Je studeert binnenkort af en bevindt je in een periode van verandering en onzekerheid. Om je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, bezoek je een career market. Bedrijven presenteren zich op career markets, vol verhalen over hoe ze de perfecte werkgever zijn en op zoek zijn naar jou, een soort winkel van verlangens. Het is net zoals de supermarkt waar je na werk belandt, terwijl de lunch jouw laatste eetmoment was.
Hoe goed zijn onze studenten eigenlijk voorbereid op al deze standjes die hun meest ideale verhaal naar buiten brengen om maar het nijpende tekort aan professionals binnen hun bedrijf op te vullen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor career markets. Een professioneel netwerk is essentieel voor een goede loopbaanstart. Echter, ik ben van mening dat we studenten veel beter moeten begeleiden in de voorbereiding op welke informatie ze nu kunnen ophalen.

Als een bedrijf je iets lijkt, welke vragen moet je stellen? Wat is voor jou als young professional belangrijk om goed te kunnen functioneren? Wat zoek je in werk en wat vind je belangrijk in het werk klimaat of ondersteuning van de organisatie? Wat verwacht je eigenlijk van je leidinggevende, of van je collega’s? Maar naast het voorbereiden van vragen, ondersteun studenten met het doen van goede research naar bedrijven en organisatie (link) en het voorbereiden van een persoonlijke pitch en netwerken (link). Door dit soort voorbereidingen, hopen we studenten te helpen bij het vinden van een baan die bij hen past en waar ze blij van worden.

Career markets zijn een fantastische gelegenheid om in contact te komen met bedrijven, maar het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Laat de career markets voor jou werken als een experimenteer tuin, waar je de voor jou belangrijke vragen kan stellen, netwerk ready bent, en je kan selecteren op wat je zoekt.

Reflectie op professionele waarden en kwaliteiten zou enorm veel richting kunnen geven als je door deze snoepwinkel loopt. Maar dit moeten we als onderwijs meer dan ooit wel ondersteunen, want vanzelf gaat het niet.

Een paar tips die hopelijk ook jou inspireren om aan de gang te gaan met studenten.
Een van de mooie voorbeelden is Marketing Management in Venlo. Vanaf het eerste jaar staan de loopbaan competenties (1) als thema’s centraal in het SLB-curriculum. Studenten hebben daar vrije ruimte om gerichte nieuwe (werk)ervaringen op te doen, met als doel om uit te vinden waar de persoonlijke werk motivatie en kwaliteiten liggen. Door een bewuste focus van de reflectie op de eerdergenoemde motivatie en kwaliteiten kunnen studenten door middel van ervaringscyclussen hun persoonlijke voorkeuren steeds beter benoemen. En als je weet wat je wilt, dan kan je daarna werken aan de vaardigheden om die na te streven (zie eerdere blog)

Een tweede voorbeeld is de bij ICT aangeboden Career Fitness Journey: mijn eigen paradepaardje. Deze reflectieve leerlijn helpt studenten bij het ontdekken van wat ze belangrijk vinden in werk en leven en hoe ze deze (loopbaan)doelen duurzaam kunnen nastreven met voldoende energie. Door middel van een reflectieve oefeningen vergroot de Career Fitness Journey het zelfbewustzijn en zelfvertrouwen, verduidelijkt het loopbaandoelen en biedt het een groter gevoel van doel en richting in de loopbaanontwikkeling. De Career Fitness Journey is ontworpen volgens de recente wetenschappelijke literatuur over loopbaanontwikkeling en hoe je dit kan ondersteunen. Zo weet je welke vragen je moet stellen om erachter te komen of een bedrijf goed bij je past en heb je zicht op wat jij komt brengen. Het gaat immers niet alleen om wat het bedrijf voor jou kan doen, maar ook om wat jij voor het bedrijf kunt betekenen.

Als laatste zijn er ook mooie congressen (bv. https://iaevgconference2023.nl/) rondom dit thema waar praktische en theoretische inzichten opgedaan kunnen worden.

Hopelijk helpen de paar tips ter inspiratie zodat we onze studenten niet “weerloos” de snoepkraam in lopen.

Kennen jullie nog meer inspiraties bij Fontys?

 

(1) Akkermans, J., Brenninkmeijer, V., Huibers, M., & Blonk, R. W. (2013). Competencies for the contemporary career: Development and preliminary validation of the career competencies questionnaire. Journal of Career Development40(3), 245-267.
FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Lars Veerhoff

Lars werkt in Eindhoven bij ICT als student begeleider en onderzoeker. En daarnaast ook actief betrokken bij diverse Fontys netwerken. Met een onderwijswetenschappelijke achtergrond en bijna 20 jaar onderwijservaring (speciaal ow, vo & hbo) heeft hij een enorme passie voor leren en ontwikkelen. Hij vind persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten te belangrijk om niet de juiste dingen goed te doen. Hij ontwikkelt daarom leer- en reflectie activiteiten rondom evidence-based thema's zoals loopbaan ontwikkeling en persoonlijk leiderschap.