Een groep bevlogen volwassenen vol energie en passie die samen bedachtzaam naar een groot leeg papier staren. Een nieuwsgierig College van Bestuur. Directeuren die elkaar verrast doch vermakelijk aankijken. Foto’s van hoe de toekomst eruit gaat zien na het aansluiten van een gloednieuwe MacBook op een groot scherm. Een brede wand met post-its in alle denkbare kleuren gestructureerd alsof er een moord dient opgelost te worden. Warme discussies over welke naam het beestje zal gaan krijgen. Mailtjes waar de behoefte aan vernieuwing vanaf spat. Een Twitter tijdlijn vol enthousiasme en daadkracht. Onzekerheid die ontstaat in contact met mensen uit een andere omgeving. Een glazen wand die het mogelijk maakt alles van buitenaf te volgen.

Dit is wat ik je zou vertellen op een feestje over de activiteiten van Fontys Educational Designers in 2015. Je zou een glimlach van oor tot oor zien. Een vergezicht van hoop en de stiekeme blik van een klein jongetje. En waarschijnlijk zou je mij verbaasd aankijken en vragen wat er dan precies heeft plaatsgevonden.  Ik zou het volgende antwoorden:

In september 2015 is er een beweging op gang gebracht die zich richt op de transformatie  van Fontys Hogescholen in  de meest innovatieve, creatieve en inspirerende hogeschool. Een hogeschool waarbij menselijke verbindingen en het delen van kennis en kunde (ervaringen) centraal staan. Een hogeschool waar medewerkers in multidisciplinaire teams onderwijs ontwerpen waarbij de student centraal staat en waarin de docent de rol heeft van een gewaardeerde, energieke co-learner. Deze beweging is ontstaan door een intensieve samenwerking van Jochem Goedhals, Erik Meester, Peter Biekens, Jordi van de Ven, Erik Frey en Renske Nieuwpoort.

De afgelopen 4 maanden hebben deze Fontys Educational designers (FED) samen 31 projecten uitgevoerd waarbij zij verbinding hebben gezocht en gevonden met 238 Fontys medewerkers, 376  Fontys studenten, 133 externen en 51 studenten van andere scholen. Daarnaast hebben zij samen 31 youtube video’s, 409 tweets en 37 blogs gedeeld. Inhoudelijk hebben alle betrokkenen zich verdiept in Eduscrum, Gamification, 21st century skills, De basiskwalificatie onderwijs, Breinleren, Design thinking, Talentontwikkeling, Blended learning en Professionele leergemeenschappen.

FED infographic

Een schat aan creativiteit is daarmee ontdekt en ook de behoefte aan innovatie bij medewerkers en studenten van Fontys hogescholen, het bedrijfsleven, familie en vrienden. Mensen die onderwijs hebben gekozen met hun hart en ziel. Mensen die diep van binnen willen strijden voor een betere maatschappij. Mensen die vooruit willen. Mensen die niet gehinderd willen worden door bureacratische monsters. Mensen met de mindset die nodig is om te dealen met de grote uitdagingen van de toekomst.

Die mensen zijn er: nu is het een kwestie van DOEN! Ons voorstel voor 2016 is hetzelfde als dat van 2015: Laten we het samen doen door te  verbinden met elkaar, door te delen wat we doen en door ons samen te verdiepen in wat er nodig is om als Fontys toekomstproof te blijven.

Wil je zien hoe FED te werk gaat? Bekijk het beeldverslag:

https://www.youtube.com/watch?v=9rvS_wYRuLE

FavoriteLoadingVind ik leuk