Het einde van het jaar is in zicht. Er is veel gebeurd in Nederland. Een kleine greep uit een jaar vol gebeurtenissen: na maanden onderhandelen is er een nieuw kabinet geïnstalleerd, Max Verstappen en de Oranje Leeuwinnen maken Nederland trots en zetten het land op zijn kop en van een carrière switch van staatssecretaris naar buschauffeur hoeven we ook niet meer op te kijken. Er is veel veranderd in het afgelopen jaar en de komende jaren zal het niet anders zijn.

Ook de wereld van arbeid verandert in rap tempo. Technologie, netwerken en zelfsturing zijn nog maar een klein deel van een hele lange lijst met veranderingen en ontwikkelingen die invloed hebben op het HR-werkveld. Al deze veranderingen vragen om frisse ideeën en om slimmer te werken. Organisaties en mensen moeten wendbaar zijn en zich snel kunnen aanpassen, zonder daarbij zichzelf en de eigen identiteit uit het oog te verliezen. Hieronder een aantal veranderingen die wij zelf ervaren en in de praktijk zien bij organisaties.

Technologie
De techniek is ver vooruit en daarmee is de digitalisering en robotisering niet meer weg te denken uit ons leven. Er worden steeds meer nieuwe tools ontwikkelt die ons werk makkelijker zouden moeten maken. Deze ontwikkelingen nemen ook met zich mee dat kennis- en dienstverlenend werk gaat toenemen en andere functies zullen juist gaan verdwijnen. Denk hierbij aan administratieve en uitvoerende functies. Deze functies worden bijvoorbeeld overgenomen door robots of kunnen worden gecentraliseerd met behulp van meer geautomatiseerde handelingen.

Netwerken
In de praktijk is het steeds minder ‘ieder voor zich’ en organisaties vinden elkaar steeds makkelijker om samen te werken. Waarom zou je steeds het wiel opnieuw uitvinden, als je ook kennis uit kunt wisselen met elkaar. Dit is zeker niet alleen binnen grote organisaties, maar juist ook binnen het MKB in Nederland. De arbeidsmarkt wordt krapper en de specialisten worden schaarser. Door het delen van informatie hoeft niet iedere organisatie de specialist in huis te hebben. Hiermee komt ook de digitale samenwerking kijken. Grenzen vervagen en informatie van over de hele wereld is met één druk op de knop te vinden.

Er hoeft bijvoorbeeld ook niet persé een fysieke ontmoeting meer plaats te vinden en medewerkers hoeven niet persé op kantoor aanwezig te zijn. Via de ‘cloud’ of andere ICT-faciliteiten is het mogelijk om overal te werken zelfs vanaf de wc te vergaderen met collega’s aan de andere kant van de wereld.

Zelfsturing
Individuen gaan een grotere rol spelen in de organisatie. Het coachen, begeleiden en ontwikkelen van medewerkers in hun loopbaan zal hoog op de agenda komen te staan als dit al niet het geval was. Medewerkers gaan steeds meer verwachten van hun werkgever op dit gebied. Dit is ook voor een deel terug te zien in de motivatoren van de verschillende generaties die nu op de arbeidsmarkt aanwezig zijn. De oudere generatie is op zoek naar vastigheid en continuïteit en de jongeren die aan het begin van hun loopbaan staan, willen graag zinvol werk en onderdeel uit maken van iets groters.  Eén lijn trekken in een organisatie en er van uitgaan dat alle medewerkers op hetzelfde zitten te wachten, is niet meer van deze tijd.

Wij als Sociaal Innovatie Centrum proberen ons steentje bij te dragen en organisaties te ondersteunen bij vraagstukken rondom bovenstaande veranderingen op het gebied van HR. De beste tip die wij kunnen geven aan organisaties en individuen is niet bang te zijn voor alle veranderingen. Laat je niet verrassen en zorg juist dat je op tijd stappen neemt en anticipeert. Voorkomen is beter dan genezen.

Zijn er punten na het lezen van bovenstaande informatie waarover je in gesprek zou willen gaan, een vraag hebt of hulp bij wilt op het gebied van HR? Je kunt ons altijd benaderen om mee te denken of in gesprek te gaan met je. Je kunt ons mailen of benaderen via Facebook of LinkedIn.

Met de feestdagen voor de deur willen wij vanuit het Sociaal Innovatie Centrum Tilburg iedereen fijne dagen toewensen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over SIC Tilburg

Het Sociaal Innovatie Centrum (SIC) is een innovatief onderwijsconcept van Fontys Hogescholen in samenwerking met externe partners op het gebied van sociale innovaties. Het Sociaal Innovatie Centrum Tilburg is een samenwerking tussen Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en Midpoint Brabant. Studenten werken daar samen met twee uitvoeringsorganen van Midpoint; Midpoint Centrer for Social Innovation (MCSI) en Leren en Werken. Het doel van deze samenwerking is om op deze manier studenten kennis te laten maken met de praktijk waarin het ondernemen centraal staat. Het is een leerproces met een vrije insteek om verantwoording en het ondernemerschap aan te leren. Studenten richten zich op projecten en thema’s zoals bijvoorbeeld: het schrijven van white papers over relevante en actuele HR-thema’s, een gespreksmethode opzetten omtrent loopbaan coaching, een intern HR-beleid opzetten voor coöperatie MCSI om te groeien naar een ‘community’ en het doen van onderzoek naar interventies gericht op preventie van jeugdwerkloosheid.