Doordat ultraviolet licht een kortere golflengte heeft dan zichtbaar licht, is het energierijker. Voor zover een stukje natuurkunde dat ik wil gebruiken als metafoor voor de studiedag die wij als Fontys Educational Designers (FED) hebben verzorgt voor Fontys Hogeschool Pedagogiek (FHP).

Soms zeg je ‘ja’ tegen een opdracht zonder dat je echt goed beseft waar je nu ‘ja’ op zegt. Naarmate de deadline naderde drong het besef bij ons door dat 120 collega’s activeren geen “piece of cake is”. Echter beseften we ook dat we als schoenmakers bij onze leest zouden blijven het goed moest komen.

Peter Biekens trapte de studiedag af met een korte maar duidelijke toelichting op het programma en daarnaast op het ontstaan van FED als ontwerpteam. Hij deed dit op een schitterend podium in de theaterzaal van het Evoluon in Eindhoven. Daarna zijn de 120 collega’s uit elkaar gegaan in vier heterogene groepen. De studiedag stond in het teken van de (toekomstige) identiteit van FHP (o.a. beeld van Pedagoog van de toekomst, kernwaarden van de organisatie en wat voor medewerkers hebben we daarvoor nodig). Vanuit deze identiteit – die randvoorwaardelijk is om de volgende stap te kunnen zetten – worden in de loop van 2016 de doelstellingen gerealiseerd op het gebied van transformeren, flexibiliseren en profileren.

In de ochtend is men middels Design Thinking aan de slag gezet om de huidige en toekomstige context en pedagoog te omschrijven. Vervolgens heeft men in de kleine groep pitches gehouden. In iedere subgroep is een winnende pitch gekozen waarnaar deze in 10 minuten kon worden aangescherpt om vervolgens voor de gehele groep nogmaals te pitchen. Zo hadden we voor de lunch vier heel inspirerende en gevarieerde pitches voor ons kiezen gekregen.

Na de middag is men in de huid gekropen van de student en gaan bepalen wat deze allemaal moet opleveren, meemaken en tegenkomen om neergezet te kunnen worden als de ‘nieuwe pedagoog’. Vervolgens hebben 16 subgroepen een inspiratiedocument gemaakt waarin concrete acties omschreven staan die men haalbaar acht in 2016-2018 qua implementatie. Deze zijn op het einde van de dag symbolisch overhandigd aan directeur Jos Lumanauw.

Wat mij vooral is opgevallen tijdens de studiedag is de ‘creatieve’ power en ontzettend positieve houding ten opzichte van vernieuwing bij de collega’s. Wij hadden een heel strak programma samengesteld qua tijd en activiteiten en dit is op de minuut af perfect verlopen. In de toekomst kijken is zeker geen gemakkelijke opdracht en daar ook nog eens je eigen rol op herontwerpen valt helemaal niet mee. Door de verschillende werkvormen heb ik ontzettend veel talentenergie gevoelt en bijna tot geen draakenergie die vaak herkenbaar is aan “ja maar” opmerkingen.

De eerste klap is een daalder waard. In dit geval is de tweede zelfs twee daalders waard omdat er nu een gepast vervolg moet komen op de inspiratiedocumenten die gemaakt zijn. 29 maart gaat FED samen met een aantal MT leden de vervolgstappen vorm geven en ik hoop van harte dat wij samen met de Pedagogiek collega’s het ultraviolette licht en dus energie opnieuw kunnen laten schijnen.

Wil jij met jouw team of instelling ook een creatieve activerende studiedag schakel ons dan in via www.fontys.nl/fed

 

FavoriteLoadingVind ik leuk