Naast een passie voor studenten heb ik ook een passie voor praktijkonderzoek. Als docent en onderzoeker kan ik moeilijk een keus maken, dus combineer ik ze graag. Immers, binnen het hbo is praktijkonderzoek net zoveel primair proces als onderwijs dat is. Zo weten studenten die ik begeleid met hun projecten dat ik het ontwerp, het advies of de interventie op de vraag vanuit het werkveld graag onderbouwd wil zien met zo goed mogelijk geborgde resultaten, het liefst uit fieldresearch. Dat klinkt heel serieus, maar is eigenlijk het toefje slagroom op het praktijkproject. Zo lijken voorstellen niet alleen interessant en aantrekkelijk, ze doen ertoe omdat immers in het werkveld gezocht hebt naar houvast en draagvlak. De eerste stap naar implementatie is daarmee ook eigenlijk al gezet. Voorbeeldje. De sportverenigingen in Nederland hebben het al jaren zwaar. Het ledental loopt terug, terwijl juist steeds meer mensen gaan sporten. En steeds vaker is dit individueel of in een commerciële sportclub, zoals fitness. Om dit tij te keren proberen clubs van alles, vaak op basis van externe adviseurs, soms ook op advies van onderzoek van onze studenten: van introduceren van nieuwe sporten, andere bestuurlijke vormen, nieuwe activiteiten of verschillen in abonnementstarieven. Echter, het tij lijkt maar niet te keren. Van studenten merkte ik dat leden zich graag actief willen inzetten, maar ook gehoord worden, ertoe willen doen.
In mijn promotieonderzoek stelde ik vervolgens dit ‘clubgevoel van leden’ centraal en vond via diverse studies met en onder studenten met verschillende methoden twee aandachtspunten: het clubgevoel van leden is belangrijk voor actief en loyaal lidmaatschap en clubs kunnen dit stimuleren door, naast het sporten en de ‘service’ van de club vooral aandacht te besteden aan de ‘sociale wereld’ die de leden binnen de club vormen. Anders gezegd, door vooral veel aandacht te besteden aan dat leden het binnen de club gezellig hebben met elkaar. Deze opbrengsten van zijn inmiddels opgepakt door het sportondersteuningsnetwerk Back2Basics en worden inmiddels uitgedragen op studieconferenties van sportbonden, zoals binnenkort voor de tennisbond door maatje uit het Back2Basicsnetwerk Laura Jonker. Hoe mooi is dat. Vanzelfsprekend doen we over een paar jaar met onze studenten evaluatieonderzoek, om te kijken of het echt werkt. Pas dan is de cirkel rond.
En… wat zou het mooi zijn als studenten en collega’s dit soort ervaringen delen via deze Fontysblog, zodat we kunnen genieten van elkaars werk.
Over Nanny Kuijsters
Docent SPECO Sportmarketing van FEHT onderzoeker 'sociale communicatie in (online) community's', vz Fontys Promovendi Groep, sporter, moeder, blogger