Hoe komt het dat de ene organisatie succesvoller is dan de andere? Volgens de theorie van Simon Sinek is dit te herleiden naar drie uitgangspunten van organisaties en medewerkers: Wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Heb jij de ‘waarom vraag’ al beantwoord voor jouw organisatie?

De ‘what’, ‘how’ en ‘why’ vragen maken onderdeel uit van Simon Sinek’s Golden Circle, ook wel bekend als ‘Start with why’. In zijn model staat de buitenste cirkel voor de ‘what’, de middelste voor de ‘How’ en de binnenste voor de ‘why’. De essentie van dit model ligt in het raken van mensen. Volgens Sinek lukt dit alleen wanneer de ‘why’ vraag wordt beantwoord en wanneer dit antwoord past binnen het geloof of de verwachting van de doelgroep. De basis van de ‘why’ van een organisatie is een overtuiging geen resultaat. Het genereren van winst is dus niet per definitie een ‘why’.

De ‘why’ voor jouw organisatie
Heb jij al eens nagedacht over de ‘why’ van jouw organisatie? Door dit te definiëren, maak je niet alleen voor jezelf duidelijk waar je elke dag mee bezig bent, maar je krijgt ook inzicht in de toegevoegde waarde die jouw organisatie heeft voor een doelgroep. Dit zijn redenen waarom de ‘why’ ook voor jouw organisatie van belang is:

  • Er is een groot aanbod aan bijvoorbeeld webwinkels. Met een duidelijke ‘why’ onthoudt de doelgroep jouw organisatie beter;
  • De ‘why’ is niet alleen de verklaring van dit moment. Het kan op de lange termijn een overtuiging zijn voor de betrokken mensen binnen de doelgroep;
  • Wanneer duidelijk is wat jouw ‘why’ is, bouw je direct aan het vertrouwen van jouw klant.
  • De ‘why’ maakt een belangrijk onderdeel uit van jouw branding. Wanneer je deze vraag goed voor jezelf beantwoord hebt, kun je hier eenvoudig via alle kanalen op inspelen.

Ontdek jouw ‘why’!
Mocht je jouw ‘why’ nog niet hebben bepaald, maak je dan niet te veel zorgen. Er zijn namelijk legio aan bedrijven die zich niet (voldoende) met deze vraag bezighouden. Echter, zij zijn vaak ook te herkennen aan hun doorgaans achterblijvende profilering. Jij wilt natuurlijk groeien met jouw organisatie en daarom is de ‘why’ een heel belangrijk onderdeel van de strategie.

Welke vragen stel je jezelf om de ‘why’ alsnog te bepalen?
Je begint bij het begin. Waarom ben jij ooit begonnen met ondernemen? Welke passie of overtuiging ligt hierachter en waardoor heb je die stap gezet? In hoeverre kun je deze overtuiging delen met jouw doelgroep? Beantwoord deze vragen en je ‘why’ komt in beeld! 

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over SIC Tilburg

Het Sociaal Innovatie Centrum (SIC) is een innovatief onderwijsconcept van Fontys Hogescholen in samenwerking met externe partners op het gebied van sociale innovaties. Het Sociaal Innovatie Centrum Tilburg is een samenwerking tussen Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en Midpoint Brabant. Studenten werken daar samen met twee uitvoeringsorganen van Midpoint; Midpoint Centrer for Social Innovation (MCSI) en Leren en Werken. Het doel van deze samenwerking is om op deze manier studenten kennis te laten maken met de praktijk waarin het ondernemen centraal staat. Het is een leerproces met een vrije insteek om verantwoording en het ondernemerschap aan te leren. Studenten richten zich op projecten en thema’s zoals bijvoorbeeld: het schrijven van white papers over relevante en actuele HR-thema’s, een gespreksmethode opzetten omtrent loopbaan coaching, een intern HR-beleid opzetten voor coöperatie MCSI om te groeien naar een ‘community’ en het doen van onderzoek naar interventies gericht op preventie van jeugdwerkloosheid.