Je ziet het in talkshows. De interviewer stelt een vraag, de gast begint geanimeerd te vertellen, geeft inspirerende voorbeelden, bewandelt enthousiast allerlei interessante zijpaden, haalt treffende anekdotes aan, en vraagt – enkele minuten later – enigszins gegeneerd: ‘Wat was ook alweer je vraag?’

Dit verschijnsel komen we ook wel eens binnen organisaties tegen.

‘Organisaties zijn soms zo druk bezig met het geven van antwoorden, dat ze vergeten wat de vraag ook al weer was.’ Was getekend: Harry Starren, managementgoeroe en oud-directeur van De Baak. Een mooie uitspraak. Ik vat ‘m op als een aansporing af en toe eens in de spiegel te kijken. Wat is onze toegevoegde waarde bij Fontys? Waartoe zijn wij op aarde? Het begin van het nieuwe jaar is een mooie gelegenheid om daar bij stil te staan.

Onze vraag luidt: hoe stomen we de student klaar om een betekenisvolle plaats in te nemen in de samenleving én deze zelf mede vorm te geven?

Dit doen we bij Fontys door studenten uit te dagen vanuit hun eigen kracht en passie zichzelf te ontwikkelen. Wij dagen de student uit om hun eigen kleur te laten zien, zoals wij zelf als organisatie onze kleur laten zien. De TEC-skills vormen onze kleur. Ons onderwijs focust op de ontwikkeling van deze vaardigheden via vijf thema’s, ofwel zwaartepunten. Thema’s waaraan de samenleving en specifiek onze regio behoefte hebben. Door onze kleur expliciet te maken, kunnen we opvallen in de regio.

Het aanbrengen van deze focus en kleur helpt om de juiste keuzes te maken: de juiste dingen doen en de dingen juist doen. Het vraagt durf, moed en oefening om kleur te bekennen. Juist dat zijn waarden die wij – docenten, studenten en bestuurders samen – expliciet willen uitdragen in onze kwaliteitscultuur.

De genomineerden voor en de winnaars van de onderzoek- en docentprijzen die op 8 januari zijn uitgereikt, hebben hun kleur laten zien. Zij vormen het levende bewijs van de kwaliteit die we bij Fontys voor ogen hebben. En van ons adagium: groei door aandacht en uitdaging. Aandacht staat voor de persoonlijke benadering, uitdaging voor innovatie. En dat in een kwaliteitscultuur waarin transparantie, integriteit, sociale rechtvaardigheid en lef de boventoon voeren.

Deze kwaliteitscultuur – en het expliciteren daarvan – is dit jaar nog eens extra belangrijk. We bereiden ons voor op de Fontysbrede kwaliteitstoets die in 2019 afgenomen wordt. Bovendien werken we aan het kleuren van nieuwe kwaliteitsafspraken tussen het hoger onderwijs en het ministerie van OCW. Als het aan mij ligt, zou onderwijs hierbij niet als kostenpost beschouwd moeten worden, maar als investering.

Als investering die studenten in staat stelt aan een duurzame samenleving te bouwen. Inderdaad: precies zoals het in de Duurzaamheidsagenda 2030 van de Verenigde Naties omschreven is.

Dat is onze toegevoegde waarde.

Daarmee geven wij kleur aan de samenleving.

Dit blog is een verkorte versie van de speech die Nienke Meijer hield tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Fontys op 8 januari.

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Nienke Meijer

Nienke Meijer (1965, Eindhoven) studeerde Organisatie en Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Voordat ze in 2009 toetrad tot het College van Bestuur (CvB) van Fontys Hogescholen, werkte ze 20 jaar in verschillende functies bij VNU en Koninklijke Wegener. Zij was de jongste directeur/uitgever van het Eindhovens Dagblad en was tot 2009 lid van het directieteam van Wegener. Sinds 1 december 2013 is Nienke voorzitter van het CvB van Fontys. Nienke heeft als aandachtsgebieden: onderwijskwaliteit en -innovatie, de actieve rol van studenten, de verbinding tussen Fontys en het (regionale) werkveld, de ontwikkeling van een leercultuur, en duurzaamheid.