Echt naar een ander luisteren is niet zo gemakkelijk. Hoe goed luister jij?

Als je praat, herhaal je vaak wat je al weet. Als je luistert, leer je vaak iets nieuws.
– Dalai Lama

Luisteren is zoveel meer dan alleen aanhoren. Hoe vaak luister jij met een half oor naar mensen die belangrijk voor jou zijn? Wanneer gaat iets je ene oor in en het andere oor uit? En wanneer houd jij je Oost-Indisch doof?

Zelfs als je moeite hebt om naar anderen te luisteren, heb je vast wel eens ervaren dat je een en al oor was. Waar leg jij jouw oor te luisteren? Wanneer spits jij de oren en hang jij aan iemands lippen? Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met hoe interessant je de persoon tegenover je vindt. Kan deze persoon je verassen, inspireren of je aan het denken zetten? Hoe belangrijk vind je de mening en gevoelens van deze persoon? Past wat deze persoon te vertellen heeft bij jouw persoonlijke waarden en doelen? Hoeveel heb je te winnen of te verliezen door naar iemand te luisteren?

Horende doof

Echt luisteren is niet zo makkelijk. We communiceren vaker langs elkaar heen dan we in de gaten hebben. We letten niet echt op of alleen selectief om ons eigen punt duidelijk te maken of ons gelijk te halen. We zijn in gedachten met andere dingen bezig en raken vaak afgeleid door wat we om ons heen zien en horen. Soms zijn deze geluiden zo luid dat het horen en zien ons ontgaat. Luister je wel naar iemand, dan vul je voordat je het in de gaten hebt voor een ander in wat hij wil zeggen of met iets bedoelt.

Mensen lijken vaak horende doof. Ze horen de ander wel, maar zijn doof voor wat de ander probeert te communiceren. Dit werkt (uiteindelijk) vaak twee kanten op waardoor beide partijen langs elkaar heen communiceren. Mensen voelen zich niet gehoord en daardoor niet gezien voor wie zij zijn. Helaas is de reactie hierop meer dan eens; wie niet horen wil, moet voelen. Dit kan in letterlijke zin zijn: verbale en non verbale uitingen van agressie, maar kan ook de vorm aan nemen van passief agressief gedrag zoals ‘zwijgen in alle talen’, sarcastische opmerkingen en saboteren .

Actief luisteren

Door actief te luisteren verzamel je meer informatie en leer je anderen en situaties beter te begrijpen. Actief luisteren kan je leren, het vraagt om

  • in het moment zijn;
  • je oordeel uitstellen;
  • focus op de ander; wat hoor en zie je de ander zeggen;
  • (non)-verbaal laten merken dat je luistert: knikken, instemmende of verbaasde geluiden, met je ‘ogen’ praten, glimlachen, naar voren leunen, staren;
  • (meer) vragen stellen ter verduidelijking en verdieping;
  • de ander vooral aan het woord laten
  • de tijd nemen om te verwerken wat je hoort en ziet
  • je in willen leven in de ander;
  • zelfbeheersing; laat de ander uitspreken en controleer je emoties, weersta de verleiding om je eigen verhaal te vertellen;
  • doorzettingsvermogen: vraag door, blijf je aandacht op de ander richten

Luister jij vooral naar jezelf of naar anderen?

Ik hoor het graag van je in de comments of via de mail: danae.bodewes@fontys.nl

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Danae Bodewes

Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.