Fotocredits: Inge Harkema

Wanneer we het over nieuwsgierig gedrag hebben verwijzen we graag naar de kinderlijke nieuwsgierigheid en verwondering. Ik vroeg mij daarom af hoe kinderen hun eigen nieuwsgierigheid beleven.

Anne-Lauren (8) is een bijzonder nieuwsgierig meisje. Ze zit ten tijde van het interview in groep 5. Anne-Lauren is welbespraakt voor een meisje van acht en heeft duidelijke ideeën over haar nieuwsgierigheid en de manier waarop zij graag leert.

Twee van mijn favoriete uitspraken van Anne-Lauren zijn: “Als je niet nieuwsgierig bent leer je alles op een stomme manier.” en “Voor mij is nieuwsgierig doen normaal, want ik doe het nogal vaak.” Maar ze heeft meer wijze inzichten die ze met ons deelt.

Wie is de meest nieuwsgierige persoon die je kent?

Mijn oude juf, zij weet heel veel. Ze zei dat ik heel nieuwsgierig ben en zij ook.

Lezen, lezen, lezen  Fotocredits: Olwen Harkema

Vind je jezelf nieuwsgierig?

Heel erg. Ik wil heel veel weten, maar sommige dingen ook niet. Ik lees graag boeken. Mijn twee favoriete boekpersonages zijn van Pages & Co, zij wonen boven een boekenwinkel.

Hoe voelt het aan om nieuwsgierig te zijn?

Dat ik iets heel graag wil weten, precies op dat moment. Soms voelt het best vervelend en soms best fijn. Ik stel dan heel veel vragen. Ik word er een beetje druk van, maar ik kan wel rustig blijven.

Wat doe je graag buiten school? Wat vind jij het belangrijkste dat je hiervan hebt geleerd?

Bij mijn beste vriendin in de straat spelen. Zij heeft andere dingen om mee te spelen en ik verzin ook zelf dingen om te spelen.

Wat is voor jou een fijne manier om te leren?

Door dingen op een leuke manier uit te leggen of door er een spelletje van te maken. Spelletjes zijn leuk om samen te doen. Maar op de telefoon vind ik het ook leuk om alleen een spelletje te doen.

Wat vind jij moeilijk en zou je beter willen begrijpen? Wat zou voor jou de fijnste manier zijn om hier meer over te leren?

Als ik iets moeilijk vind dan vraag ik om hulp. Wanneer ik iets te makkelijk vind vraag ik om moeilijkere opdrachten. Ik vind zelfstandig werken het fijnst.

Zijn er wel eens momenten dat je iets zou willen weten, maar dat je het niet vraagt of je het niet uitzoekt? Hoe komt dat?

Bij een begrafenis, omdat we stil moesten zijn.

Anne-Lauren op de dag van het interview in het Van Abbemuseum. Fotocredits: Olwen Harkema

Waar of wanneer kan jij wel heel nieuwsgierig zijn? Hoe komt het dat je dan zo nieuwsgierig kan zijn?

Bij mijn oude juf en bij mijn tante. Zij weten heel veel en soms weten ze het ook niet.

Wat vind je het leukst om te doen op school? En wat is het belangrijkste dat je hiervan hebt geleerd?

Ik vind het leuk om met mijn vriendinnen van school te kletsen. Maar daar leer ik niks van. Ik leer het meeste van schoolwerk. Ik vind spelling het leukste.

Wat vind je ervan dat je nieuwsgierig bent?

Fijn, omdat het soms goed voor je is. Als je niet nieuwsgierig bent leer je alles op een stomme manier. Als je wel nieuwsgierig bent kan je door te vragen dingen op een leuke manier uitgelegd krijgen. Of je leert het zonder dat je erom gevraagd hebt.

Wat vind je ervan als iemand anders nieuwsgierig is?

Maakt niet zo uit, je kan er niet zelf voor kiezen of je nieuwsgierig bent.

Wat is het leukste dat je hebt gedaan of ontdekt omdat je nieuwsgierig bent?

Als mijn vader honger heeft en alleen naar de winkel gaat koopt hij een hele wintervoorraad aan eten. En als hij met zijn broer gaat dan koopt hij een jaarvoorraad! We gingen samen naar de HANOS en we hadden weinig gekocht, dat was knap. Ik houd ook van nieuw eten, maar bij dieren als haas denk ik ‘ieuw’.

Vind jij jezelf meer of minder nieuwsgierig dan vroeger?

Even nieuwsgierig.

Anne-Lauren bezoekt graag musea. Fotocredits: Olwen Harkema

Wat vinden anderen ervan dat je nieuwsgierig bent?

Ik denk dat ze het wel leuk vinden. Ze merken het ook niet altijd op. Voor mij is nieuwsgierig doen normaal, want ik doe het nogal vaak. Ik denk ook vaak zelf na, ik zeg het niet altijd hardop.

Wat zou er in je leven veranderen als je opeens niet meer nieuwsgierig bent?

Dat zou stom zijn. Dan zou er heel veel veranderen. Als ik dan naar een museum ga vind ik het heel saai en stom. Andere mensen denken dan: wat is er met haar gebeurd? Wat doet ze gek!

Nieuwsgierige kinderen als rolmodel voor volwassenen

Voor mijn boek over de diversiteit en kracht van nieuwsgierigheid interviewde ik ruim 30 volwassenen, 8 jongeren en 6 kinderen in e leeftijd tussen de 4 en 14. Een van deze kinderen is Anne-Lauren. Haar tante had mij geïnformeerd dat ze zo’n leuk nieuwsgierig nichtje heeft. En ze heeft gelijk. Nieuwsgierige kinderen zijn op vele manieren leuk en interessant. Ze zijn bovendien geweldige rolmodellen voor volwassen.

  • Hun oprechte verwondering en nieuwsgierigheid heeft de kracht om jou als volwassene de magie van verwondering en nieuwsgierigheid mee te laten beleven.
  • Kinderen stellen (heel) veel vragen. Zoals je vast wel eens hebt meegemaakt sta je soms met je mond vol tanden door een vraag over iets alledaags. Soms herinner je hierdoor kennis die blijkbaar vele jaren lang latent aanwezig was. Andere dingen dacht je te weten, maar moet je zelf toch ook echt even opzoeken. Je legt deze nieuwe kennis vervolgens niet alleen aan het kind maar ook aan jezelf uit. En van anderen iets uitleggen leer je meer dan iets enkel te lezen.
  • Doordat kinderen vragen stellen over alledaagse zaken, kijk je als volwassene opeens met een frisse en vaak meer creatieve blik naar jouw omgeving.
  • Nieuwsgierige kinderen geven ons de autorisatie om zelf ook hardop te verwonderen en nieuwsgierige vragen te stellen. Iets wat je misschien verleerd was.
  • Kinderen leren ons dat spelen een geweldige manier is van nieuwsgierig zijn. En dat iedere vraag, iedere nieuwe ervaring en experiment de start is van een nieuw avontuur.

Heb je kinderen en heb je het gevoel dat je ze van alles ‘moet’ leren tijdens deze periode? Ik hoop dat je gedurende deze bijzondere en uitdagende periode veel mag leren van en over jouw kind(eren). Ben je benieuwd hoe ze hun nieuwsgierigheid beleven? Stel ze dan bovenstaande interviewvragen en onthoud: ieder antwoord dat ze geven is goed. Ook al is het antwoord slechts één woord of: ik weet het niet.

Een andere leuke bron voor nieuwsgierige vragen en activiteiten voor kinderen op de basisschool is de instagramaccount @nieuwsgierigdenken. De persoon achter @nieuwsgierigdenken is Jason van Eunen van Creatingcuriosity.

Geen kind, wel tijd?

Leer je graag van kinderen, maar heb je geen kind en wel genoeg tijd? Je kent vast ouders die je blij maakt als je online leuke, uitdagende en nieuwsgierige gesprekken wilt voeren met hun kind(eren). Dat geeft de ouders ook weer even wat tijd om iets voor zichzelf of hun werk te doen.

Heel moeilijk hoeft het niet te zijn. Je kan gewoon over koetjes en kalfjes praten en zelf een aantal nieuwsgierige vragen stellen. Je kan vertellen waar jij vroeger of recent nieuwsgierig naar was. En hoe je op onderzoek bent gegaan, wat voor leuke of spannende dingen je hebt meegemaakt en wat je ervan hebt geleerd.

Je kan het kind ook uitnodigen om jou als een journalist te interviewen over jouw werk, opleiding of hobby’s. Maar ook jouw huisdier, tuin, auto en favoriete (kinder)film, -serie of -boek kunnen interessante onderwerpen zijn. Ken je een nieuwsgierig kind dat ergens veel van weet? Dan kan je hem uitnodigen om jou een gratis (of betaald) Webinar te geven over zijn passie.

Nieuwsgierig zijn naar jezelf: interview jezelf

Ben je zelf op zoek naar een leuke(re) manieren om te leren en blijven ontwikkelen? Vervang dan het woord school door werk of opleiding en stel jezelf bovenstaande interviewvragen.

Veel plezier. Blijf nieuwsgierig en met een beetje geluk komen we allemaal een stukje nieuwsgieriger uit deze bijzondere periode.

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Danae Bodewes

Onderzoeker bij Lectoraat Business Entrepreneurship Thema's: ondernemerschapsonderwijs, nieuwsgierigheid, informeel en non-formeel leren. Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types geef ik de komende maanden een gezicht aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van mijn nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid interview ik personen van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.