ooggetuige-van-ongeluk-in-achtbaan-engeland

Zelden is een schooljaar zo snel voorbij gegaan als dit jaar. Afgelopen september staat in de boeken als de officiële start van Fontys Educational Designers (FED). Sindsdien ben ik min of meer in een rollercoaster gestapt. Ik was een kersverse vader van 4 maanden die tegelijkertijd ook aan de master leren en innoveren begon. De tijdsprint van toen tot nu heeft mij ontelbare leerervaringen opgeleverd in zowel de professionele als privé sfeer.

Afgelopen vrijdag zat ik eens door de Google Drive van FED te neuzen en kwam ik allerlei visie/beleidsdocumenten tegen die allen een andere toevoegingsdatum hebben. Ironisch genoeg zie je groei in onze worsteling om inhoud en richting te geven aan ons initiatief. Niemand van ons of de betrokken directeuren had bij de start van FED een duidelijk beeld van waar we uit moesten komen tijdens het schooljaar. Het enige doel wat duidelijk en concreet was omschreven is de volgende “zorg voor groei in het aantal Fontys mensen dat gefaciliteerde wordt door hun directeur om mee te werken aan jullie initiatief”.

Gerard Lenssen (BEnT), Thomas Merz (FIBS) en Harrie van de Ven (Kind & Edu) waren de eerste drie Fontys directeuren die geloofden in het bestaansrecht van FED. In de praktijk maakten zij allen iemand vrij voor 0,2 fte of meer. Al snel zijn daar Nus Waleson (HRM en P), Piet van Ierland (Dienst M&C) en Pieter Bon (ACI) bijgekomen. Gedurende het jaar zijn ook Tjeerd de Jong (FHP), Jos Lumanauw (Pedagogiek) en Emmeke van der Heijden (O&O) daar bijgekomen. Kort geleden hebben ook Ronald Philipsen (FHMM) en  Richard Oerlemans (Dienst IT) aangegeven dat zij willen investeren vanuit sociaal kapitaal in  FED. De volgende mensen zijn vanaf 1 september 2016 betrokken bij de beweging:

  1. Peter Biekens (FIBS)
  2. Erik Frey (ACI)
  3. Jochem Goedhals (BEnT)
  4. Timo Wesenaar (HRM en P)
  5. Lorna Minkman (HRM en P)
  6. Siete Sirag (FHP)
  7. Suzanne Koudijzer (Pedagogiek)
  8. Sylvia Wernaart (Pedagogiek)
  9. Jean Jamin (O&O)
  10. Jos Speetjens (O&O)
  11. Manon Snoeren (FHMM)
  12. Eveline Druncks
  13. vanuit een drietal instituten moet de vorm en persoon na de vakantie worden vastgelegd

Wij werken ook met ‘staff on demand’. Dat zijn samenwerkingen met kleine of grotere zelfstandigen die tot stand zijn gekomen vanuit sociaal kapitaal. Wat betekent dat we eerst  met gesloten beurzen enkele activiteiten hebben ondernomen om vanuit daar te bepalen of we hetzelfde doel nastreven. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Supergeleiders
  2. Agora Roermond
  3. Deltion College Zwolle
  4. Studio Fleur Besters
  5. Native Circles (Pepijn Duijvestijn)
  6. Het talenbedrijf (Kees Gabriels)
  7. Joseph Oubelkas
  8. Let it Edit (gestart en wachten op toepassingen)
  9. Co Blue (Yori Kamphuis)
  10. Brainport Development (Peter  Cox)
  11. Shapers (experiment loopt momenteel)
  12. Camp Bluff (experiment loopt momenteel)

Middels allerlei verschillende activiteiten (ontwerpsessies, lezingen, vlogs, blogs, symposia, workshops, schriftelijke publicaties) hebben wij mensen in beweging gekregen binnen en buiten Fontys. Bij voorkeur in multidisciplinaire teams waarbij het ontwerpproces bijdroeg aan dezelfde taal leren spreken en ieder individu de tijd en ruimte geeft om zijn eigenheid in te brengen. Onze flexibiliteit in het facilitatieproces heeft ervoor gezorgd dat wij allerlei soorten en maten van onderwijseenheden hebben kunnen ontwerpen. Omdat wij de verzuiling binnen Fontys willen doorbreken richten wij ons hoofdzakelijk op het faciliteren van het ontwerpproces. Van kennis-inhouden blijven wij het liefst zover mogelijk weg daardoor ligt de verantwoordelijkheid en autonomie altijd bij de deelnemers. Wel brengen wij vraaggestuurd verdieping aan op onderwijskundige inhouden die ondersteunend zijn aan het ontwerp en bijbehorend gekozen leerproces/leeruitkomsten. De thema’s waar wij onszelf dit jaar op hebben verdiept en anderen mee hebben geïnspireerd zijn: Design Thinking, Agile methoden in het onderwijs, Gamification, het brein & creativiteit, talentontwikkelend onderwijs, ipsatief toetsen en feedback mechanismen in het onderwijs.

tony_hsieh_holacracy-vs.-hierarchy

We hebben onszelf 11 en 12 juli met zijn zessen teruggetrokken op de hei van Someren-Eind. Daar hebben wij teruggekeken en vooral acties uitgezet om zaken professioneler aan te pakken. We gaan het komende jaar gebruiken om van FED een exponentiële organisatie te maken, dat wil zeggen dat we zelf vanaf scratch een organisatiemodel gaan ontwerpen en toepassen dat recht doet aan hoe wij als Community willen werken (holocratisch) waarbij groei vanuit talentontwikkeling centraal staat. Daarnaast gaan wij onze communicatiestrategie en tactiek vormgeven met experts zodat het ‘wij van wc-eend effect’ wat we onbedoeld hebben gehanteerd verdwijnt. Daarnaast blijven we natuurlijk doen waar we het meeste energie van krijgen en dat is mensen over de Fontys instituten heen en daarbuiten verbinden. En samen tot nieuwe onderwijsontwerpen komen waarbij alle deelnemers zich betrokken en gehoord voelen zodat studenten in de praktijk betrokken en energieke docenten ervaren waarmee zij samen een integratief leerproces beleven.

Enkele projecten waarbij wij sowieso betrokken zijn na de zomervakantie zijn:

  • ontwerpsessies leiden rondom de Beta Academy (ontstaan vanuit het Techniekpact);
  • huisvestingsplannen ACI;
  • in samenwerking met TNO, ACI en een lectoraat gaan wij twee jaar onderzoek doen naar de opbrengsten en vormgeving van contextueel leren in zogenaamde social labs;
  • herontwerpen deeltijd Pedagogiek;
  • 2 daagse bootcamp voor 140 ACI studenten;
  • 14 eerstegraads docenten van Agora Roermond bijstaan in transformatieproces;
  • campusdag Venlo mee vormgeven en uitvoeren;
  • herontwerp curriculum IBMS;
  • praktijkatelier HRM en P;
  • minor Embrace TEC;
  • minor Digital Marketing;
  • ontwerpsessies Explore Lab FHP;
  • minor Circulaire Economie (FHMER);
  • Fontys Docentevent ontwerpteam;
  • talentontwikkeltrajecten voor Fontys onderwijsteams (3x) onder leiding van Timo Wesenaar en Kees Gabriels in samenwerking met Fontys P&O;
  • minor idea to product;
  • onderzoek doen naar veranderende onderwijsopvatting door interventies middels Design Thinking;

shutterstock_250176199-888x592

Het beloofd wederom een mooi jaar te worden waarin wij als Community hopen te groeien en opnieuw te maken zullen krijgen met allerlei spanningen. Ik ben ervan overtuigd dat deze spanningen de brandstof zijn van de ontwikkeling die wij tot nu hebben doorgemaakt. Ik merk dat wij allemaal steeds beter worden om met deze spanningen om te gaan waarbij we ook een balans vinden tussen het gebruik maken van een ieder zijn talenten en accepteren van diens eigenaardigheden. Boven al deze spanningen zit nog een emotie die cruciaal is om te kunnen blijven ontwikkelen als mens en dat is ‘vertrouwen’. Zonder vertrouwen in elkaar en dan bedoel ik wij onderling als betrokken FED leden maar ook het vertrouwen van de betrokken directeuren in ons en het vertrouwen van collega’s die dichtbij of ver van het initiatief af staan is er geen beweging mogelijk.

Ik hoop dat opnieuw veel mensen van binnen en buiten Fontys de weg zullen vinden richting de Fontys Educational Designers. Zodat we samen gebruik kunnen maken van elkaars talenten waardoor nieuwe onderwijsontwerpen ontstaan waarin de student het vertrouwen voelt om vraaggestuurd zichzelf te ontwikkelen. Heb jij misschien al een concrete vraag en context waarbij je onze hulp kunt gebruiken?

FavoriteLoadingVind ik leuk