 'Hybride Leeromgevingen', 'Fontys for Society' en 'QRM4.0'. Deze laatste genoemde serie gaat over mensgerichte proces innovatie en innovatie digitale technologieën op het gebied van industriële automatisering. Alle afleveringen zijn te vinden op alle bekende kanalen, zoals Spotify, Soundcloud, Google Podcasts en Apple Podcasts. Naast zijn werk bij Fontys publiceert Ronald de podcast serie 'De Toekomst van Onderwijs: Oplossingen voor een veranderende arbeidsmarkt'. Over dit genoemde onderwerp maakt Ronald niet alleen een podcast serie, maar ook een nieuwsbrief. In dat kader geeft hij ook regelmatig lezingen en treedt hij op als dagvoorzitter op beurzen & online conferenties. Ronald Scheer is afgestudeerd aan de faculteit der Toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit Twente. De podcast series 'Wij zijn Fontys' en 'De Toekomst van Onderwijs' worden geproduceerd en gepubliceerd op persoonlijke titel.