Leiderschap in crisistijd: hoe geef je dat vorm? Het is een vraag waar veel (onderwijs)managers zich de afgelopen periode  mee geconfronteerd voelen. Er zijn heel wat leiderschapsmodellen die hen terzijde lijken te staan, maar veel van deze modellen zijn gebaseerd op meer vertrouwde omstandigheden. Kunnen we in tijden van de Coronacrisis met hetzelfde gemak gebruik maken van bekende leiderschapstheorieën? Of moeten we ‘Management by Walking Around’ voorlopig vervangen door ‘Management by skyping around’?

Leiderschap in crisistijd volstaat niet door bestaande leiderschapsmodellen in een nieuw jasje te steken. Veel onderzoekers wijzen er op dat leiders gedurende een crisis specifiek gedrag dienen te vertonen. Gedrag dat onder andere dienend is aan het op de been houden van medewerkers. Zonder uitputtend te willen zijn hier drie belangrijke tips die vaak genoemd worden in de literatuur over leiderschap in crisistijd:

  1. Bied medewerkers zo snel mogelijk duidelijkheid. Zorg dat medewerkers weten wat er in deze omstandigheden van hen verwacht wordt en vooral ook wat niet.
  2. Geef medewerkers extra aandacht. Zorg dat je weet hoe het met je medewerkers gaat. Probeer hen waar mogelijk te ontzorgen.
  3. Vertrouw op je medewerkers en laat weten dat je trots op hen bent. Waardeer je medewerkers om wat zij te midden van moeilijke tijden toch weten te presteren. Vertrouw er op dat zij ook in crisistijd hun beste beentje voor willen zetten.

Leiderschap in crisistijd leert ons dat goed leiderschap nooit op zichzelf staat. Afhankelijk van het gestelde doel is leiderschapsgedrag effectief of juist niet. Wat moet leiderschap volgens jou opleveren? Fontys collega Kazimier Helfenrath en ik schreven daar vanuit het Fontys Lectoraat Dynamische Talentinterventies onlangs een artikel over voor het tijdschrift HO Management. Interesse? Je kan het artikel hier terug vinden.

 

Wil je meer lezen over leiderschap in crisistijd? Onderstaande bronnen zijn van harte aanbevolen:

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Peter Bos

HRM-docentonderzoeker Fontys Lectoraat Dynamische Talentinterventies | Focus op Talentgericht Leiderschap | Passie voor jong Talent, het HR-vakgebied & Spreken.