De meeste studenten switchen hun studiekeuze niet graag voor de poort (bijvoorbeeld op basis van studiekeuze adviezen) maar na de poort. Omdat ze graag zelf willen ervaren wat een studieprogramma inhoudt en niet zo vatbaar zijn voor adviezen. Aldus het proefschrift van Evelyne Meens (Dienst Studentenvoorzieningen). Op Het Onderwijscongres van 16 mei verzorgden Evelyne en Lars Veerhoff (Dienst Onderwijs en Onderzoek) hierover een break out sessie.

Opening
De organisatie had om de dag te starten en de discussie af te trappen een aantal onderwijs zwaargewichten zoals Jan Peter Balkenende en Jet Bussemaker, bij elkaar gezet voor een panel gesprek. Joep Houterman vertegenwoordigde Fontys en maakte zich hard voor de lopende onderwijsthema’s waaraan bij “ons Fontys” hard gewerkt wordt. Al snel kwam het thema  studiesucces ter sprake en Joep verbond dat naadloos aan onderwerpen zoals TEC4society, flexibilisering en authentieke leeromgevingen. Mooi om te zien dat bijna het gehele panel zich daarin kon vinden.

Workshops
Omdat wij zelf een workshop moesten geven hebben we zelf niet zo veel andere break out sessies kunnen volgen. Er was een enorme diversiteit aan sprekers, peptalks, onderwijspraktijk, bedrijven. Ook goede bekenden van onderwijssymposia zoals Jelle Jolles en Paul Kirschner waren van de partij.

Een vaak gemiste partij die je weinig ziet bij dit soort bijeenkomsten zijn studenten. Altijd het onderwerp van gesprek zeer zelden een aanwezige gesprekspartner. In onze workshop hadden we om deze reden dan ook twee Fontys studenten (Janelle en Jamie) uitgenodigd om hun ervaringen te komen delen. Onze breakoutsessie had de uitdagende titel: de juiste studiekeuze maak je pas tijdens je studie.

Zelf ervaren
Naast het feit dat veel studenten een studie eerst willen ervaren, blijkt dat studenten zich sowieso weinig oriënteren op een studie. Ongeveer 50% doet dat nauwelijks of niet. Daarom is het van belang dat net gestarte studenten ervaren hoe een opleiding in elkaar zit, z.s.m. met een begeleider reflecteren op deze ervaringen, de studiekeuze evalueren en deze keuze eventueel bijsturen, bijvoorbeeld met de Fontys Startthermometer.

Break out sessie
Tijdens de break out sessie op het onderwijscongres zijn we ingaan op deze studiekeuze-cyclus: kiezen > ervaren > reflecteren > evalueren en evt. opnieuw kiezen. Daarbij hebben we toegelicht hoe ‘het kennen van je talenten’ in de studiekeuze kan helpen. Janelle en Jamie vertelden hoe talentinstrumenten van Fontys hen hebben geholpen om bepaald gedrag of keuzes bij te sturen.

Verslag van de dag
Walk the talk! Om deze reden hebben we Jamie en Janelle 3 vragen over de dag gesteld. Volgens mij kan ik het niet beter beschrijven dan dat ze zelf doen. (Jamie is Engelstalig)

  1. Wat heb je opgemerkt deze dag?

“I noticed that the event was trying to be very “fancy”. The PSV stadium as the venue was very striking but in my personal opinion, I found it to be a bit extravagant.  I think if they would have chosen a different venue, maybe the ticket prices would have been more accessible. I think one of the main themes of Mr. Duncans keynote was *inclusion* and as we discussed a couple times, I noticed that there were very few young people in attendance and probably the average educator wouldn’t have afforded the ticket either.”

            “- ik heb heel veel inspirerende mensen gezien die ontzettend gepassioneerd over hun beroep konden vertellen. Het is mooi om te voelen wat voor een positieve energie er hangt op een dergelijk congres. Je merkt dat iedereen het leuk vind ervaringen met elkaar te wisselen en vooral open te staan voor elkaar.”

 2. Waar werd je enthousiast van?

I was really enthusiastic about a talk Janelle attended in Round 1 – Victor Mion’s talk. Ask Janelle for the content but I noticed everyone in the room were really enjoying it and enthusiastic.”

 “ik was enthousiast over de energie die je kom voelen op het congres. Eigenlijk zoals ik bovenstaand al omschreef, wil iedereen graag voor elkaar open staan en dat is heel waardevol. Als ik dan iets specifieks mag noemen, werd ik eigenlijk al heel enthousiast van de warming up van Arnold van der Lyden. Ik vond het super gaaf om te horen dat hij heel erg op zoek is naar persoonlijke ontwikkeling en hij eigenlijk ook de boodschap mee wilde geven dat we nooit dommer worden van andermans ervaringen en kennis. Ik denk dat hij een heel goed punt heeft en dat het altijd goed is om open te blijven staan voor kennis en ervaringen van anderen.”

  1. Wat heb je gemist?

“What I missed were kids!”

“misschien zou het inderdaad goed zijn om meer studenten en scholieren uit te nodigen. Je merkt dat met name decanen en andere studiekeuzebegeleiders heel erg op zoek zijn naar de ervaringen en naar praktijkvoorbeelden”

NB. Overigens had de organisatie er wel voor gezorgd dat er tijdens vrije momenten een 20 tal leerlingen in gesprek gingen met alle aanwezigen over de opgedane ervaringen van de dag.

Afsluitend
Eén van de fundamenten van het programma Studiesucces is om studenten te betrekken in en tijdens alle interventies. De oproep van Jamie en Janelle is om ook bij dit soort bijeenkomsten de belangrijkste doelgroep, de studenten, een podium te geven. Maar waarom zien we deze doelgroep ook bijna nooit als deelnemer? Hoezo is dit beschikbaar voor alle onderwijsbetrokkenen maar niet voor hun? Wij willen toch studenten die zich ontwikkelen?

Meer informatie
Het proefschrift ‘Motivation Individual differences in students’ educational choices and study success’ van Evelyne Meens is te downloaden via haar website.

Meer informatie over de talentscan en andere onderwijsinstrumenten is te vinden op de portal van studiesucces

Meer informatie over het programma en de break out sessie is te vinden op de website van het Onderwijscongres.

Contactpersonen: Evelyne Meens of Lars Veerhoff

 

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Lars Veerhoff

Lars werkt in Eindhoven bij ICT als student begeleider en onderzoeker. En daarnaast ook actief betrokken bij diverse Fontys netwerken. Met een onderwijswetenschappelijke achtergrond en bijna 20 jaar onderwijservaring (speciaal ow, vo & hbo) heeft hij een enorme passie voor leren en ontwikkelen. Hij vind persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten te belangrijk om niet de juiste dingen goed te doen. Hij ontwikkelt daarom leer- en reflectie activiteiten rondom evidence-based thema's zoals loopbaan ontwikkeling en persoonlijk leiderschap.