Gisterochtend deed ik iets waarvan ik nooit had gedacht dat ik het ooit zou doen. Ik liep over een catwalk, gadeslagen door een enthousiast publiek.

Nu maak ik wel vaker bijzondere dingen mee, maar dit komt met stip in de top-3 terecht.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet in de laatste creatie van Viktor & Rolf gestoken was. Ook bestond het publiek niet uit kritische modejournalisten, überhippe vloggers en zelfvoldane Hollywood-sterren. Nee, ik liep daar in de hoedanigheid van CvB-voorzitter van Fontys, als bestuurder van Brainport én als gastvrouw van de Dutch Technology Week (DTW).

Dit maakt de ervaring niet minder speciaal. Integendeel: het was met recht een bijzondere ochtend. Tijdens de opening van de DTW presenteerden we namelijk het zogenoemde Brainport Talent & Skills Akkoord. Ruim 200 CEO’s en bestuurders (onder wie ikzelf) uit onderwijs en overheid hebben zich de voorbije weken persoonlijk gecommitteerd aan zeven harde beloftes.

Zeven afspraken die ertoe moeten leiden dat we in onze dynamische regio de komende jaren voldoende talent blijven ontwikkelen én benutten.

Die afspraken zijn hard nodig. Keihard. Want hoe mooi de razendsnelle economische groei van Brainport ook is, de keerzijde is dat we de vacatures nauwelijks gevuld krijgen. Er zijn nog niet voldoende mensen met de juiste kennis en vaardigheden.

En daar komt het onderwijs in beeld – de hele kolom welteverstaan, van basisschool tot hogeschool en universiteit. Aan ons als hbo-instelling de schone taak om – samen met de werkgevers! – deze mensen op te leiden. Jonge mensen die aan het begin van hun loopbaan staan, maar ook zittende medewerkers met jarenlange werkervaring. We zullen ons allemaal een leven lang moeten ontwikkelen.

Iedereen is nodig, maar vooral: iedereen is het waard.

Daarom ben ik ook zo trots dat de bestuurders in onze regio nu ook echt persoonlijk hun nek hebben uitgestoken. Ik zelf niet in de laatste plaats. Als bestuursvoorzitter van Fontys beloof ik niet alleen dat we het aantal afstudeerders op IT- en technologisch vlak verdubbelen, maar onderschrijf ik ook van harte de andere afspraken.

De reden? Het sluit allemaal naadloos aan bij ons kersverse zwaartepunt TEC for Society. En onze focus op TEC-proof onderwijs. Wij willen bij Fontys mensen zodanig opleiden dat ze in de razendsnel veranderende samenleving blijvend een betekenisvolle plek kunnen innemen. En zo ook proactief bijdragen aan een duurzame toekomst van onze economie, onze maatschappij en ja, zelfs van onze planeet.

Daartoe is het essentieel dat we ons allemaal een leven lang blijven ontwikkelen. Net zo essentieel is de aanwezigheid van een positieve leercultuur bij bedrijven en organisaties waar onze afgestudeerden terechtkomen. En dat de continue ontwikkeling van medewerkers een centrale rol speelt in de bedrijfsvoering. Zover zijn we nog niet, maar de afspraken in het Brainport akkoord moeten dit binnen handbereik brengen.

Zelf doe ik alles wat ik kan om ervoor te zorgen dat Fontys haar steen bijdraagt. Dat we onze verantwoordelijkheid pakken. En dat we de regio het goede voorbeeld geven van een lerende organisatie. Fontys is namelijk geen onderwijsinstelling waar je vier jaar lang ‘kennis haalt’. Nee, Fontys is een groeiend netwerk. Een kennisnetwerk, van ambitieuze, talentvolle, ondernemende, creatieve, nieuwsgierige en flexibele jonge en oudere mensen die dag in dag uit impact willen maken.

Maatschappelijke impact, dus. TEC for Society!

#WijzijnFontys

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Nienke Meijer

Nienke Meijer (1965, Eindhoven) studeerde Organisatie en Sociale Psychologie aan Universiteit Utrecht. Ze werkte 20 jaar in de kranten- en uitgeefwereld waar ze verschillende functies heeft bekleed bij VNU en Koninklijke Wegener. Zij was jongste directeur/uitgever van het Eindhovens Dagblad en was tot 2009 lid van het directieteam van Wegener. Sinds september 2009 is Nienke Meijer werkzaam als lid van het College van Bestuur van Fontys Hogescholen en sinds 1 december 2013 is ze voorzitter van het College van Bestuur. Nienke heeft als aandachtsgebieden; versterking van de onderwijskwaliteit en de actieve rol van studenten, versterking van de verbinding met het werkveld en actieve participatie in het debat over de toekomst van het onderwijs.